2020-03-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag har planerat att köpa lägenhet nu. Så jag har sedan nyligen mina pengar investerade på börsen under tiden. Det kändes vettigt att få avkastning på pengarna under tiden, istället för att ha 0% ränta på Swedbank. Så jag flyttade allt till en ISK på Avanza istället.

När alla andra har tjänat så mycket pengar på att bara köpa olika indexfonder så lät det som ett säkert kort, och dumt att fortsätta stå utanför börsen. Jag har lyssnat på olika poddar. Bl.a. Rika Tillsammans har pratat sig varma om indexfonder och sagt att de är bättre än aktivt förvaltade fonder. Så det var det jag köpte. Köpte bland annat fonder med svenska småbolag, Emerging markets och Asien för att sprida mina risker och få avkastning, och de hade avkastat bra historiskt.

Hade du läst "Rika Tillsammans" lite mer nogrannt så hade du inte haft pengarna i aktiefonder. Då hade du inte förlorat så mycket pengar.

Det är bara att gilla läget, bita i det sura äpplet och se det som lär-pengar. Det sista man skall göra är att panikhandla och tro att det finns någon kvick-fix, det låter som något spelberoende idioter försöker med.

Har du däremot pengarna för långsiktigt sparande så är det bara att vänta, ha tålamod så kommer det förhoppningsvis återhämta sig så småningom.
2020-03-24, 17:04
Medlem
Standard.s avatar
Se det här som en rejäl läxa. Ha aldrig pengar inne i börsen om du har för avsikt att ta ut dem på kort sikt. När det vänder är omöjligt och svara på. Men ett första steg skulle ju vara att Corona var ett minne blott.
2020-03-24, 17:15
Medlem
Citat:
Jag har planerat att köpa lägenhet nu. Så jag har sedan nyligen mina pengar investerade på börsen under tiden. Det kändes vettigt att få avkastning på pengarna under tiden, istället för att ha 0% ränta på Swedbank. Så jag flyttade allt till en ISK på Avanza istället.

När alla andra har tjänat så mycket pengar på att bara köpa olika indexfonder så lät det som ett säkert kort, och dumt att fortsätta stå utanför börsen. Jag har lyssnat på olika poddar. Bl.a. Rika Tillsammans har pratat sig varma om indexfonder och sagt att de är bättre än aktivt förvaltade fonder. Så det var det jag köpte. Köpte bland annat fonder med svenska småbolag, Emerging markets och Asien för att sprida mina risker och få avkastning, och de hade avkastat bra historiskt.

Men nu har jag förlorat ungefär 30% av mina pengar! Jag vet inte vad jag ska ta mig till och hur jag ska få tillbaka dem på något sätt! Jag har läst att man ska sitta stilla i båten, men när vänder det?? Mina pengar räcker inte längre till att köpa en lägenhet som jag hade tänkt mig. Just nu är min strategi att hoppas att det snart blir en rekyl upp så jag får tillbaka mina pengar. Men nästan varje gång jag loggar in på Avanza så får jag ont i magen och panik av att se att jag har förlorat ännu mer pengar. Snart måste väl botten vara nådd och priset studsa tillbaka upp igen?

Vad ska jag göra? Hur ska jag få tillbaka mina pengar? Ska jag sälja det jag har och köpa något annat istället? Vad tror ni om att istället köpa och fördela pengarna mellan Biotech, ny energi, teknik och fastigheter?

Räkna med att det tar något år eller två. Uppgångarna är vanligtvis långsammare än nedgångarna.

Planera om boendet och ligg kvar som du ligger är mitt råd om du har tålamod att vänta ut detta.
2020-03-24, 17:24
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Nej, det är du som har varit jävligt dum när du riskerat pengar du inte haft råd att riskera. Ingen har rekommenderat att placera pengar som ska användas inom en överskådlig framtid i aktiefonder.

Kliv ur nu eller att riskera att förlora mer. Det är bättre att ha förlorat 30% än 50%. Du ska använda pengarna till att köpa bostad, sluta högriskplacera nu. Det finns inget enkelt sätt att få tillbaka det du förlorat utan en stor risk att förlora mer. Sälj nu.
Håll käft. Jag har blivit lurad, och nu försöker du få det till att det är mitt fel. Det är ju jag som är offret. Snacka om att skydda förövaren.

Du kan inte förneka att Rika Tillsammans har profiterat på småspararna. De har sålt sig till bl.a. Lysa och profiterar på att deras småspararlyssnare har placerat sina pengar med exponering mot börsen.

Riks Tillsammans pratar ju inte om något annat än aktier och fonder! Det är väl klart att man också vill vara med och tjäna pengar när de pratar så mycket om det och hur mycket de tjänar. De lurar ju folk!

Har Rika Tillsammans sagt att man skulle förlora 30% av sina pengar på ungefär en månad?? NEJ! Hade de sagt det skulle jag ju aldrig ha spenderat pengar på skitfonder! De har lurat mig på mina pengar!
2020-03-24, 17:25
Medlem
Så alla som inte vinner på Lotto är också "lurade"?

Inse att du gjort bort dig. Du letade efter snabba pengar och förlorade istället. Varför i hela friden satsade du pengar du behöver?

Regel nr1 är att bara investera pengar du lika gärna kunde elda upp.

Ingen här kan ge svar på vad som ska göras, det är bara du själv som får ta det beslutet.
Läxor är dyra att lära ibland.
2020-03-24, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
hur vet du det?

ts: personligen är jag skeptisk till börser

De enda som är skeptiska till börser är de som inte förstår risk och tidshorisont utan tror det ska ses som en förlängning till sparkonto.
2020-03-24, 17:27
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Räkna med att det tar något år eller två. Uppgångarna är vanligtvis långsammare än nedgångarna.

