2020-03-28, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Kan det ha något med detta att göra?:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/kJjPRL/coronakrisen-kan-ge-oss-ny-varldsordning

Det tror jag absolut stämmer.
Kina är en diktatorisk stormakt och gör allt för att flytta fram sin position i världen.
Citera
2020-03-28, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
En retorisk fråga: läste nånstans att sars och mers hade en dödlighet på 10 respektive 35%. Hur hade en sådan spridning sett ut? Eller är dödligheten så hög att de som blir smittade helt enkelt dör och därmed inte sprider det vidare? Nu arbetar jag som vanligt och rör mig ute ungefär som vanligt. Hade dödligheten varit 35% så hade jag definitivt inte lämnat min lght.

MERS och SARS smittar endast ett tag efter att allvarliga symtom har kommit, och har liten eller ingen asymptomatisk och presymptomatisk smitta.

MERS och SARS är mer dödlig enn SARS-CoV-2, men de lyckades stoppa smittspridningen genom att isolera de som var allvarligt sjuka, och eftersom de som inte är sjuka inte smittar, kan man stoppa smittspridningen på det sättet.

Det är lättare att hitta dem som sprider smittan, när dom alla är allvarligt sjuka.

För SARS-CoV-2 smittar det innan du blir sjuk, och vissa människor blir inte sjuka alls, men smittar fortfarande, så det är svårt att stoppa smittspridningen.

Hade dödligheten varit 35% för SARS-CoV-2, efter ungefär fyra veckor, och med samma presymptomatisk och asymptomatisk smitta, skulle det ha varit katastrofalt, det hade varit exponentiellt värre än nu.

Hade det också varit som några andra virus, som inte dör av värme eller kan tvättas bort med tvål, hade det varit ännu värre.

Så det kan alltid bli värre
Senast redigerad av Kurt7777 2020-03-28 kl. 09:48.
Citera
2020-03-28, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
Medicin hjälper inte. Det som hjälper är att minska exponeringen mot pollen. Som att undvika träning och fysisk aktivitet vid höga pollenhalter. Hålla sig inomhus med mera.

Mer information: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forskare-sa-forvarrar-pollen-coronasymtomen
Takk for gode råd og link! Det kunne kanskje være lurt å bruke beskyttelsesmaske mot pollen også, de gangene man er utendørs fordi man må ut?
Citera
2020-03-28, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Helt enig. De som jämför italien mot sverige rakt av, 60 milj mot 10, och säger att vi har det värre än de med 1/6 av dödsfallen...nä.

Milano, staden, sägs ha 1,5 miljoner invånare. Jämförbart med Stockholm.

Lombardiet, 10 miljoner. Jämför storstockholm, kanske 3 miljoner?

En faktor 3 är nog mer riktigt.

Men alla typer av jämförelser är egentligen svåra. Skiljer för mycket i ålder, sjukvård, beteeden, karrantänsregler, + /- i bägge land.
Okej, men ta fram siffror då. Sammanställ, beräkna, presentera. Alla bidrag uppskattas!

Citera
2020-03-28, 09:46
Medlem
Flabbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flabbs
Har du siffrorna för Lombardiet? Misstänker att ökningen är i övriga Italien.
Svarar på mitt egna inlägg.
Citat:
Italy has recorded its highest daily rise in COVID-19 deaths, with 919 new fatalities. It brings the country’s coronavirus death toll to 9,134.

More than 500 of those deaths are in Lombardy alone
https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/27/coronavirus-live-news-update-us-infections-outnumber-china-uk-deaths-europe-global-cases-number-5000 00-latest-updates?page=with:block-5e7e2c768f08af215f6fca17#block-5e7e2c768f08af215f6fca17

Verkar som man inte ens har peakat i Lombardiet efter 5 veckor av restriktioner.
Citera
2020-03-28, 09:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
"Igår skrevs 14 st. in." Jag har sett att dessa siffror justeras upp även dagen efter.
Det är troligt om inte sannolikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag har uppfattat det så. Plus att folk dör tidigt så man får grepp (man fattar vad det handlar om) om det innan det hinner sprida sig för långt

Ja, detta i kombination med att SARS och
MERS i större utsträckning satte sig lång ner i luftvägarna. Förutom allvarligare infektioner innebär det även att det inte sprids i samma omfattning via hosta, snor och nysningar då det inte förekommer lika mycket virus i de övre luftvägarna helt enkelt.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Kina är en diktatorisk stormakt och gör allt för att flytta fram sin position i världen.
Jag tror dock att fler kommer ifrågasätta kina efter det här. Att göra sig helt beroende av kinesisk produktion i katastroftider är ju en helt vansinnig strategi.
Citera
2020-03-28, 09:48
Medlem
Citat:

Så den svenska regeringen väljer att hellre prioritera bort svenskars liv och hälsa än att hjälpa till att förbättra Kinas position i världen?
Citera
2020-03-28, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är troligt om inte sannolikt.

Igår kl 07:41: 259 vårdtillfällen - 210 patienter.
Idag kl 07:38: 290 vårdtillfällen - 239 patienter.

+29 patienter senaste dygnet med andra ord.
Citera
2020-03-28, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag tror dock att fler kommer ifrågasätta kina efter det här. Att göra sig helt beroende av kinesisk produktion i katastroftider är ju en helt vansinnig strategi.
Naturligtvis inte.

Däremot kommer, dessbättre, just-in-time-tänket att få sig en törn. Åtminstone inom vården.
Citera
2020-03-28, 09:50
Medlem
Citat:

Det borde kallas för Kinavirus, för det är precis vad det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in