2020-03-28, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Det var då ett jäkla tjat om AMD. Har inte du haussat den tidigare redan? Man tror ju nästan att du får provision varje gång du nämner dem. Sitter du på en stor posse som du vill bli av med?

Om det vore så väl.....

Jag har köpt och sålt vid tiotals tillfällen senaste veckorna. Sist jag sålde låg den på 39.
Det berodde mest på den svaga kronan vid tillfället. Men sen sjönk kronan ytterligare.

Jag försöker göra er clowner en tjänst så att ni kan återhämta er.
Svårt att bli av med AMD-aktier? Haha, skärp dig pajas. AMD har överlägset högst volym inom hela tech-industrin. Vi snackar inte om nåt krisande litet bolag där ponzi-scheme kan ske precis. Det är många som vill köpa, vilket är anledningen till att den inte halverats till skillnad från vissa andra bolag.
2020-03-28, 01:33
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej det sticker inte i ögonen, utan det är snarare väldigt intressant psykologiskt hur människor kan intala sig själva att det var skicklighet när de satt och gissade.

Jag förstår faktiskt inte hur du på fullaste allvar kan mena att man gissar att börsen är svag när man beaktar följande information:

1. Dramatisk ökning av antalet sjuka och hög CFR i måndagsskiftet Jan-Feb
Jan 25: 2000
Feb 03: 20000
Feb 09: 40000

Alltså ovanstående siffror är out of this world när man tar hänsyn till att CFR rapporterades som 4.9% i Wuhan och nationellt i Kina så rapporterades CFR som 2% (Feb 4, http://www.nhc.gov.cn/xcs/xwbd/202002/35990d56cfcb43f4a70d7f9703b113c0.shtml).
2. Sociala medier från Kina
De bilder / videos som fanns på sociala medier, vilka visade på en mycket dramatisk situation i Kina. Av dessa medier kunde man naturligtvis inte dra slutsatsen att liknande skulle ske i Europa, men det torde vara mycket okontroversiellt att argumentera för att den observerade krisen i Kina skulle rucka på Kinas ekonomi och således...
3. Myndigheter och folk i västvärlden downplayade epidemin på obefogade grunder
Det vore en oerhörd sticka huvudet i sanden mentalitet i hela västvärlden kring Corona. USA har ju varit allra mest extremt i detta avseende med Sverige förminskade (minst sagt) Corona ganska så länge. Snacket vid lunchbordet och vid andra tillfällen löd ju nästan alltid att "det finns ett stort mörkertal av lindrigt sjuka personer och således är CFR lägre än det som rapporterats". Västvärlden har ju varit relativt odrabbad av större problem sedan 2008 så det är ju inte heller särskilt far-fetched att viss naivitet har byggts upp under de gågna 12 åren. Sammantaget så leder detta till att man med viss säkerhet kunde spekulera att man skulle vidta för svaga åtgärder (så länge som viruset inte är "uppenbart") => ej osannolikt att viruset får snabb spriding i västvärlden => börserna går ned.
4. Börsen redan visat tecken på oro
Börsen hade redan vacklat lite strax innan månadsskiftet Jan-Feb, vilket antyder åtminstone existensen av oro till följd av Corona på marknaden. Detta var alltså fortfarande när smittan var under 10k pers (men antalet smittade växte mycket kraftigt under sen-januari).
Man kan ju vända på steken och försöka hitta på argument för varför punkt 1. inte skulle påverka marknaden signifikant negativt eller varför punkt 2. inte skulle spela roll för marknaden.

Jag kan gå med på att människor i allmänhet ej höll med på punkt 3. i mitten av februari --- alla är ju inte intresserade av pandemier som enl. diverse myndigheter inte kommer att beröra en själv. Folk som noterade punkt 4. men ändå behöll sina pengar på börsen, i syfte att hänga med under den vanliga uppgången, måste ju ha oförståelse för exponentiell tillväxt eller spekulerat. Oförståelse för hur snabbt en etablerad smittspridning växer var och är fortfarande påtagligt.

Sammanvägt så tycker jag inte att det är ett dugg märkligt att man i mitten av Feb med stor säkerhet sålt sina aktier.

Att nedgången skulle bli så monumental som den har varit än så länge är ju förstås inget som man kunde säga med säkerhet. Att det skulle bli en märkbar nedgång som man ville undvika var ju lika säkert som att björnar skiter i skogen. Argumenterar man för att det fanns skäl, i mitten av Feb, att tro på fortsatt uppgång trots Corona så behövde man vara mycket kreativ i sitt förminskande av Coronans tillväxttakt alternativt Coronans inverkan på ekonomin.

I dagsläget är det betydligt svårare att sia i och med att börsen har sjunkt så ofantligt mycket. Jag är fortsatt säker på nedgång de kommande 30 dagarna och köper således inte i dagsläget (detta kan vi ju verifiera vid senare tillfälle!). Väldigt många småföretagare har det svårt nu, restaurangbranchen krisar, underleverantörer till de större företagen jobbar hemifrån även om det inte är effektivt osv --- ändå går OMX30 upp från ~1300 till peak ~1470 (som sedan sjönk när Scania permitterade alla). Uppgången tyder ju på att folk är naiva eller så är spekulanterna i farten. I vilket fall så rimmar den goda finansiella ekonomi den senaste veckan illa med realekonomin => motiverar nedgång. Samt att USA är en tickande bomb, eller den har ju egentligen redan börjat explodera...
2020-03-28, 01:45
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
När kommer vändningen då? Jag måste flytta snart ju! Jag vill inte flytta in hos mina föräldrar igen!

