2020-03-28, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Målet för alla länder är givetvis flockimmunitet.

Jag trodde att alla hade förstått att flockimmunitet genom att smitta befolkningen inte fungerar, men uppenbarligen inte.

Flockimmunitet är endast möjligt med vaccin.

Citat:
Vi kommer inte se ett vaccin på ett bra tag.

Korrekt, men ingen vet hur länge.

Det arbetas så mycket med vaccin nu att det antagligen kommer att vara det snabbast utvecklade vaccinet i historien.

Citat:
Alla vidtagna åtgärder är för att dra ut på tiden, antalet smittade är konstant.
.....
Så långt är det alltså ingen skillnad länderna emellan, den ligger i vilken väg man ska välja för att ta sig dit - att lägga sig på maxkapacitet utan att överskrida för mycket.

Med "maxkapacitet" kommer det ta många många många år, och hundratusentals döda för att uppnå flockimmunitet.

Om det är Sveriges taktik, är det inte som i andra länder alls, skillnaden är enorm.

Alla andra försöker begränsa antalet döda så mycket som möjligt, tills bättre mediciner och vacciner finns tillgängliga, vissa försöker till och med få R0 under 1 för att stoppa smittspridningen.

Att gå till "maxkapacitet" bare för at det är möjligt är fullständig galenskap, det är faktiskt så dumt att inte ens Tegnell har nämnt det.

Med "maxkapacitet" för vården, vil det fortfarande ta tio gånger längre tid att uppnå flockimmunitet än det tar att utveckla ett vaccin.

Så när Sverige just har börjat med det här, med tiotusentals döda, kommer vi att få vacciner.
Andra länder har begränsat antalet döda, Sverige har maximerat det.

Du hör hur dumt det här låter?

Om målet är att dra ut i tid, måste målet också vara att genomföra alla åtgärder direkt, så att du får minst möjliga spridning av smittan från början.

Det finns ingen rätt tid för åtgarder, den enda rätta tiden for åtgarder är "så snart som möjligt", ur infektionsperspektiv.

Det finns många andra skäl, inklusive ekonomiska, för att inte vidta åtgärder, men för att rädda liv finns det ingen "rätt tid", endast "genast".
Senast redigerad av Kurt7777 2020-03-28 kl. 01:17.
Citera
2020-03-28, 01:13
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Du kan vänta på ett beprövat vaccin såvida du inte ingår i en riskgrupp och injicera ifall det är nödvändigt. Nu lär inte alla behöva vaccinera sig.

Om naturen har sin gång så får vi ett naturligt utfall. Vi kan sedan empiriskt göra nya beräkningar kring det.
Men just nu så vet vi bara ena änden på tråden och vi vet inte var den slutar.
Jag anser att lämpliga åtgärder har vidtagits för sent och fortgående taktik är inte verksam nog.

Poängen är att vi är inte skyddade längre så tillvida du inte personligen vidtar åtgärder.

Förbered dig för det värsta och hoppas på det bästa.
Citera
2020-03-28, 01:14
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign
Som under svininfluensan typ.
Nej, det var alldeles för hastigt sett till nytta och risk, det var egentligen fågelinfluensan man såg behovet i men det spreds aldrig till oss som vi befarat men skapade grunden och pressen för dessa svininfluensefabriker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Nej, just därför de kommer att hållas där det inte är vått och kallt framöver, precis som under kalla kriget.
Ja, och nu inser alla att det var ett misstag och en väldigt liten kostnad i det stora hela. Alltså kommer det att hållas beredskapslager med respiratorer igen.

Under kalla kriget hade vi massor med bergrum , våta och kalla men även torra och varma de flesta
är avsålda! men det torde finnas andra ställen texempel nedlagda fabriker nu när alla arbetar arbetare blir arbetslösa på grund av corona! Är ju bra, mycke lagringsplatts att välja på!
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Jo visst håller med dig i sak men inte efter corona då får planeten en massa respiratorer över i massor och många kommer säkert att skrotas bara för att, vilket är dumt!Se hur staten gjorde med alla cycklar bullens pilsner korvar, plättmos och all annan matvaror efter kalla kriget uphörde, var ingen vacker synkan ju bli kallt krig igen så att säga eller hur! Så självklart skrotas sjukvårds artiklar precis som allt annat, om du tror annat är du bra dum!

