2020-03-28, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Japp. Det kommer gå fort nu. Mördar-Anders strategi kommer ge oss en placering i toppen-skiktet.

Ser att Argentina ligger lågt (under procenten) - men nya siffror från inatt visar på massiv ökning senaste dygnet. Vi kommer få se höga siffror därifrån framöver.
Det är snarare så att Sverige trotsar vedertagna sanningar och håller sig på en oväntat låg nivå - trots de inledande galenskaperna med Mello på Friends och skidsemestrar i Italien.
Citera
2020-03-28, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Till skillnad från Sverige så testar dom folk.

Ja. Enbart New York hade igår testat hela 138 376 personer.
Citera
2020-03-28, 06:28
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Till skillnad från Sverige så testar dom folk.
Ju fler man testar, desto fler hittar man. Och vad får de för det? Om jag skulle testas positivt för detta vanliga förkylningsvirus, hur ska jag använda den informationen som beslutsunderlag? Behöver jag inte tvätta händerna nu liksom.

Vi behöver antikroppar mot detta mentala virus. Jag gör mitt för flockens immunförsvar. Jag använder min Gudsskapade hjärna för avsett ändamål.
Senast redigerad av Fri 2020-03-28 kl. 06:30.
Citera
2020-03-28, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Antal döda i COVID-19 per miljon invånare (siffror från midnatt):

151,6 Italien
109,1 Spanien
31,3 Holland
31,2 Staten New York
29,7 Frankrike
28,5 Iran
26,9 Schweiz
25,5 Louisiana
25,1 Belgien
23,0 Staten Washington
11,4 UK
10,2 Sverige
8,9 Danmark
7,4 Portugal
6,5 Österrike
5,1 USA
4,5 Irland
4,3 Slovenien
4,2 Tyskland
3,5 Norge
2,7 Sydkorea
2,6 Grekland
2,3 Kina, Ecuador
1,9 Dominikanska Rep.
1,4 Kanada
1,3 Finland, Israel, Rumänien
1,1 Turkiet, Serbien
1,0 Ungern
0,8 Tjeckien, Malaysia
0,7 Kroatien
0,6 Algeriet, Marocko, Tunisien
0,5 Australien, Filippinerna
0,4 Japan, Bulgarien, Polen, Brasilien
0,3 Argentina, Chile, Peru, Egypten, Indonesien
0,2 Colombia, Kuba
0,1 Ukraina, Mexiko, Pakistan, Thailand, Saudiarabien, Ghana
0,0 Ryssland, Slovakien, Nya Zeeland, Indien, Bangladesh
Det lär landa runt 600-650 döda per miljon, sen bör man (förhoppingsvis) ha immunitet.
Citera
2020-03-28, 06:29
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, han menade rätt. Att ligga i respiratorn är extremt påfrestande. Du sövs ner, och så för man in ett rör i halsen. När det väl sitter där så kan man varken prata, hosta eller svälja. Eventuella vätskeansamlingar måste sugas ut, och man får lugnande medicin mot obehaget.

Är du 80+ så finns det alltid en risk att man inte vaknar från narkosen. Om man vaknar så är dock sannolikheten inte jättebra att man hinner komma tillbaka till ett värdigt liv, med rörlighet osv, innan du trillar av pinn. Det beror på hur frisk man är sedan tidigare.

Det är samma avvägning som man gör varje dag i vården när äldre ska få operationer. Även om du överlever ett ingrepp, så kan ens fysiska kondition sjunka så drastiskt att man får en mycket kort livslängd efteråt, kanske med kroniskt sängliggande.

Det är inga människor som dör av att de inte kan snyta sig. De dör av allvarlig lunginflammation. Ifall du får feber, eller når en punkt där ditt liv är i akut fara, så måste du ringa 112.

De som dött i Italien hade i snitt 2.7 tidigare sjukdomar.

Är du nedsövd behöver du inte prata, inte hosta, sådan reflexer är borta. Du!!! Jag vet är sövd 8 gånger. Man bara vaknar och mår prima efter kanske 4-5 timmar. Man känner inte ens att man varit intuberad. Vaken lokalbedövad då känner man smärtan i alla fall och är det långvarigt blir det fruktansvärt jobbigt därför sövs man.

