2020-03-28, 06:46
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det tror jag inte. Det går nämligen inga flyg.

Tänkte mer på åtgärder. Jag tror de hade stängt skolor och kört mer som i de andra länderna. Karantän, utegångsförbud etc.

Det finns inga belägg för att det du föreslår verkligen fungerar. Men om man vill haverera ett lands ekonomi fullständigt kan det vara ett alternativ.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
“Other countries have only one problem, which is the new coronavirus pandemic. But we are fighting on two fronts here - “We have to both cure the people with alcohol poisoning and also fight the coronavirus.”

Upp till 500 iranier har nu dött av alkoholförgiftning, efter att ha gått på falska rykten om att alkoholen förhindrar Corona-insjuknande.
Det samma skedde i Turkiet tidigare. Någon sålde alkohol och sa att det hjälpte mot corona om de först använde det på kroppen och sedan drack det.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
UK kommer vi nog ikapp snart, Belgien är såpass lika oss, snarlik folkmängd och samma fas, möjligen 1 dag försprång för belgien men de har betydligt fler döda vad det nu kan bero på, de har fler bekräftade = de har testat i större utsträckning men de har också många friskförklarade

Förut jämförde någon oss med Portugal men nu börjar vi sticka ut 3069 fall och 105 döda.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det lär landa runt 600-650 döda per miljon, sen bör man (förhoppingsvis) ha immunitet.
Bygg gärna dina påstående kring vetenskapliga belägg. Jag vet att det är mycket dåligt med sådant som pekar åt något håll. Därför bör man inte sprida saker på ett sätt som gör att det framställt som något vetenskapligt belagt. Det kommer att finnas immunitet; människor som varit sjuka har antikroppar uppenbarligen. Men om det sedan kommer att ge en långsiktig immunitet därom tvista de lärde. VI vet egentligen inte något då detta virus inte har existerat in the wild mer än tre fyra månader. Ingen kan säga något säkert under dessa omständigheter. Låt oss formulera oss efter det:
Does an infection make people immune to the virus?

Whether patients develop antibodies after SARS-CoV-2 infection that will protect them against future infections is still a mystery. Surveys of SARS patients around five or 10 years after their recovery suggest that the coronavirus antibodies don’t persist for very long, Gralinski says. “They found either very low levels or no antibodies that were able to recognize SARS proteins.”

However, for the new coronavirus, “we would expect some immunity, at least in the short term,” she says.
https://www.the-scientist.com/news-opinion/why-some-covid-19-cases-are-worse-than-others-67160
Citera
2020-03-28, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
I länder med svag folkhälsa och låg utbildningsgrad - som USA - kan siffrorna bli betydligt högre än så. I Norden har jag svårt att föreställa mig riktigt höga dödstal.

Så fel du hade

Sverige ligger på plats 20 i antal smittade, totalt antal.

men på plats 9 i smittade per capita
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Hela 7 placeringar för det svaga folkhälsans och låga utbildningsgradens USA...
Citera
2020-03-28, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
I länder med svag folkhälsa och låg utbildningsgrad - som USA - kan siffrorna bli betydligt högre än så. I Norden har jag svårt att föreställa mig riktigt höga dödstal.
Mycket möjligt. Det är en grov uppskattning baserad på 50% immunitet och 1 på 800 döda av de som smittas (inkl. mörkertal).

Man kan i teorin också minska antalet döda, genom att styra smittan mot den yngre/friskare delen av befolkningen. Ungefär det man försöker göra i Sverige, när man vill isolera äldre hårdare än yngre.

Men sextusen döda i Sverige är inte orimligt. En riktig chansning dock.
Citera
2020-03-28, 06:50
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aju1891
Snälla gå igenom allt han sagt senaste månaderna och ni kommer få se att han haft fel i precis ALLT!
Men han är ju själv övertygad om att han har rätt?

