Citat:
Ursprungligen postat av
jack.daniels
En retorisk fråga: läste nånstans att sars och mers hade en dödlighet på 10 respektive 35%. Hur hade en sådan spridning sett ut? Eller är dödligheten så hög att de som blir smittade helt enkelt dör och därmed inte sprider det vidare? Nu arbetar jag som vanligt och rör mig ute ungefär som vanligt. Hade dödligheten varit 35% så hade jag definitivt inte lämnat min lght.
MERS och SARS smittar endast ett tag efter att allvarliga symtom har kommit, och har liten eller ingen asymptomatisk och presymptomatisk smitta.
MERS och SARS är mer dödlig enn SARS-CoV-2, men de lyckades stoppa smittspridningen genom att isolera de som var allvarligt sjuka, och eftersom de som inte är sjuka inte smittar, kan man stoppa smittspridningen på det sättet.
Det är lättare att hitta dem som sprider smittan, när dom alla är allvarligt sjuka.
För SARS-CoV-2 smittar det innan du blir sjuk, och vissa människor blir inte sjuka alls, men smittar fortfarande, så det är svårt att stoppa smittspridningen.
Hade dödligheten varit 35% för SARS-CoV-2, efter ungefär fyra veckor, och med samma presymptomatisk och asymptomatisk smitta, skulle det ha varit katastrofalt, det hade varit exponentiellt värre än nu.
Hade det också varit som några andra virus, som inte dör av värme eller kan tvättas bort med tvål, hade det varit ännu värre.
Så det kan alltid bli värre