2020-03-28, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att smittan minskar om sociala kontaktytor begränsas kan man nog ändå utgå ifrån. Men visst är det så att det slår ekonomiskt. Det är nog å andra sidan helt oundvikligt. Sverige har ändå hyggligt bra ekonomiskt utgångsläge eftersom vi har en låg statsskuld.

Hade gärna sett strikt karantän i 4 veckor nu. Det skulle bromsa smittan och vi skulle få en klarare bild över läget. Fortsätter vi så här kommer sjukvården kollapsa mycket snart. Det handlar nu sannolikt bara om dagar eller någon vecka . Det är sjukt obehagligt.
Jag kan inte hålla med om att Sverige har ett bra ekonomiskt utgångsläge. Innan Corona var var tredje kommun konkursmässig pga de enorma utbetalningarna av socialbidrag. T ex Borlänge betalade förra året ut 109 (!) miljoner. Nu drabbas alla kommuner i Sverige mycket hårt ekonomiskt pga Corona och staten kommer att få betala ut enorma belopp till alla kommuner.
Citera
2020-03-28, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Förut jämförde någon oss med Portugal men nu börjar vi sticka ut 3069 fall och 105 döda.

Portugal jämförelsen är intressant, våra antal döda var få per dag i början, räknat från dag 1 så hade vi 60 st döda på 14 dagar men portugal hade detsamma på 14 dagar, därför blir det fel att se det på det viset, på 5 senaste dagarna står det 84 - 62 för sve - por i antal döda, kurvan är tydlig
Citera
2020-03-28, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized

En svensk sjukvård som gör sig redo att tillämpa triage, bryter inte mot någon lag.

Sätt det i perspektiv för fan.

Svensk sjukvård tillämpar triagering varje dag, långt innan coronakrisen.

Jag tror du håller dina barn hemma oavsett vad skolan säger. De skulle aldrig uppmana föräldrar till friska barn att vara hemma, så länge som skolan är öppen. Då bryter de mot skollagen, men det fattar inte du.
Citera
2020-03-28, 07:20
Medlem
petnomis avatar
22.000 svenskar väntas behöva sjukhusvård vid första coronavågen

Den första vågen av covid-19 väntas bli kraftig och smitta 100.000 svenskar. De allra flesta tros få milda symtom, medan 17.000 allvarligt sjuka måste vårdas på sjukhus. För ytterligare 5.000 krävs intensivvård. Den största gruppen som behöver sjukhusvård är vuxna under 65 år. Detta enligt den modell Folkhälsomyndigheten räknat fram.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/22000-svenskar-vantas-behova-sjukhusvard-vid-forsta-coronavagen/
Citera
2020-03-28, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Portugal jämförelsen är intressant, våra antal döda var få per dag i början, räknat från dag 1 så hade vi 60 st döda på 14 dagar men portugal hade detsamma på 14 dagar, därför blir det fel att se det på det viset, på 5 senaste dagarna står det 84 - 62 för sve - por i antal döda, kurvan är tydlig
Återigen: det har gått en månad sedan Mello på Friends samt de massiva Italien- och Iranresorna från Sverige. Att våra tal ökar just nu är inget märkligt. Att de stationära portugiserna har ung. samma tal som vi är anmärkningsvärt.
Citera
Medlem
Herrtrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Men nej. Det har gått för lång tid nu. Det blir inga massiva dödstal i Sverige, ni har i denna tråden skrivit om massiva dödstal i veckor, om inte månader. När ska ni inse att Sverige har valt rätt väg att gå, och en majoritet i denna tråden inte får sitt blodbad som de önskar?

Jag vet inte om jag uttryckt rädsla för massiva dödstal i Sverige i den här tråden, men jag har ändå varit övertygad om det. Ser inte riktigt varför Sverige skulle vara något undantag, när vi tittar på dödssiffror i övriga länder och vilka restriktioner de har tagit. Våra är ett skämt i jämförelse. Tror det blir betydligt värre snart, men det skulle glädja mig oerhört om jag haft fel hela tiden. Det kan jag leva med
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Finland, 7 dödsfall
Norge, 19 dödsfall
Danmark, 52 dödsfall
Sverige, 105 dödsfall

Vad tror vi om Regeringens och FHM:s strategi...spontant känns det som deras lama och senfärdiga åtgärder inte ser särskilt lovande ut då våra grannländer inte har samma utveckling...
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-03-28 kl. 07:26.
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Nej. Underliggande sjukdom. Inte "svår" sjukdom.

Till underliggande sjukdomar hör hypertoni - högt blodtryck (ca 26% av svenska befolkningen) och diabetes (ca 6% av svenska befolkningen). En tredjedel av svenskarna har en sk underliggande sjukdom.

Helt okej att dessa dör alltså? Speciellt om de är äldre? Allt för ekonomin?! Tackarrrrrr
Det handlar inte om liv vs ekonomi. Antingen eller är ett falskt dilemma. Vad det handlar om är att göra sig av med det sk köttberget.
Citera
2020-03-28, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Du får naturligtvis välja ditt eget ord om du vill
Det enda politiskt korrekta är "hen-gissa"
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Mellan 12 och 20 enligt wicki men om du bara har 10 lider du av bradypné! Jag fick 14 nu när jag räknade igen.

Det stämmer.

Finns ett "NEWS" system på sjukhuset, där patientens olika värderingar skrivs upp och ges poäng : blodtryck, puls, feber, saturation (din syre %) och andningsfrekvens. Desto fler poäng, desto sämre är du.

Mellan 12-20 är normalt och ger 0 poäng.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Blir fint då när svenskar nekas vård till förmån för illegala.

Det där är skitsvårt, inte just illegala men hur man väljer ut vilka som skall dö.

Ungefär så här - Pursvenske läkaren skall välja mellan två patienter, den rumänska tiggaren på 50 eller 85 åriga bullmormor. Blir ju bullmormor.

Kommer bli mycket personliga värderingar även då det skall vara strikt professionellt och vilka man associerar sig med.

Den iranska läkaren skall välja mellan Iranska bullmormor eller pursvenska bullmormor, allt annat lika...
Citera
2020-03-28, 07:23
Medlem
Bill Gates och hans Foundation har pratat om detta sedan dag ett:
Länder som stänger ned helt kan vara tillbaka på banan inom 6-10 veckor. Men nu är det för sent, länderna har varit för sena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in