2020-03-28, 07:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Det finns inga belägg för att det du föreslår verkligen fungerar. Men om man vill haverera ett lands ekonomi fullständigt kan det vara ett alternativ.

Att smittan minskar om sociala kontaktytor begränsas kan man nog ändå utgå ifrån. Men visst är det så att det slår ekonomiskt. Det är nog å andra sidan helt oundvikligt. Sverige har ändå hyggligt bra ekonomiskt utgångsläge eftersom vi har en låg statsskuld.

Hade gärna sett strikt karantän i 4 veckor nu. Det skulle bromsa smittan och vi skulle få en klarare bild över läget. Fortsätter vi så här kommer sjukvården kollapsa mycket snart. Det handlar nu sannolikt bara om dagar eller någon vecka . Det är sjukt obehagligt.
Citera
2020-03-28, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
De massiva dödstalen i Sverige borde inträffa just nu, en månad efter Mello på Friends Arena, skidsemestrarna i Italien och resorna till Iran. Men dödstalen är inte förskräckande på något sätt.
Men nej. Det har gått för lång tid nu. Det blir inga massiva dödstal i Sverige, ni har i denna tråden skrivit om massiva dödstal i veckor, om inte månader. När ska ni inse att Sverige har valt rätt väg att gå, och en majoritet i denna tråden inte får sitt blodbad som de önskar?
Citera
2020-03-28, 07:02
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Hur många kan man ventilera med ett tryckluftsaggregat? Går väl att sätta en regulator på 15 pustar i minuten sedan släpper den trycket. 15 det fick jag när jag räknade min egen andning.

Men så klar man ska ha masker och andra grejor också.

Normal andning ligger på 10-11 andetag per minut har jag för mig
Citera
2020-03-28, 07:04
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Dette var kanskje oppløftende for meg...

Betyr dette at hvis jeg har en autoimmun sykdom som f.eks. Sjøgren syndrom, og samtidig har blodtype O, så vil ikke immunforsvaret mitt være like ødeleggende, som det vil være for andre med en annen blodtype?
Kanske det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Jaha nytt rekord enligt worldometer igår. 28 döda Sverige

Fast gick man inte ut på FHM:s presskonferens igår och sa att Region Stockholm hade gått igenom dödsfall som skett tidigare dagar och då konstaterat fler som var pga Corona och la till dessa till gårdagens siffra? Så samtliga från igår har alltså inte skett då, sen hur den fördelningen ser ut mellan tidigare och de som verkligen skett under senaste dygnet har jag inte sett. Men det var anledningen till ökningen sa de och menade att det inte var en ökning i egentlig mening.
Citera
Medlem
Citat:
Det är väl som i poker, man får spela med de kort man har. Jag hoppas att det vi gör i Sverige nu tillsammans är ett ganska bra bet.

Facit om det var rätt eller fel kommer som vanligt i slutet av det hela.

Jag har varit i Norrland senaste veckan och där håller folk sig hemma. Sämre är det här i Stockholm har jag noterat efter att promenerat runt lite i stan.
Det är ganska många utomhus på stan i Stockholm, ja, men folk håller avståndet och de flesta har nog begränsad inomhuskontakt.

Förhoppningsvis går inte spridningen alldeles för snabbt för vården att hantera. Men man får komma ihåg att flockimmunitet i storstäderna även skyddar Norrland, eftersom de är portaler mot resten av landet.
Citera
2020-03-28, 07:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är bara att hålla tummarna, för om man inte får varaktig naturlig immunitet så funkar inte vaccinering heller.

Är ingen expert men tror inte det behöver vara så. Det går i vaccin att lägga till fler varianter, DNA? Bland annat är ju det årliga influensavaccinet något slags hopkok av flera typer vad jag känner till.
Citera
2020-03-28, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Vi har spelat fem minuter av matchen, sprungit 150 meter av marathonloppet.

De massiva dödstalen i Sverige borde inträffa just nu, en månad efter Mello på Friends Arena, skidsemestrarna i Italien och resorna till Iran. Men dödstalen är inte förskräckande på något sätt.

Ta nu och kika på siffrorna i t ex Louisiana...

