2020-03-27, 22:21
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Skulle det vara någon skillnad menar du? Sverige har åkt på rätt frän kritik av resten av Europa.

Se bara på Finland som är mindre drabbat och har undantagstillstånd och satt Helsingfors i karantän för att minimera spridningen.

Nej, ju mer jag jämför desto mer verkar Tegnell, MSB och FHM vara lite för smarta för sig själva och oss andra och det menat i negativ kontext.

Du ska inte tänka själv utan låt de som begriper bättre göra det åt dig. En bra princip.
Citera
2020-03-27, 22:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Du ska inte tänka själv utan låt de som begriper bättre göra det åt dig. En bra princip.

Tar verkligen för givet att det där var sarkasm och ironi från den högre skolan. Som Tegnell hållit på så är det ingen tänkande person som lyssnar på honom längre.
Citera
2020-03-27, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurragggg
60 döda på 10 miljoner invånare känns bra jobbat tycker jag. Tycket Tegnell gör ett bra jobb. Är inte eronisk

Du mener vel 105 døde?
Citera
2020-03-27, 23:47
Medlem
groggnyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morra-DI-2
Du mener vel 105 døde?
Tegnell räknar bara en gång om dagen, vid 14 ca. Och imorgon är det Lördag då behöver allas vår ikon, kämpe och socialdemokratiske hjälte vila ut.
Citera
2020-03-28, 00:15
Medlem
groggnyllets avatar
Citat:
Det unika med Sverige i hanteringen av pandemin är inte att vi är mindre restriktiva utan att besluten fattas av expertisen istället för av politikerna.
Jag har läst att myndigheter, som FHM, gör en hemställan till regeringen som fattar besluten. Fast du verkar inte gått i skolan.
Senast redigerad av groggnyllet 2020-03-28 kl. 01:04.
Citera
2020-03-28, 00:39
Medlem
Citat:
Det unika med Sverige i hanteringen av pandemin är inte att vi är mindre restriktiva utan att besluten fattas av expertisen istället för av politikerna.
Nu är det ju 2000(ja, två tusen) Svenska forskare som skrivit under på att de inte håller med om nuvarande strategi. Vilken expert ska vi lyssna på?
Citera
2020-03-28, 00:52
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobb
Nu är det ju 2000(ja, två tusen) Svenska forskare som skrivit under på att de inte håller med om nuvarande strategi. Vilken expert ska vi lyssna på?

Det finns ju inte någonting som tyder på att se fungerar bättre med de mer hårda restriktionerna, så länge man inte gör som Kina då.
Men det tror jag inte så många vill, frågan är om folk överhuvudtaget har tänkt över vad det skulle kunna innebära med den typen av åtgärder. Hade förmodligen blivit ett jävla liv i över det.
Citera
2020-03-28, 00:54
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Tegnell kan aldrig ha fel då han alltid rapporterar saker efter de hänt och sedan flyttar målstolparna. ”Ja det var hur saker såg ut då, nu har vi annan situation”

Hans jobb ska vara att förutspå hur vi ska agera, inte reagera på saker efter de hänt.

Nu är det nog rätt så omöjligt att förutspå hur detta kommer falla ut. Hur tänker du själv att det skulle gå till?
Citera
2020-03-28, 00:59
Medlem
groggnyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det finns ju inte någonting som tyder på att se fungerar bättre med de mer hårda restriktionerna, så länge man inte gör som Kina då.
Men det tror jag inte så många vill, frågan är om folk överhuvudtaget har tänkt över vad det skulle kunna innebära med den typen av åtgärder. Hade förmodligen blivit ett jävla liv i över det.
Än Sydkorea då? Menar du att de gjorde fel?
Citera
2020-03-28, 06:49
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groggnyllet
Än Sydkorea då? Menar du att de gjorde fel?

Nej men Sydkorea tog inte till åtgärder som de andra länderna gjort, utan det handlar framförallt om att de testar många. Det är en vettig sak att göra, testa folk.
I Sverige har det enligt min åsikt testats för lite, helt klart. Framförallt borde all personal inom äldreomsorgen, vården och skolor testas. Samt att de som kom från skidorterna i Italien m.m efter sportlovet och däromkring skulle satts i isolering hemma fram tills att de hade testats för viruset.
Man säger att man måste prioritera vem man ska testa och inte testa p.g.a resursbrist/materialbrist,. det är ju dock så att det kan handla om dålig planering likväl.

