2020-03-28, 06:35
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Och en FHM , läs Tegnell i det här fallet, som svarar på frågan varför man inte rekomenderar människor att arbeta hemifrån med att det är ojämlikt. Sinnessjukt uttalande.

Han sa det ja men nu säger han tvärt om. Karl fladdrar som ett asplöv i sina åsikter. Säger fel och avslöjar sig. Säger fel gör även andra "experter" sedan måste de försöka slingra sig ur det på ett snygg sätt. Men Anders han byter bara fot.
Citera
2020-03-28, 06:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Men utan panik och massfattigdom och ökad mortalitet som följd.

Inte i Sverige nä, kom aldrig hit!

Hong Kong upplevde Sars o därför har de knappt några problem med sarsv2. Alla länder med Sars erfarenhet reagerade snabbt på Sars v2 o hanterade det bra. Men här finns idioter som jämför med förkylning o därför tycker det är ok att smitta ner hela befolkningen
Citera
2020-03-28, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det lär landa runt 600-650 döda per miljon, sen bör man (förhoppingsvis) ha immunitet.
I länder med svag folkhälsa och låg utbildningsgrad - som USA - kan siffrorna bli betydligt högre än så. I Norden har jag svårt att föreställa mig riktigt höga dödstal.
Citera
2020-03-28, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Vänta här

Det finns många som är i riskgrupper och gärna skulle stanna hemma men då regeringen inte ger ett konkret direktiv så vågar dom inte det nu när yxan kommer gå på i stort sett alla företag och myndigheter framöver. Dom får vackert sitta på bussen och inhalera corona partiklar morgon och kväll för man vill ju inte vara killen som varit hemma tre månader när nästa runda uppsägningar kommer.

Vi har en höggravid dotter som vi måste skydda och håller helt sonika våra barn i skolåldern hemma. Vi fick inget stöd alls från skolan första veckorna, frånvaro kommunicerad och ingen förståelse.
Nu har dom vikit sig då för många föräldrar håller sina barn hemma så dom erbjuder hemskolning för de som vill.

När min fru går i ansiktsmask till affären så tittar alla på henne som att hon är en idiot.

Folk i allmänhet och 70 plussare i synnerhet rör sig ute mycket och många event hade ju 499 gäster istället för de 500 som var maxtaket.

Detta beror inte på att regeringen gör ett toppenjobb men medborgarna är arroganta och inte följer instruktioner.

Det beror på att kommunikationen är urusel när den är som bäst.
Tegnell uppmanar ju på förstasidor i alla dagstidningar att man visst skall gå ut och röra på sig och att kurvan är platt, Sverige klarar sig.
-då kör folk på som vanligt.

Det är regeringens uppgift att LEDA oss i denna kris och misslyckas det är det också regeringens ansvar, inte olydiga medborgares.

Sverige har som ENDA LAND I VÄRLDEN valt en annan strategi och jag hade i samma position förberett mig på det värsta och sen kunnat säga att vi gjorde vad vi kunde och sova gott om natten.

Nuvarande strategi är högrisk.

Triage reglerna som kommunicerats till all sjukvård är ju de facto vilka man skall söva ned och lägga åt sidan så dom får dö utan att lida alltför mycket.

Sverige har redan 5ggr högre dödstal än i Norge med samma antal smittade (lite drygt) och det är en bra jämförelse. Tegnell har ju dessutom kallat Norge för det stora experimentet, inte Sverige.

I italien dör nu över 10% av bekräftat antal smittade och i Spanien har dom hittat över 1000 döda i övergivna ålderdomshem och privatbostäder.
Så är det. Tillhör själv en riskgrupp där jag dessutom kan jobba hemifrån. Men min arbetsgivare följer slaviskt råd från FHM och vägrar låta mig göra det.Samtidigt är man orolig för hur företaget kommer påverkas om det blir höga sjukskrivningstal. Tycker dom spelar ett högt spel. Brist på egen initiativförmåga.
Citera
2020-03-28, 06:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Jag tror det är för tidigt att säga vem som lyckades eller inte. Kan ha fel men tror att man får avvakta ytterligare än månad eller ännu längre.