Men du kan vara lugn du får säkert en alldeles egen respirator ingen 80+ knycker din plats. Men åk och ställ dig i kö har hört att plasterna inte kommer att räcka
Citera
2020-03-28, 06:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Heja Finland! Där pratar vi kvinnlig handlingskraft! Alltså att de har en kvinnlig premiärminister som får saker gjorda. Här har vi en feministisk regering som inte får tummen ur röven, de vill hellre ha den kvar i röven!
Och en FHM , läs Tegnell i det här fallet, som svarar på frågan varför man inte rekomenderar människor att arbeta hemifrån med att det är ojämlikt. Sinnessjukt uttalande.
Citera
2020-03-28, 06:33
Medlem
Nippleslips avatar
Tänkte det här borde många läsa:
"Make no mistake. When loved ones are removed from your home by ambulance because the virus has hit them hard, you are not going to be able to follow them there, sit by their hospital bed and hold their hand. You are not going to be able to pop in at 7.00 pm for visiting hours. They are going to have no one other than exhausted and brave hospital staff to see them through days or weeks of barely breathing through a ventilator until they either die or recover. They are not going to be well enough to text you.

You are not going to be able to phone the ward to check in on them regularly (staff will be too busy for that). During that time, they will be completely alone, while you sit at home waiting to hear whether they have made it through.

Imagine that person is someone you love dearly. Because it's going to be a reality for many in the coming weeks.

And if that person in hospital happens to be you, going through that ordeal completely alone, it would be nothing less than terrifying.

Never in my life have I wanted so strongly to say that if anyone is not feeling even a little afraid right now, not only for themselves but for their loved ones and others in general, then they are fools ! #staythefuckathome"
Citera
2020-03-28, 06:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mi-Ma
Nej ingen lockdown här inte, pappa staten uppmanar att ta eget ansvar, som en användare här tidigare skrev så tvår dom sina händer genom att lägga ansvaret på den egna individen .Fiffigt.
Varför skulle de behöva två sina händer, är det inte konstaterad fakta att en lockdown är idiotsäker?
Citera
2020-03-28, 06:34
Medlem
Kan inte vara helt svårt detta.

FHM producerar 2 miljoner av de nya tretimmarstesterna och skickar ut till alla i Stockholm efter folkbokföringen.

Sen har man en infokampanj och hemsida där folk får skriva in resultaten, länkat till adress och namn eller nåt.

Två dagar senare har man en hyfsat klar bild över situationen med kanske 20% felmarginal.

Slår man upp det tillräckligt stort i tidningarna så skulle nog folk delta.

Sen kan man ha ett pris, typ lotta ut 5 intensivvårdsplats-garantier och en underskrivet löfte från Löfven inplastat som skickas hem till vinnarna, gäller alla sjukhus
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vi tar oss uppåt i ligan nu på nionde plats.

UK kommer vi nog ikapp snart, Belgien är såpass lika oss, snarlik folkmängd och samma fas, möjligen 1 dag försprång för belgien men de har betydligt fler döda vad det nu kan bero på, de har fler bekräftade = de har testat i större utsträckning men de har också många friskförklarade
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ju fler man testar, desto fler hittar man. Och vad får de för det? Om jag skulle testas positivt för detta vanliga förkylningsvirus, hur ska jag använda den informationen som beslutsunderlag? Behöver jag inte tvätta händerna nu liksom.

Vi behöver antikroppar mot detta mentala virus.
Intresseklubben noterar att du underlät att svara på det inlägg som adresserades till dig, för att bekvämt fortsätta sprida falsariet att SARS-CoV-2 är ett vanligt förkylningsvirus.
Citera
2020-03-28, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Är du nedsövd behöver du inte prata, inte hosta, sådan reflexer är borta. Du!!! Jag vet är sövd 8 gånger. Man bara vaknar och mår prima efter kanske 4-5 timmar. Man känner inte ens att man varit intuberad. Vaken lokalbedövad då känner man smärtan i alla fall och är det långvarigt blir det fruktansvärt jobbigt därför sövs man.

Men du kan vara lugn du får säkert en alldeles egen respirator ingen 80+ knycker din plats. Men åk och ställ dig i kö har hört att plasterna inte kommer att räcka
När du opereras är du sövd hela tiden, men inte på IVA. Läs själv:

https://www.1177.se/Stockholm/behandling--hjalpmedel/fler-behandlingar/respiratorbehandling-pa-sjukhus/

”Eftersom du är sövd när tuben förs ner gör det varken ont eller känns obehagligt. När du har en tub kan du inte prata eftersom tuben ligger mellan stämbanden. Så länge den ligger kvar i halsen får du också smärtstillande och lugnande läkemedel för att det inte ska göra ont eller vara obehagligt.”

Jag accepterar att få corona, med den riskbild det medför för mig och mina barn, för att bidra till den flockimmunitet som kanske räddar ditt liv. You’re welcome.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in