Skämt åsido, de följer uppenbart en agenda där man konsekvent agerat för att etablera en utbredd smittspridning i samhället.
Citera
2020-03-28, 06:51
Medlem
Andelen av resp. lands coronadödsfall som inträffade under ons och torsdag:

73,9% Marocko
58,3 Israel
57,1 Finland
46,6 Österrike
43,4 Portugal
41,3 Tyskland
39,4 USA
39,0 UK
38,4 Belgien
35,9 Turkiet, Brasilien
34,8 Holland
34,6 Danmark, Rumänien
34,5 Kanada
33,8 Schweiz
33,3 Frankrike, Tjeckien
30,0 Egypten
29,3 Ecuador
29,0 Spanien
26,3 Norge
21,4 Grekland
19,2 Algeriet
17,9 Italien
15,4 Australien
12,7 Iran
12,5 Polen
9,4 Sydkorea
8,2 Japan
0,3 Kina
Citera
2020-03-28, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Så är det. Tillhör själv en riskgrupp där jag dessutom kan jobba hemifrån. Men min arbetsgivare följer slaviskt råd från FHM och vägrar låta mig göra det.Samtidigt är man orolig för hur företaget kommer påverkas om det blir höga sjukskrivningstal. Tycker dom spelar ett högt spel. Brist på egen initiativförmåga.

Ja, jag blev helt tokig på skolan, HELA tiden hänvisade dom bara till FHM och jag försökte alla möjliga infallsvinklar.

till sist sket vi i vilket och höll barnen hemma och 1-2 veckor senare gav dom nya riktlinjer som tillät alla som ville att vara hemma.

för mig kändes det som att prata med en lågbegåvad, inget eget initiativ, inget eget tänkande, bara hänvisa till FHM trots att man beskrev situationen med höggravid dotter.
Citera
2020-03-28, 06:53
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Inget som praktiseras i Sverige. Ej heller i USA.
Nödlösningen vi ser från sjukhuset i NY är minst sagt riskabel och ej beprövad.
Men nöden har ingen lag.

Hur många kan man ventilera med ett tryckluftsaggregat? Går väl att sätta en regulator på 15 pustar i minuten sedan släpper den trycket. 15 det fick jag när jag räknade min egen andning.

Men så klar man ska ha masker och andra grejor också.
Citera
2020-03-28, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Så fel du hade

Sverige ligger på plats 20 i antal smittade, totalt antal.

men på plats 9 i smittade per capita
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Hela 7 placeringar för det svaga folkhälsans och låga utbildningsgradens USA...
Vi har spelat fem minuter av matchen, sprungit 150 meter av marathonloppet.

De massiva dödstalen i Sverige borde inträffa just nu, en månad efter Mello på Friends Arena, skidsemestrarna i Italien och resorna till Iran. Men dödstalen är inte förskräckande på något sätt.

Ta nu och kika på siffrorna i t ex Louisiana...
Citera
2020-03-28, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggkaka
Haha, jag är så sugen på att höra om något annat än Corona nu att den vanliga svenska debatten känns lockande
Är du alldeles säker?

Riktigt riktigt säker?
Har du nyst fler än tre gånger idag? Känner du varm? Det kan vara feber. Håll ut min vän. Du kan klara det här.
Känner du dig inte lite ansträngd när du andas? Lite?
Lite grann?
1177 är ni där? Jag tror vi har en patient här som klart feberyrar. -Om jag är säker? Klart jag är, patienten har 0.1 grader mer i temperatur än vanligt och längtar tillbaka till vanlig svensk debatt!
-Okej, läget är allvarligt förstår vi. Vi skickar dit en ambulans. Personalen har Darth Vader maskar på sig, det var en gåva från Lekia. Vi fick såpbubblor också, vet dock inte hur vi ska använda dom för att minska smittspridning.
-Jag tror det är försent. Patienten ser rofylld ut och mumlar något om "höjda skatter", "sänkta skatter"...
-Då är det inget vi kan göra mer än att komma förbi med en tvål och ett informationsblad...
-Det är vad jag kallar vård i livets slutskede. Ni ska ha tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in