https://www.channelnewsasia.com/news/asia/covid-19-south-korea-coronavirus-146-new-cases-highest-in-a-week-12585456
Visst, men fortfarande, här ljuger Anders Tegnell rakt av vilket är anmärkningsvärt med tanke på vem han är.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronaman
102-årig kvinna i Italien frisk – efter 20 dagar på sjukhus (DN tidigare i natt)
Ja, jag läste det igår i någon italiensk tidning.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
När du opereras är du sövd hela tiden, men inte på IVA. Läs själv:

https://www.1177.se/Stockholm/behandling--hjalpmedel/fler-behandlingar/respiratorbehandling-pa-sjukhus/

”Eftersom du är sövd när tuben förs ner gör det varken ont eller känns obehagligt. När du har en tub kan du inte prata eftersom tuben ligger mellan stämbanden. Så länge den ligger kvar i halsen får du också smärtstillande och lugnande läkemedel för att det inte ska göra ont eller vara obehagligt.”

Jag accepterar att få corona, med den riskbild det medför för mig och mina barn, för att bidra till den flockimmunitet som kanske räddar ditt liv. You’re welcome.

Okej du är vaken ungefär som vid gastroskopi och det har jag givetvis varit med om också några gånger. kväljningsreflexerna är skitjobbiga man måste försöka slappna av och häva dem medelst vilja.

Okej jag avstår min respirator till någon förortsgangster eller annat oförtjänt yngre slödder. Tänker inte låta mig smittas.
Citera
2020-03-28, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
COVID-19 patients average time on ventilator: 11 - 21 days

Sverige har ca 570 ventilatorer. På 10 miljoner invånare.

Gissa vad som kommer hända när hundratals per dag kommer att behöva en ventilator här i Sverige.
Räcker att 25 nya personer per dag behöver IVA-vård med respirator så är taket nått.

Kommer bli helvetiska scener på sjukhusen framöver!

På Youtube visar man hur man ventilerar 4 pers med en ventilator, fast klippet är från USA jag vet ej om det praktiseras här.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1197/j.aem.2006.05.009
Citera
2020-03-28, 06:42
Medlem
Hur fan i helvete kan NÅN övht ha nåt förtroende för psykopaten Tengele? Snälla gå igenom allt han sagt senaste månaderna och ni kommer få se att han haft fel i precis ALLT!

Mitt förtroende försvann TOTALT under intervjun då han tyckte det var ojämnställdhet att bara vissa kan jobba hemifrån. Då var det tydligen bättre att alla går till sina arbetsplatser.

Kommer gå att skriva böcker om denna massmördare i framtiden.

https://www.youtube.com/watch?v=cqXUexAjaHs
Senast redigerad av aju1891 2020-03-28 kl. 06:48.
Citera
2020-03-28, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-ove
På Youtube visar man hur man ventilerar 4 pers med en ventilator, fast klippet är från USA jag vet ej om det praktiseras här.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1197/j.aem.2006.05.009

Inget som praktiseras i Sverige. Ej heller i USA.
Nödlösningen vi ser från sjukhuset i NY är minst sagt riskabel och ej beprövad.
Men nöden har ingen lag.
Citera
2020-03-28, 06:44
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Inte i Sverige nä, kom aldrig hit!

Hong Kong upplevde Sars o därför har de knappt några problem med sarsv2. Alla länder med Sars erfarenhet reagerade snabbt på Sars v2 o hanterade det bra. Men här finns idioter som jämför med förkylning o därför tycker det är ok att smitta ner hela befolkningen
Den här patronen klickade också.
Och jag respekterar, motvilligt men svenskt, de rekommendationer som staten kommer med. Jag har förbättrat min handhygien och håller avstånd till främmande människor för att inte göra dem oroliga. Det borde vi kanske alltid göra!
Citera
2020-03-28, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Som jag skrev. Svenska intensivvårdsregistret har bokfört 1 inlagd på dagens datum 28/3. Och du frågar efter källa? Varför inte kolla på den sidan jag nämnde? Jag har inte sagt säkert att det slutade på 11 igår, var mest en frågeställning eftersom dom börjat bokföra patienter på dagens datum. Därför bör det ju skett någon typ av uppdatering inatt.

Dessutom är jag tämligen säker på att siffran var 8st när jag gick och sov.

Tyvärr kommer det nog tillkomma några nyinskrivningar för gårdagen då det verkar vara lite sena registreringar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in