Vi är i början av en finanskris som är den värsta sedan 1929 och du undrar när det vänder? Det lär dröja. När viruset haft sin gång förmodligen. Räkna med vidare nedgångar innan dess.
2020-03-28, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Så alla som inte vinner på Lotto är också "lurade"?

Inse att du gjort bort dig. Du letade efter snabba pengar och förlorade istället. Varför i hela friden satsade du pengar du behöver?

Regel nr1 är att bara investera pengar du lika gärna kunde elda upp.

Ingen här kan ge svar på vad som ska göras, det är bara du själv som får ta det beslutet.
Läxor är dyra att lära ibland.

Är det därför våra pensioner investeras? ... jävla idiot.
Majoriteten av pengarna i börsen är knappast från folk som kunde lika gärna eldat upp pengarna.
Det märker man bara när man läser den här tråden.
2020-03-28, 09:18
Medlem
Citat:
Jag vill inte bo med mamma och pappa i 2 år fattar du väl. Jag måste få tillbaks mina pengar snabbt. Ska man kanske köpa OMX bear cert med hävstång? Fortsätter det ner så kommer jag ju tjäna och få tillbaka det jag blivit snodd på. Har jag stor hävstång så behöver jag inte sälja så mycket av mina fonder för att tjäna tillbaka mina pengar.

Jag hoppas verkligen inte du gjorde det.

Bear går man in i när marknaden börjar toppa, inte när den tappat 30-40%.
2020-03-28, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Eget ansvar. Börsen är inte svår att förstå. Bara att titta på indexkurvor över 100 år så ser man att det regelbundet dyker, för att sedan återhämta. Och över tid vinner börsen alltid.

Över tid kanske haha.. Men vi är tillbaka på 2000 nivåer i OMX...
2020-03-28, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Jag tror på det. Även om en stor mängd tyvärr blir arbetslösa - vilket är väldigt beklagligt - så kommer det finnas ett stort kundunderlag som inte blir det. Dessa har byggt upp ett kapital under sin tid i karantän som de nu vill göra av med, så de börjar springa på krogen och gå på konserter och shoppa kläder och åka på semestrar mm, varpå småföretagen måste börja nyanställa igen för att klara den ökande efterfrågan på hårförlängningar och analblekningar och andra 'nödvändigheter' som folk fått klara sig utan under ett par månader, och då kommer de nyanställda att fira sitt jobb med ett lyxigt restaurangbesök och en ny jacka, osv mm, och då går börsen upp. Själv har jag dessvärre inga större summor i ledigt kapital att spekulera på börsen i nuläget, men upp kommer den att gå.

Vad fan babblar du om?
Semestrar - varje land är nedstängt?
Flyg - Kostar hur mycket som helst.
Konserter - Inga konserter hålls.
Krogen - Nästan alla barer och nattklubbar är stängda?

Du är bra puckad och knip käft. Ända lösningen är ett vaccin. Tills dess kommer det gå skit.
Finns väldigt få kapitalstarka människor som glider runt oansvarigt, det är dessa som får ekonomin att gå runt. Inte en en fjortis som precis fått jobb på Hasses pizzeria och vill fira det med en sex on the beach på lokala baren.
2020-03-28, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Jadu TS, du bjuder på rolig läsning iallafall, men din situation just nu är ju mindre rolig.

Du får väl sälja det som är kvar och satsa allt på röd/svart om du behöver pengar nu.

Det är dock nu du ska investera ännu mer pengar i börsen.

Varför ska man investera NU när Sverige börjar påbörja kurvan uppåt och USA är i krisläge och det blir bara värre.. Tyst nu.
2020-03-28, 09:51
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Jag förstår faktiskt inte hur du på fullaste allvar kan mena att man gissar att börsen är svag när man beaktar följande information:
Nej, men det kommer du att begripa nästa gång du säljer inför kommande nedgång, men nedgången inte kommer trots dina analyser och du sitter utanför en stigande börs.
2020-03-28, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Är det därför våra pensioner investeras? ... jävla idiot.
Majoriteten av pengarna i börsen är knappast från folk som kunde lika gärna eldat upp pengarna.
Det märker man bara när man läser den här tråden.
För att folk är idioter. Vi röstar för ohållbar planekonomi, statlig styrning och mångkultur.
Att svenska folkets pensioner ska spekuleras bort är ett resultat av idioti.
Att människor belånar sig för att spekulera är idioti.
Hade vi haft en sund syn på ekonomi hade staten aldrig lagt sig i börsen.
2020-03-28, 10:02
Medlem
Citat:
Men jag förlorar ju bara mer och mer! Man läser att man ska sitta still i båten och ha is i magen. Men det vänder ju inte! Jag vill inte behöva jobba tillbaka alla pengar, det kommer ju ta en evighet!

Risken är, om du har otur, att det kommer ta minst tio år innan du har fått tillbaka det du förlorat under detta kvartal.

Ta till exempel när IT-bubblan sprack i början på 2000 talet. Börsen var inte tillbaka på samma nivåer först dryga 10 år efter den smällen. Förvisso kom finanskrisen 2008 och ställde till det. Men dom som gjorde samma misstag som du gjorde då, fick ligga ute med pengarna under en väldigt lång tid.

Sen ska du ta hänsyn till att inflationen på alla de år också som gått förlorat.

Om du inte kan vänta en längre tid på att få tillbaka pengarna så hade jag tagit förlusten, gråtit i ett par dagar och sen gått vidare. ”Shit hapoens”
2020-03-28, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Varför ska man investera NU när Sverige börjar påbörja kurvan uppåt och USA är i krisläge och det blir bara värre.. Tyst nu.

För att du köper på på rea nu oavsett om det går ner mer?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in