Men, detta med att stänga ner gränser inom Europa när smittan redan är lös, att köra "lockdown" på hela länder när folk redan är smittade o.s.v verkar inte fungera. Istället får man massiv påverkan av ekonomi och människors situation utöver corona.

Jag säger inte att jag sitter på facit. Jag blir dock förbluffad över de människor som tror att de gör det trots noll kunskap. De utgår inte ifrån annat än rädsla och olika känslomässiga resonemang. Vettigare vore att hålla huvudet kallt och titta på historien och statistik, istället för att slå vilt till höger och vänster för att hitta syndabockar.

Generellt föraktar jag vår regering, mesig, flat och lider av bristande handlingskraft. I just detta fall, alltså hanteringen av corona, tycker jag dock att de agerat hyffsat bra. Eller egentligen, icke agerat i någon högre grad. Kanske kommer deras tillkortakommanden gällande flathet och bristande handlingskraft till nytta för första gången hittills.
Citera
2020-03-28, 08:24
Medlem
groggnyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nej men Sydkorea tog inte till åtgärder som de andra länderna gjort, utan det handlar framförallt om att de testar många. Det är en vettig sak att göra, testa folk.
I Sverige har det enligt min åsikt testats för lite, helt klart. Framförallt borde all personal inom äldreomsorgen, vården och skolor testas. Samt att de som kom från skidorterna i Italien m.m efter sportlovet och däromkring skulle satts i isolering hemma fram tills att de hade testats för viruset.
Man säger att man måste prioritera vem man ska testa och inte testa p.g.a resursbrist/materialbrist,. det är ju dock så att det kan handla om dålig planering likväl.

Men, detta med att stänga ner gränser inom Europa när smittan redan är lös, att köra "lockdown" på hela länder när folk redan är smittade o.s.v verkar inte fungera. Istället får man massiv påverkan av ekonomi och människors situation utöver corona.

Jag säger inte att jag sitter på facit. Jag blir dock förbluffad över de människor som tror att de gör det trots noll kunskap. De utgår inte ifrån annat än rädsla och olika känslomässiga resonemang. Vettigare vore att hålla huvudet kallt och titta på historien och statistik, istället för att slå vilt till höger och vänster för att hitta syndabockar.

Generellt föraktar jag vår regering, mesig, flat och lider av bristande handlingskraft. I just detta fall, alltså hanteringen av corona, tycker jag dock att de agerat hyffsat bra. Eller egentligen, icke agerat i någon högre grad. Kanske kommer deras tillkortakommanden gällande flathet och bristande handlingskraft till nytta för första gången hittills.
Eftersom man saknar tester och personal som kan utföra det skulle man ha stängt gränsen när misstanken uppstod, för tre månader sen. Att den dysfunktionella regeringen saknar handlingskraft är känt sedan flera år. Att Tegnell inte röt ifrån utan lät det smittan fortlöpa är i det närmaste kriminellt.

Nu har vi en sjukvård som inte är rustad för en pandemi. Man klarade knappt sina vårdåtaganden ens innan Corona bröt ut. Man har ingen utrustning, ingen personal och ingen handlingsplan hur smittade ska tas om hand. Man saknar precis allt vilket regeringen måste ha känt till men inte åtgärdat.

Den autistiske Tegnell är den flata regeringens alibi. I brist på tester skulle han sagt åt regeringen att stänga gränsen och satt återvändande resenärer i karantän. Nu sitter vi med skiten och istället för en kort lockdown får vi dras med det här i kanske år. Äras dem som äras bör och visst ska ansvar utkrävas för det här grava misstaget. Vad kan vi se fram emot nästa gång ifall vi inte markerar mot regeringen och dess dödsängel Tegnell?
Senast redigerad av groggnyllet 2020-03-28 kl. 09:03.
Citera
2020-03-28, 09:03
Medlem
Jag fattar inte denna lovsång media gör för politiker och beslutande tjänstemän som Tegnell. Agerandet i början av pandemin var under all kritik! Varför tar de inte upp det?!

Under presskonferensen igår sades det flera gånger "vi gör all vi kan för att hindra spridningen"

Hur kan man göra "ALLT MAN KAN" när bara riskgrupper får testas? Men visst det låter ju fint... Tror jag ska köra den på jobbet i fortsättningen typ sätta mig och spela spel hela dagen när det sedan blir klagomål säger jag bara "jag har gjort allt jag kan"...
Senast redigerad av Stopplykta 2020-03-28 kl. 09:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in