Vänta här
Det finns många som är i riskgrupper och gärna skulle stanna hemma men då regeringen inte ger ett konkret direktiv så vågar dom inte det nu när yxan kommer gå på i stort sett alla företag och myndigheter framöver. Dom får vackert sitta på bussen och inhalera corona partiklar morgon och kväll för man vill ju inte vara killen som varit hemma tre månader när nästa runda uppsägningar kommer.
Vi har en höggravid dotter som vi måste skydda och håller helt sonika våra barn i skolåldern hemma. Vi fick inget stöd alls från skolan första veckorna, frånvaro kommunicerad och ingen förståelse.
Nu har dom vikit sig då för många föräldrar håller sina barn hemma så dom erbjuder hemskolning för de som vill.
När min fru går i ansiktsmask till affären så tittar alla på henne som att hon är en idiot.
Folk i allmänhet och 70 plussare i synnerhet rör sig ute mycket och många event hade ju 499 gäster istället för de 500 som var maxtaket.
Detta beror inte på att regeringen gör ett toppenjobb men medborgarna är arroganta och inte följer instruktioner.
Det beror på att kommunikationen är urusel när den är som bäst.
Tegnell uppmanar ju på förstasidor i alla dagstidningar att man visst skall gå ut och röra på sig och att kurvan är platt, Sverige klarar sig.
-då kör folk på som vanligt.
Det är regeringens uppgift att LEDA oss i denna kris och misslyckas det är det också regeringens ansvar, inte olydiga medborgares.
Sverige har som ENDA LAND I VÄRLDEN valt en annan strategi och jag hade i samma position förberett mig på det värsta och sen kunnat säga att vi gjorde vad vi kunde och sova gott om natten.
Nuvarande strategi är högrisk.
Triage reglerna som kommunicerats till all sjukvård är ju de facto vilka man skall söva ned och lägga åt sidan så dom får dö utan att lida alltför mycket.
Sverige har redan 5ggr högre dödstal än i Norge med samma antal smittade (lite drygt) och det är en bra jämförelse. Tegnell har ju dessutom kallat Norge för det stora experimentet, inte Sverige.
I italien dör nu över 10% av bekräftat antal smittade och i Spanien har dom hittat över 1000 döda i övergivna ålderdomshem och privatbostäder.