2020-03-28, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Riskgrupp ja, om det innebär att jag är mer mottaglig, nej det tror jag inte, hoppas inte. Men Om jag blir svårt sjuk och inte kan sköta mig själv snyta mig, rensa andningsvägarna, hosta upp slem, gå på toaletten ta mediciner etc, då är det kört.

Johan von Schreeb sa att det var lika jobbigt att ligga i en respirator som att gå med 40 kilo packning i Sarek. Därför kunde bara de som hade förutsättningar att klara det få chansen. Ett av experternas mer skumma och ogenomtänkta uttalanden.

Jag tror han menad utan respirator. För jag har gått i Sarek med 30 kilo när jag var ung och vältränad. Man kan nog räkna bort 95% av Svenska folket som inte klara en sådan utmaning med nästan alla skulle klara att ligga nedsövda i en respirator.
Nej, han menade rätt. Att ligga i respiratorn är extremt påfrestande. Du sövs ner, och så för man in ett rör i halsen. När det väl sitter där så kan man varken prata, hosta eller svälja. Eventuella vätskeansamlingar måste sugas ut, och man får lugnande medicin mot obehaget.

Är du 80+ så finns det alltid en risk att man inte vaknar från narkosen. Om man vaknar så är dock sannolikheten inte jättebra att man hinner komma tillbaka till ett värdigt liv, med rörlighet osv, innan du trillar av pinn. Det beror på hur frisk man är sedan tidigare.

Det är samma avvägning som man gör varje dag i vården när äldre ska få operationer. Även om du överlever ett ingrepp, så kan ens fysiska kondition sjunka så drastiskt att man får en mycket kort livslängd efteråt, kanske med kroniskt sängliggande.

Det är inga människor som dör av att de inte kan snyta sig. De dör av allvarlig lunginflammation. Ifall du får feber, eller når en punkt där ditt liv är i akut fara, så måste du ringa 112.

De som dött i Italien hade i snitt 2.7 tidigare sjukdomar.
Citera
2020-03-28, 06:19
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Antal döda i COVID-19 per miljon invånare (siffror från midnatt):

151,6 Italien
109,1 Spanien
31,3 Holland
29,7 Frankrike
28,5 Iran
26,9 Schweiz
25,1 Belgien
11,4 UK
10,2 Sverige
8,9 Danmark
7,4 Portugal
6,5 Österrike
5,1 USA
4,5 Irland
4,3 Slovenien
4,2 Tyskland
3,5 Norge
2,7 Sydkorea
2,6 Grekland
2,3 Kina, Ecuador
1,9 Dominikanska Rep.
1,4 Kanada
1,3 Finland, Israel, Rumänien
1,1 Turkiet, Serbien
1,0 Ungern
0,8 Tjeckien, Malaysia
0,7 Kroatien
0,6 Algeriet, Marocko, Tunisien
0,5 Australien, Filippinerna
0,4 Japan, Bulgarien, Polen, Brasilien
0,3 Argentina, Chile, Peru, Egypten, Indonesien
0,2 Colombia, Kuba
0,1 Ukraina, Mexiko, Pakistan, Thailand, Saudiarabien, Ghana
0,0 Ryssland, Slovakien, Nya Zeeland, Indien, Bangladesh

Vi tar oss uppåt i ligan nu på nionde plats.
Citera
2020-03-28, 06:20
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja Sars v2 är ett helt vanligt Corona virus precis som Mers o Sars v1....
Men utan panik och massfattigdom och ökad mortalitet som följd.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC-2.0
Att bli ett U-land med skitekonomi kommer dessvärre kräva ännu fler liv än någon corona men du kanske inte funderar så långt...

Ekonomin kommer krascha ja men den kommer återhämta sig igen. Sverige kommer inte bli ett U-land. Det som är farligt är en Regering som värderar ekonomi före liv och lidande. Det kastar ett helt nytt sken över Socialdemokratin, eller snarare en mörk skugga...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
När corona dött ut kommer det finnas massor med respiratorer ingen vill ha!
Då kanske man kan bygga upp ett beredskapslager, vilket visar sig vara bra att ha.
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det här viruset är ett vanligt förkylningsvirus. ...
Någon jävla måtta får det fan vara på idiotin. CoV-229E och CoV-OC43 är två coronavirus som räknas som vanliga förkylningsvirus. SARS-CoV-2, SARS-CoV och MERS-CoV är inte vanliga förkylningsvirus
Citera
2020-03-28, 06:21
Medlem
Citat:
De dödsfall vi har just nu är troligen effekten av skidsemestrar i Italien och den jättefina melodifestivalen på Friends.
Citera
2020-03-28, 06:22
Medlem
Citat:

Japp. Det kommer gå fort nu. Mördar-Anders strategi kommer ge oss en placering i toppen-skiktet.

Ser att Argentina ligger lågt (under procenten) - men nya siffror från inatt visar på massiv ökning senaste dygnet. Vi kommer få se höga siffror därifrån framöver.
Citera
2020-03-28, 06:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC-2.0
Att bli ett U-land med skitekonomi kommer dessvärre kräva ännu fler liv än någon corona men du kanske inte funderar så långt...
Äsch, matbrist, brist på tillgång till sjukvård eller brist på fungerande vatten och avlopp har ingen dött av.
Citera
2020-03-28, 06:23
Medlem
Fris avatar
Citat:
En flygplankrasch i Bangladesh would trump that.
Det dör väl ungefär 40 000 om dagen. Bara de närmast anhöriga bryr sig om det, för att de tänker på arvet.
Citera
2020-03-28, 06:23
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Nu över 100 000 rapporterade fall i USA. 1 600 döda.
Till skillnad från Sverige så testar dom folk.
Citera
2020-03-28, 06:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Visst är det så då dom hittar tusentals döda i hemmen nu när spansk militär går hus till hus.

Men enda mätsiffran vi har är ju antalet bekräftat smittade mot antalet döda

Ja, om man inte lyckas platta till kurvan i Sverige så är sannolikheten väldigt hög för Italienskt eller spanskt kaos.

Det Tegnell försöker sig på kräver att han har en tydlig bild av smittspridningen (har han det?) och att han tolkar datan rätt.

Resten av världen är väl inga idioter och dom måste ju också ha haft data och tolkat den och sedan beslutat att stänga ned allt.

Detta gäller ju våra grannländer som har ungefär samma antal smittade.

antal döda jämfört med Norge som har samma antal smittade är också 5ggr högre vilket är väldigt oroande för det ser nästan ut som att vården börjar gå på knäna redan innan utbrottet tagit fart.

Jag sätter en månadslön på att om det blir kaos så kommer följande uttalanden,
-befolkningen bröt mot våra direktiv.
-vi fick inte rätt underlag från FHM
-vi underskattade styrkan i utbrottet.
-vi har lärt oss och kommer införa en fullt finansierad katastrofmyndighet och beredskapslager.

Inget av ovan kommer rädda regeringen om det blir kaos.

Hade dom agerat resolut hade dom inte kunnat fällas.

vi får som sagt se vartåt det barkar.

Ja om vi jämför oss med övriga nordiska länder är jag övertygad om att mörkertalet och antalet smittade här är beydligt högre. Verkligen betydligt

Eftersom vi inte testar vet vi inte, men antalet sjukhusinläggningar skvallrar till en del. Även antalet i intensivvård. Skulle gissa att vi kanske har 15-20 tusen smittade just nu i Sverige. Kanske fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in