Planera om boendet och ligg kvar som du ligger är mitt råd om du har tålamod att vänta ut detta.
Jag vill inte bo med mamma och pappa i 2 år fattar du väl. Jag måste få tillbaks mina pengar snabbt. Ska man kanske köpa OMX bear cert med hävstång? Fortsätter det ner så kommer jag ju tjäna och få tillbaka det jag blivit snodd på. Har jag stor hävstång så behöver jag inte sälja så mycket av mina fonder för att tjäna tillbaka mina pengar.
2020-03-24, 17:29
Medlem
Citat:
Håll käft. Jag har blivit lurad, och nu försöker du få det till att det är mitt fel. Det är ju jag som är offret. Snacka om att skydda förövaren.

Du kan inte förneka att Rika Tillsammans har profiterat på småspararna. De har sålt sig till bl.a. Lysa och profiterar på att deras småspararlyssnare har placerat sina pengar med exponering mot börsen.

Riks Tillsammans pratar ju inte om något annat än aktier och fonder! Det är väl klart att man också vill vara med och tjäna pengar när de pratar så mycket om det och hur mycket de tjänar. De lurar ju folk!

Har Rika Tillsammans sagt att man skulle förlora 30% av sina pengar på ungefär en månad?? NEJ! Hade de sagt det skulle jag ju aldrig ha spenderat pengar på skitfonder! De har lurat mig på mina pengar!

Eget ansvar. Börsen är inte svår att förstå. Bara att titta på indexkurvor över 100 år så ser man att det regelbundet dyker, för att sedan återhämta. Och över tid vinner börsen alltid.
2020-03-24, 17:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Från förstasidan på rikatillsammans.se:

"Innehållet, åsikter och slutsatser på denna hemsida är INTE att betrakta som finansiell rådgivning. Jag rekommenderar alltid att ta kontakt med en licensierad oberoende finansiell rådgivare. Kontakta mig om du vill ha förslag. RikaTillsammans AB åtar sig inget ansvar för eventuella förluster, kostnader eller andra konsekvenser som kan uppstå i och med handlingar eller åtgärder som vidtas baserat på innehållet på webbplatsen. Att investera i finansiella instrument, värdepapper och fonder innebär alltid en risk. Instrumenten kan såväl öka som minska i värde, även till följd av förändringar i valutakursen. Det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. När du använder en länk som är markerad som (annonslänk) utgår en förmedlingsprovision till oss. Läs mer i vår annonspolicy. Här finner du fullständiga villkor för användning av webbplatsen."

Tyvärr, du kan inte skylla ifrån dig dina investeringsbeslut på någon annan än dig själv. Pengar man behöver snart skall man inte sätta på börsen.

Det är surt men du får helt enkelt kämpa på, fortsätta spara och hoppas på en snar vändning.
2020-03-24, 17:33
Medlem
Citat:
Jag vill inte bo med mamma och pappa i 2 år fattar du väl. Jag måste få tillbaks mina pengar snabbt. Ska man kanske köpa OMX bear cert med hävstång? Fortsätter det ner så kommer jag ju tjäna och få tillbaka det jag blivit snodd på. Har jag stor hävstång så behöver jag inte sälja så mycket av mina fonder för att tjäna tillbaka mina pengar.

Bankrån??

Det finns inget snabbt sätt som inte är kopplat till stora risker eller kriminalitet.

Så är livet beskaffat.

Om du inte vill bo kvar, sälj fonden och köp mindre lägenhet.

Simple as that.
2020-03-24, 17:34
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Eget ansvar. Börsen är inte svår att förstå. Bara att titta på indexkurvor över 100 år så ser man att det regelbundet dyker, för att sedan återhämta. Och över tid vinner börsen alltid.

Ja, men hur hjälper det mig? Om börsen på sikt avkastar 4 % per år så tar det ju mer än 7 år för att jag ska tjäna tillbaka mina pengar. Jag orkar inte vänta så länge. Ska jag bo hemma eller försöka hyra något i 7 år?

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Från förstasidan på rikatillsammans.se:

"Innehållet, åsikter och slutsatser på denna hemsida är INTE att betrakta som finansiell rådgivning. Jag rekommenderar alltid att ta kontakt med en licensierad oberoende finansiell rådgivare. Kontakta mig om du vill ha förslag. RikaTillsammans AB åtar sig inget ansvar för eventuella förluster, kostnader eller andra konsekvenser som kan uppstå i och med handlingar eller åtgärder som vidtas baserat på innehållet på webbplatsen. Att investera i finansiella instrument, värdepapper och fonder innebär alltid en risk. Instrumenten kan såväl öka som minska i värde, även till följd av förändringar i valutakursen. Det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. När du använder en länk som är markerad som (annonslänk) utgår en förmedlingsprovision till oss. Läs mer i vår annonspolicy. Här finner du fullständiga villkor för användning av webbplatsen."

Tyvärr, du kan inte skylla ifrån dig dina investeringsbeslut på någon annan än dig själv. Pengar man behöver snart skall man inte sätta på börsen.

Det är surt men du får helt enkelt kämpa på, fortsätta spara och hoppas på en snar vändning.

Men vem läser det finstilta? Det där är ju bara standard boilerplate som alla kopierar och klistrar in. Det betyder ju inget. När man lyssnar på dem så gäller inte det. De uppmanar en till att investera, oavsett vad det står på någon sida någonstans.
2020-03-24, 17:34
Medlem
Swe1227s avatar
Är lite i samma situation som dig, med skillnaden att jag kan skratta åt det istället. Är bara en bil jag inte har råd att köpa nu (eller jag har råd, men vill inte sälja aktierna nu)

Du kanske missade ett av de första råden man brukar få. Ska du ha pengarna inom 2-3 år, satsa INTE på börsen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in