2020-03-28, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Det är också en möjlighet, att de förstår att det går till helvetet, men att det inte finns några resurser, så varför inte lura det svenska folket till att tro att allt är bra, tills det är för sent ?

Nu börjar läkare ifrågasätta FHM även i Läkartidningen:

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/03/myndigheten-underskattar-paverkan-av-covid-19-pa-svenska-sjukhus/

Myndigheten underskattar påverkan av covid-19 på svenska sjukhus. Skriven av Andreas Palm, överläkare, med dr, sektionschef Covid-IMA.
Citera
2020-03-28, 02:28
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Munskydd används i större delen av världen men detta är endast vettigt för en sjuk att använda. För en frisk kan det rätt använt tillföra lite om det är rätt sort och används på rätt sätt, men det är nog väldigt få privatpersoner förunnat.

Viruset trivs bra där så när det kliar eller du blir svettig så har du det väldigt nära ingångarna näsa och mun, likaså när du tar av det.

Används handskar är du lite bättre på det, men även detta är väldigt svårt att få till som privatperson.

Du har en poäng i det du säger. Jag kan dock inte med blotta tanken stå i en butik med många människor som står och andas på varandra.

Den ger trygghetskänsla=Placebo ska man aldrig underskatta. Det är därför jag lever.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-03-28 kl. 02:30.
Citera
2020-03-28, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Det är också en möjlighet, att de förstår att det går till helvetet, men att det inte finns några resurser, så varför inte lura det svenska folket till att tro att allt är bra, tills det är för sent ?

Tror inte de försöker luras de är bara blåögt naiva och tror att folket i en större grad än de gjort lyssnat och rättat sig efter det.
Jag har personligen kört med social distansering och isolering självmant så snart jag ens hörde talas om att det fanns fall i Sverige, jag vet andra som gjort det också.

Men jag vet också att det är en markant större andel som inte bryr sig alls, det finns inget virus här enligt dom och om det gör det är det bara en liten förkylning som aldrig stoppat dessa från att leva livet tidigare.
Och det felet är regeringens de misslyckas totalt med att upplysa folk om att det är allvar, att stefan löfven säger "nu är det allvar" i sina tal hjälper inte när det är mängder som inte ens tittar på presskonferenserna.
Och i media har detta rullat i flera veckor nu och folk är trötta på det, de läser knappt om det mer.

Sen kom det nyheter om att det blivit bra i italien att kina öppnar upp och helt plötsligt så trodde en massa att det blev inget här heller.

Sagt det förut vi har ett signalsystem för kris situationer som de testkör varje månad... använd det för helvete så att folk avbryter vad de gör och går och lyssnar vad de har att säga.
Men tyvärr kommer det inte hända innan det är ren katastrof och då är det försent.

Jag har inga som helst tvivel om att FHMs åtgärder som de kallar det, att säga till folk att hålla sig hemma, tvätta händerna ofta osv skulle ge önskad effekt om de efterföljdes, men i verkligheten gör de inte det och jag har sett det med egna ögon, jag ser det varje dag.

Därför tror jag det de införde idag med max 50 personer (och kanske bordservingskravet om det nu efterlevs) är de första åtgärder som ger praktisk effekt, distanserings uppmaningen tror jag inte ett skit på, det är ett naturligt beteende om man vet någon är sjuk det behövs inte sägas till folk.
Citera
2020-03-28, 02:30
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Skulle inte tro det. Jag är extremt hygienisk så det är nåt fel på dig. Det måste sluta tät och man måste sköta allt annat korrekt. Det är det som avgör. Man får inte ta på masken och det är en engångsartikel.

Varför är ni så envisa med att sprida skiten? Pappa staten.
Fel!
WHOs rekommendationer, ingen stat.

Spelar ingen roll att det sluter tätt, viruset tar sig genom ett vanligt apoteksskydd.
Har du skyddat ögonen?
Citera
2020-03-28, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel!
WHOs rekommendationer, ingen stat.

Spelar ingen roll att det sluter tätt, viruset tar sig genom ett vanligt apoteksskydd.
Har du skyddat ögonen?

Vem i helvete använder apotekets???
UVEX. Tyska rejäla varor. Spana in detta och lär dig mer.

Funkar solglasögon?
Citera
2020-03-28, 02:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mormormaja
Akut LOOKDOWN NU av Stockholm skulle minska smittspridningen i övriga delar av Sverige.

Det är nu enligt Coronakartan 105 dödsfall och 763 personer som vårdas på sjukhus.
Av dessa är det i Stockholm 60 dödsfall och 450 personer som vårdas på sjukhus.

Eftersom det tyvärr finns många personer i Sverige som inte förstår hur allvarligt detta är och rör sig i samhället på samma sätt som innan smittspridningen av coronaviruset startade, så behövs det en LOCKDOWN för att minska smittspridningen.

SIR börjar bli väldigt gult

https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp
Citera
2020-03-28, 02:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Prognos i Sverige under våren
April månad
Antal döda är då uppe i ett 4 siffrigt antal
Även antalet intensivvårdspatienter är innan april månads slut kommer vara uppe i ett 4 siffrigt antal.
antal konstaterat smittade landar i ett 5 siffrigt antal
Social oro har då ökat markant i de utsatta förortsområdena där ett flertal utav de drabbade härstammar ifrån. Innan valborg kommer det förekomma markant fler bränder än vanligt i förhållande till årstiden.
Sammanstötningar mellan hemvärn och vänsterextremister tillsammans med invandrare kommer förekomma.
Eventuellt kommer samtal om tvångskarantänåtgärder förekomma och kanske då främst gällande de orter där epedimin härjar som värst. När dessa då träder i kraft, så kommer kravallerna och annat såsom bränder bli en spridande farsot.