Således hur många respiratorer blir över och hur förvarar du dessa är frågan! problemet är ju att sjukvården har för få respiratorer NU! De tänkte väll inte på en pandemi . Plan 201 konferensen
ger ju vid handen annat

Då kan vi sluta tillverka krockkuddar och säkerhetsbälten eftersom de flesta inte råkar ut för en krock.
Då kan vi sluta teckna försäkringsavtal eftersom de flesta inte får sina hus nedbrända eller översvämmade.

Frågan är om man vill vara proaktiv och satsa lite resurser så att man sitter säkert nästa gång.

Din teori med "just in time" där det ska produceras så fort behovet kommer upp, vilket inte fungerar i ett scenario med exempelvis krig eller pandemier, då det sker mycket fort.
Det är "just in time" som gjort att vi befinner oss där vi gör idag med bara 800 respiratorer till 20.000 patienter (enligt FHM)

Du frågar hur man ska förvara ett tusental respiratorer, är du helt kry? Det behövs ett mindre lager någonstans i norrbottens skogar. Respiratorer är ingen färskvara, man tillverkade detta för 50 år sedan så det finns ingen anledning att göra sig av med dem i första hand.
Citera
2020-03-28, 01:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Jag har börjat använda min ansiktsmask nästan dagligen nuförtiden.

Reaktionerna som jag får ifrån folk är priceless, alla är rädda från mig verkar det som, alla undviker mig som om jag var pesten, så fort de ser mig så undviker de min path!

Avslutade dagen med att handla mat i en livsmedelsaffär, och alla som stod i kön var nojiga som fan,vilket gjorde mig arg då jag ogillar folk som stirrar och beter sig som om man är smittsam, och bara för det så började jag medvetet hosta kraftigt de 2 minuterna som jag stod i kön, vissa av personerna som stod i kön lämnade den och gick till en annan kassa alternativt valde att lämna grejerna och dra därifrån !

Fattar inte folk att ansiktsmasker skyddar mot viruset, eller tror de endast att maskerna fungerar som skydd mot att smitta någon annan.

Och jag som övervägde att köpa the plagues mask i brist på ansiktsskydd

Jag har också mask, iofs går jag inte ut så ofta. Men jag känner igen känslan, de kollar på en med en fascinerad skräckblandad blick, en del som de tycker man är modig, andra som om man är pestsmittad. Extra kul är det med klungor av ungdomar som står och tjattrar, det blir tyst.

Staten har ju sagt åt dem att mask inte hjälper, de är får enligt Machiavellis teorier.... på väg till slakt och de vet inte ens om det!

Edit:
Och där uppe i det blå sitter Dr. Mengele a.k.a. Anders Tegnell och ler... "får" tänker han!
Citera
2020-03-28, 01:15
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Citat:
Nej, det var alldeles för hastigt sett till nytta och risk, det var egentligen fågelinfluensan man såg behovet i men det spreds aldrig till oss som vi befarat men skapade grunden och pressen för dessa svininfluensefabriker.

Så hur ska vi kunna lita på att vaccinen är ofarliga den här gången?
Citera
2020-03-28, 01:16
Medlem
JustZlatans avatar
Kinesiska viruset kan vara för äldre som Spanska sjukan var för yngre. Om det stämmer kommer många miljoner äldre dö, och även några yngre med dålig hälsa och dåligt immunförsvar.
Citera
2020-03-28, 01:16
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Har följt detta sedan slutet av december, detta är bara början. Europa, amerika, asien, sydamerika, afrika, oceanien... Hela världen är påverkad och det gick snabbt! Tänk dig 3månader framåt, hur kommer världen se ut är det jag undrar...