Japp och det är väl det som oroar, det har inte börjat ännu.

Louisiana är ju precis som Sverige i antal smittade och döda?
Louisiana smittade 2,746 döda 119
Sverige smittade 3,069 döda 105

Tegnell har rätt i att kurvan är flackare än i Italien och Spanien men tittar man på worldometer så är den ökande.

I sverige har vi fördelen att äldre bor själva och kan isolera sig. I spanien och Italien blir ju resultatet det motsatta om man låser in barn och äldre i samma hus

Jag tror det Tegnell egentligen säger är att det är ok just nu men det kan såklart bli värre.
Tyvärr så för folket att det är ingen fara och kör på som vanligt.
Det är kommnunikationen som brister och jag blir inte förvånad om det blir Stockholms kommun som fattar beslutet att stänga Stockholm i slutändan.

Ni minns i Iran när halva regeringen blev sjuka och att man då förstod att det var spritt utom kontroll i hela samhället.

Händer just nu i UK och har hänt i Spanien och Italien.

Det finns INGEN som vet hur stor spridningen är, man mäter ju bara de som testas och killgissar sedan på total spridning.

Jag TROR att man så småningom när detta blåst över och man mäter antikroppar i kontrollgrupper mot hur många i kontrollgruppen som blev bekräftat fall kommer förstå att uppmätta fall var typ 0.5%-1%

Men detta är såklart bara min killgissning
Citera
2020-03-28, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ganska många utomhus på stan i Stockholm, ja, men folk håller avståndet och de flesta har nog begränsad inomhuskontakt.

Förhoppningsvis går inte spridningen alldeles för snabbt för vården att hantera. Men man får komma ihåg att flockimmunitet i storstäderna även skyddar Norrland, eftersom de är portaler mot resten av landet.

du glömmer ju bort att viruset sätter sig på bussar, tunnelbanor, matbutiker och överlever i vadå, 5-10 dagar?

det spreds genom sjukhusen i Italien och svenska sjukhus är dåligt förberedda.

Ålderdomshemmen, har man koll på all personal?

Att hålla avstånd till andra är såklart viktigt men bara halva kuren.
Citera
2020-03-28, 07:09
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Normal andning ligger på 10-11 andetag per minut har jag för mig

Mellan 12 och 20 enligt wicki men om du bara har 10 lider du av bradypné! Jag fick 14 nu när jag räknade igen.
Citera
2020-03-28, 07:09
Medlem
Citat:
Det finns inga belägg för att det du föreslår verkligen fungerar. Men om man vill haverera ett lands ekonomi fullständigt kan det vara ett alternativ.
Även om det är några döda i Italien, är det inte så att landet håller på att dö ut.

Åtgärderna slår hårt mot ekonomin och de som bidrar.

I Sverige dör dryga 80-85 000 per år. Det bor ca 6 ggr fler i Italien. Så anta att det dör 480 - 515 000 i Italien... normalt.

Statstik på de 6 801 först coronadöda var.

... medelåldern 78 år.
... 29,6 procent kvinnor.
... ingen under 30 år.

... 8,9 procent över 90 år.
.... 39,7 procent mellan 80 och 89 år.
... 35,3 procent mellan 70 och 79 år.
... 11,2 procent mellan 60 och 69 år.
... 3,6 procent mellan 50 och 59 år
... 1 procent mellan 40 och 49 år,
... 0,2 procent mellan 30 och 39 år

.. 97,9 hade svåra sjukdomar sedan tidigare.0

... hade 50,7 procent tre eller fler svåra sjukdomar sedan tidigare,
... hade 25,9 procent hade två svåra sjukdomar sedan tidigare
... hade 21,3 procent en svår sjukdom sedan tidigare
Citera
2020-03-28, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är ingen expert men tror inte det behöver vara så. Det går i vaccin att lägga till fler varianter, DNA? Bland annat är ju det årliga influensavaccinet något slags hopkok av flera typer vad jag känner till.

Tyvärr: Ingen imunitet = ingen vaccin.
Det är en av orsakerna till att det inte finns något vaccin mot till exempel Vinterkräksjukan (som ju också är en virus-sjukdom).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in