Maj månad
Antalet döda tickar på och passerar 5 siffrigt.
Detta gäller även intensivvårdspatienterna och intensivvårdsbehov tillsammans med triangering kommer även här ligga på ett 5 siffrigt antal.
Antalet konstaterat smittade kommer förmodligen passera det 6 siffriga antalet redan tidigt i Maj.
I samhället råder nu kaosartade förhållanden och den sociala oron har även spridit sig till de lugnare orterna och röster höjs på allvar för att avsätta de ansvariga.
Även militär börjar sättas in för att hjälpa hemvärnet i dess hopplösa uppgift att försöka stabilisera läget i de utsatta orterna. Ett nästintill regelrätt inbördeskrig lokalt sett riskerar blossa upp här och var, Angered kommer göra sig starkt hört här och även Malmöregionen, medans de utsatta orterna i Stockholmsområdet får desto mer pisk av hemvärn och militär.
När det gäller ekonomin, så kommer den förstås gå alltmera i falsett och vissa varor kommer det definitivt bli brist på och redan i april månad så kommer det skrivas om de nya hemlösa.
Ransoneringskuponger kommer komma på tal och kanske införs till sommaren.

.. och mycket mera än detta kommer att hända!

Låter dystopiskt, men jag tror mycket väl ditt scenario kan komma att bli verklighet. Jag upplever att många inte tar det här på tillräckligt stort allvar och smittspridningen kommer därför att bli på tok för stor. Mycket snart är intensivvårdplatserna fyllda samtidigt som smittade kommer fortsätta att strömma in. Det som pågår runt om i Sverige är total idioti. Det är redan nu dags för betydligt hårdare restriktioner om vården ska ha någon chans. Egentligen tror jag att det är för sent. De som kommer överleva är de 80% som inte kräver någon form av vård. Övriga 20% ser det värre ut för. Jag tror inte det sjunkit in för många.
Citera
2020-03-28, 02:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Plasthandskar ja.. man kan alltså inte få viruset på dom. Eller? Annars är det inget skäl att använda dom.

Jo det är klart att du får, sen kastar du dom, du måste göra rätt när du tar av dem.
Citera
2020-03-28, 02:35
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Nu börjar läkare ifrågasätta FHM även i Läkartidningen:

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/03/myndigheten-underskattar-paverkan-av-covid-19-pa-svenska-sjukhus/

Myndigheten underskattar påverkan av covid-19 på svenska sjukhus. Skriven av Andreas Palm, överläkare, med dr, sektionschef Covid-IMA.
Inte att se som kritik, bara oro att inte alla faktorer tagits hänsyn till men kan lätt missuppfattas då han skriver det öppet.
Citera
2020-03-28, 02:37
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genos
USA har börjat få väldigt många fall av smitta och även döda. De har passerat över 100 000 personer smittade just nu. Som det ser ut så kommer Corona vara mycket värre än vad man trott.

Men det som förvirrar mig mer är hur Kina har minskat så otroligt mycket? Bara 54 smittade och ``bara`` 3 döda igår. Hur lyckades de bromsa antal smittade och döda? Resterande länderna borde kanske göra samma sak? För det verkar funka?

Kan tänka mig att jänkarna vet mer, än vad de säger utåt.

Tror nog att de har tagit massa bilder med sina spionsatelliter och vanligt underrättelsearbete. Kanske det är en del varför Trump har slagit på stortrumman med att producera sjukvårds-utrustning hemma ?

Om jänkarna är rädda för att ett "andra våg" börjar komma igång.., så då blir det ett totalt export-förbud på utrusning ifrån Kina.

Och då sitter EU nakna..
Citera
2020-03-28, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Låter dystopiskt, men jag tror mycket väl ditt scenario kan komma att bli verklighet. Jag upplever att många inte tar det här på tillräckligt stort allvar och smittspridningen kommer därför att bli på tok för stor. Mycket snart är intensivvårdplatserna fyllda samtidigt som smittade kommer fortsätta att strömma in. Det som pågår runt om i Sverige är total idioti. Det är redan nu dags för betydligt hårdare restriktioner om vården ska ha någon chans. Egentligen tror jag att det är för sent. De som kommer överleva är de 80% som inte kräver någon form av vård. Övriga 20% ser det värre ut för. Jag tror inte det sjunkit in för många.

Ja. Han sade precis det jag tänkte. När det gäller dödsantal. Har planerat in min replik jag ska säga till alla som inte tog detta på allvar.

- Det är för sent. Tegnell kommer behöva fly i en bananbåt.
Citera
2020-03-28, 02:39
Medlem
TSDs avatar
I skrivande stund strax över 27 300 döda av COVID-19.
Räknade lite på utvecklingskurvan.
Fortsätter utveckling av antal döda att öka i samma takt som den gjort den senaste veckan (ökning med 13-14% per dag) så börjar det gå fort och vi ser väldigt snart ganska skrämmande siffror.
100 000 döda - 7/4 eller 8/4
500 000 döda - 20/4 eller 21/4

OBS! Det här är bara ett möjligt scenario enligt MINA egna uträkningar och inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in