2020-03-28, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Är inte intresserad av medium, posta konkret fakta, annars kan det va'.

Men det du skriver om att du tror dig förstå detta bra förvånar inte, det kallas Dunning/Kruger-effekten.

Nej, det kom inte som någon överraskning.

Sverige lider av kollektiv Dunning-Kruger just nu, åtminstone i FHM som gör tvärtom vad alla andra experter i världen säger.
Citera
2020-03-28, 02:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Om Sverige lyckas bra så beror det inte på egen förtjänst, utan snarare trots insatserna från högre ort.

Vi bor i utkanten av världen. Det räckte med några återvändande skidturister för att vi skulle få in smittan.
Och då var vi ändå förvarnade!
Sug på den du.
Barnrumpa.

Mjae, nu har vi ju även en sub-population av "andra" som också reser till sina hemländer, Iran exempelvis, där viruset grasserade friskt, och släpade med sig skiten "hem". Fast det får man inte nämna. Järvafältet är ju beviset för det!
Citera
2020-03-28, 02:18
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Dummaste jag hört.
Viruset trivs utmärkt i munskyddsmiljön och dessutom finns det gott om andra vägar in.

Skulle inte tro det. Jag är extremt hygienisk så det är nåt fel på dig. Det måste sluta tät och man måste sköta allt annat korrekt. Det är det som avgör. Man får inte ta på masken och det är en engångsartikel.

Varför är ni så envisa med att sprida skiten? Pappa staten.
Citera
2020-03-28, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777

Sverige lider av kollektiv Dunning-Kruger just nu, åtminstone i FHM som gör tvärtom vad alla andra experter i världen säger.

Nej FHM försöker trolla med de resurser de har eller rättare sagt inte har.
Citera
2020-03-28, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nej FHM försöker trolla med de resurser de har eller rättare sagt inte har.

Det är också en möjlighet, att de förstår att det går till helvetet, men att det inte finns några resurser, så varför inte lura det svenska folket till att tro att allt är bra, tills det är för sent ?
Citera
2020-03-28, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aubar
Jag fick till mig viktig information idag som jag beslutat mig för att dela.
Är väldigt noga med mina källor och att aldrig avslöja dem. Detta är tyvärr i tredje led, varav en jag garanterar, men jag anser ändå informationen i detta läge så pass viktig och även korrekt att jag måste dela då katastrofen står runt hörnan.

Infon går lätt att dubbelkolla via länkar nedan. Ju fler som gör, desto bättre!

Försvarets Skyddsmask-90 som varit icke CE-godkänd har fått undantag from den 18 mars. Då valde Arbetsmiljöverket att göra ett tillfälligt undantag från reglerna. Undantaget säger att skyddsutrustning får användas för att skydda personal mot smittrisker vid covid-19. Detta gäller till sista december i år. Skyddsmasken får, enligt Arbetsmiljöverket, även användas av ambulansen och hälso- och sjukvården.

Tillvägagångssättet sker enligt information att Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Stockholms län via kommunikation med Socialstyrelsen har rekvirerat Skyddsmask-90 från Försvarsmakten. Med detta ska nu varje sjukhus och sjukhuspersonal i Region Stockholm ha fri tillgång till Försvarets Skyddsmask-90 vid behov.

Men varför är det då akut brist på munskydd/skyddsmasker i Stockholm just nu?
Både för personal som arbetar med misstänkt smittade och även bekräftade fall av Covid-19.
Varför interndelas information på sjukhusen om att munskydd inte är nödvändigt vid misstänkta fall av Covid-19 om det finns Skyddsmask-90? Var finns all personal som har fått Skyddsmask-90?

Sköt om er!

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Varför interndelas information på sjukhusen om att munskydd inte är nödvändigt vid misstänkta fall av Covid-19 om det finns Skyddsmask-90?

ja det var en bra fråga!

Sedär ja! Nu verkar dom börja plocka fram Skyddsmask-90 till sjukvårdspersonal. Det finns många masker liggandes så nu kan dom börja dela ut över hela landet!

Nu används Skyddsmask-90 vid provtagning av misstänkta smittade så sjukhusen kan inte komma med interna mail längre att munskydd inte behövs!

Väldigt positivt!

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/skyddsmask-90-klar-f%C3%B6r-anv%C3%A4ndning-12535132
Citera
2020-03-28, 02:22
Medlem
Jag tycker det är illa att Anders Tegnell får skit som han inte är ansvarig för, förutom att han sagt en del dumma saker som visat sig felaktiga.

Men ultimat är det inte hans fel att samhället är så fruktansvärt dåligt förberett på en kris och Sverige har uppenbarligen inte råd att stänga igen så som andra länder gjort. Att det inte skulle vara effektivt är inte sant i alla fall inte om man pratar ur smittsamhet. Men notera på alla presskonferenser så är det oro över brist på personal, skatteintäkter osv som är vad som driver besluten.

Och det är regeringen som ska ha skiten som folk riktar mot FHM och speciellt Tegnell.
Citera
2020-03-28, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign
Ja vad kan vi säga om Japan?

Inte fan kan dom väl klara av att hålla avstånd där?

127 miljoner människor.
49 döda.

Sverige 10 miljoner människor.
105 döda.

I Japan liksom Sydkorea m fl asiatiska länder har en hierarkisk samhällstruktur där man följer det som sägs både i skola och samhälle. Det är sannolikt så att en väldigt hög andel isolerar sig om de känner minsta symptom.
Citera
2020-03-28, 02:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Enligt en italiensk läkare som intervjuades i TV, så är det precis tvärtom.

Vid en vanlig influensa dör gamlingarna av underliggande sjukdomar eller följdsjukdomar som t ex lunginflammation. Men vid Covid-19 är det sjukdomen som dödar genom att ge en alldeles speciell och svårare form av lunginflammation. Lunginflammationen är alltså inte en följdsjukdom. Lunginflammationen är själva sjukdomen.

Och på röntgenbilder syns det, enligt en studie, ett alldeles specifikt mönster i lungorna. Ett mönster som kan använda för att diagnostisera själva sjukdomen. Så avvikande är lunginflammationen.

Det kanske är ett meddelande från en främmande civilisation? Nu när vi ändå är helt galna, så kan vi väl lika gärna "Go the full Monty?" Du behöver inte svara på det, det var ett skämt. Humor behöver vi i dessa tider!
Citera
2020-03-28, 02:24
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Förklara varför.

WHO rekommenderar inte det för friska (för att inte slösa upp resurser.) Jodå. Jag använder hur många jag vill och ingen annan vill ju använda det trots att det är slutsålt.
Typical Swedish.
Munskydd används i större delen av världen men detta är endast vettigt för en sjuk att använda. För en frisk kan det rätt använt tillföra lite om det är rätt sort och används på rätt sätt, men det är nog väldigt få privatpersoner förunnat.

Viruset trivs bra där så när det kliar eller du blir svettig så har du det väldigt nära ingångarna näsa och mun, likaså när du tar av det.

Används handskar är du lite bättre på det, men även detta är väldigt svårt att få till som privatperson.
Citera
2020-03-28, 02:25
Medlem
kansascityshuffles avatar
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/92-döda-i-coronaviruset-idag-12535143

Aspietomten Tegnell. Han borde få smaka på sin egna medicin.

När reportrar pausar inför ett statement. Då vet man att det är på riktigt.
Citera
2020-03-28, 02:26
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777

Fel!
Det är FHM som är experterns vars motsvarigheter man kört över i våra grannländer, där det alltså inte blivit som experterna rått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in