Tja, det kommer passera miljonsträcket antal smittade nästa vecka och innan april är över är det redan två miljoner samt kanske ca 100 000 döda runt om i världen.. utöver detta så börjar det frekvent förekomma självmord bland de som inte orkar med eländet, medans det å andra sidan kommer sjuda av liv bland de kreativa som kommer ta till egna åtgärder; sistnämnda andel kommer öka i aktivitet fram till sommaren. Blir även väldigt många som gör frivilliga insatser mitt i allt kaos och social oro.. dessutom kommer våldsbrotten eventuellt eskalera.
Citera
2020-03-28, 01:17
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Jag trodde att alla hade förstått att flockimmunitet genom att smitta befolkningen inte fungerar, men uppenbarligen inte.

Flockimmunitet är endast möjligt med vaccin.

Korrekt, men ingen vet hur länge.

Det arbetas så mycket med vaccin nu att det antagligen kommer att vara det snabbast utvecklade vaccinet i historien.

Med "maxkapacitet" kommer det ta många många många år, och hundratusentals döda för att uppnå flockimmunitet.

Om det är Sveriges taktik, är det inte som i andra länder alls, skillnaden är enorm.

Alla andra försöker begränsa antalet döda så mycket som möjligt, tills bättre mediciner och vacciner finns tillgängliga, vissa försöker till och med få R0 under 1 för att stoppa smittspridningen.

Att gå till "maxkapacitet" bare för at det är möjligt är fullständig galenskap, det är faktiskt så dumt att inte ens Tegnell har nämnt det.

Med "maxkapacitet" för vården, vil det fortfarande ta tio gånger längre tid att uppnå flockimmunitet än det tar att utveckla ett vaccin.

Så när Sverige just har börjat med det här, med tiotusentals döda, kommer vi att få vacciner.
Andra länder har begränsat antalet döda, Sverige har maximerat det.

Du hör hur dumt det här låter?

Om målet är att dra ut i tid, måste målet också vara att genomföra alla åtgärder direkt, så att du får minst möjliga spridning av smittan från början.

Det finns ingen rätt tid för åtgarder, den enda rätta tiden for åtgarder är "så snart som möjligt" !
Det har givetvis nämnts, du måste vara ensam i Sverige att ha missat kurvorna, en puckel och en utslätad..

Det blir minst antal döda genom att göra så då vården slipper kollapsa.
Citera
2020-03-28, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Då kan vi sluta tillverka krockkuddar och säkerhetsbälten eftersom de flesta inte råkar ut för en krock.
Då kan vi sluta teckna försäkringsavtal eftersom de flesta inte får sina hus nedbrända eller översvämmade.

Frågan är om man vill vara proaktiv och satsa lite resurser så att man sitter säkert nästa gång.

Din teori med "just in time" där det ska produceras så fort behovet kommer upp, vilket inte fungerar i ett scenario med exempelvis krig eller pandemier, då det sker mycket fort.
Det är "just in time" som gjort att vi befinner oss där vi gör idag med bara 800 respiratorer till 20.000 patienter (enligt FHM)

Du frågar hur man ska förvara ett tusental respiratorer, är du helt kry? Det behövs ett mindre lager någonstans i norrbottens skogar. Respiratorer är ingen färskvara, man tillverkade detta för 50 år sedan så det finns ingen anledning att göra sig av med dem i första hand.

Näe där tolkar du mig fel, jag är verkligen inteför "just in time" är mera för "lagom mycket".

Varför ska de lagras i Norländska skogar? Om oljan tar slut på grund av MBS så kan vi ju inte hämta dem! Går inga tåg där/dit!

Gummipackningen i själva ventilernan är färskvara! torkar ut och smulas!
Senast redigerad av PutinsPutain 2020-03-28 kl. 01:20.
Citera
2020-03-28, 01:19
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har också mask, iofs går jag inte ut så ofta. Men jag känner igen känslan, de kollar på en med en fascinerad skräckblandad blick, en del som de tycker man är modig, andra som om man är pestsmittad. Extra kul är det med klungor av ungdomar som står och tjattrar, det blir tyst.

Staten har ju sagt åt dem att mask inte hjälper, de är får enligt Machiavellis teorier.... på väg till slakt och de vet inte ens om det!

Edit:
Och där uppe i det blå sitter Dr. Mengele a.k.a. Anders Tegnell och ler... "får" tänker han!

Du är i riskgrupp va? Annars kan du ge bort dina skuddsmasker till vården. Asap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in