Citat:
Nej, han menade rätt. Att ligga i respiratorn är extremt påfrestande. Du sövs ner, och så för man in ett rör i halsen. När det väl sitter där så kan man varken prata, hosta eller svälja. Eventuella vätskeansamlingar måste sugas ut, och man får lugnande medicin mot obehaget. Riskgrupp ja, om det innebär att jag är mer mottaglig, nej det tror jag inte, hoppas inte. Men Om jag blir svårt sjuk och inte kan sköta mig själv snyta mig, rensa andningsvägarna, hosta upp slem, gå på toaletten ta mediciner etc, då är det kört.
Johan von Schreeb sa att det var lika jobbigt att ligga i en respirator som att gå med 40 kilo packning i Sarek. Därför kunde bara de som hade förutsättningar att klara det få chansen. Ett av experternas mer skumma och ogenomtänkta uttalanden.
Jag tror han menad utan respirator. För jag har gått i Sarek med 30 kilo när jag var ung och vältränad. Man kan nog räkna bort 95% av Svenska folket som inte klara en sådan utmaning med nästan alla skulle klara att ligga nedsövda i en respirator.
Johan von Schreeb sa att det var lika jobbigt att ligga i en respirator som att gå med 40 kilo packning i Sarek. Därför kunde bara de som hade förutsättningar att klara det få chansen. Ett av experternas mer skumma och ogenomtänkta uttalanden.
Jag tror han menad utan respirator. För jag har gått i Sarek med 30 kilo när jag var ung och vältränad. Man kan nog räkna bort 95% av Svenska folket som inte klara en sådan utmaning med nästan alla skulle klara att ligga nedsövda i en respirator.
Är du 80+ så finns det alltid en risk att man inte vaknar från narkosen. Om man vaknar så är dock sannolikheten inte jättebra att man hinner komma tillbaka till ett värdigt liv, med rörlighet osv, innan du trillar av pinn. Det beror på hur frisk man är sedan tidigare.
Det är samma avvägning som man gör varje dag i vården när äldre ska få operationer. Även om du överlever ett ingrepp, så kan ens fysiska kondition sjunka så drastiskt att man får en mycket kort livslängd efteråt, kanske med kroniskt sängliggande.
Det är inga människor som dör av att de inte kan snyta sig. De dör av allvarlig lunginflammation. Ifall du får feber, eller når en punkt där ditt liv är i akut fara, så måste du ringa 112.
De som dött i Italien hade i snitt 2.7 tidigare sjukdomar.