2020-03-27, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Varför skyller du på en ”överåldrig kärring”?
Misstänker att ditt gym du tjatar om har ställt till mer elände än vad alla vimsiga och vettskrämda pensionärer gjort tillsammans.
Dom som dött är inte gymmare utan pensionärer som drivit runt i samhället trots att dom skulle ge fan i det. Dom har varit tillsagda i 3 veckor nu.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Då finns det ingen mening att räkna dödlighet nu om vi vet att den siffran inte stämmer.
Njae... Dödligheten får så stor uppmärksamhet eftersom det är något som alla människor kan relatera till.

Men det finns egentligen ingen mening med att hänga upp sig på detaljerna, som exempelvis exakt hur hög mortaliteten är. De som tjatar på om den saken ger lätt ett intryck av att ha en bokstavsdiagnos i botten.

Men det är givetvis relevant att veta ungefär hur den här epidemin beter sig i förhållande till andra som vi har erfarenhet av.

Därför bryr man sig om sådant som hur stort vårdbehov som sjukdomen skapar.
Om den smittade för smittan vidare redan innan symptom uppträder, etc., etc.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Nej. Detta är information du själv får härleda eftersom kineserna spärrade av Wuhan med militär den 23:e januari. Det har kommit ut information om graden av överbelastning av krematorierna i Wuhan och information om att kineserna skickat dit extra lastbilskrematorier för att bränna av överskottet av lik.

I och med att man kan uppskatta antalet personer som kremeras en normal dag i Wuhan kan man utifrån graden av överbelastning uppskatta antalet som dog per dag. Eftersom de lokala krematorieresurserna inte räckte till trots maximalt utnyttjande så borde dödligheten varit betydligt överskridande deras brännförmåga. Antalet som dör ökar exponentiellt från dag till dag precis som antalet smittade och med en fördubbling var tredje dag så är en topp på över 10 000 döda om dagen i Wuhan en konservativ uppskattning.

Den kinesiska centralregeringen var extremt mycket på hugget och man agerade väldigt fort med smittskyddsåtgärder och det gjorde man inte utan god anledning. Kineserna förlorade många miljarder dollar på att stänga ner större delen av landet i två extra veckor för att få styr på situationen. I Taiwan som är nästgårds så har man inte ens nått till 100 döda totalt sedan januari eftersom man gör tre saker som man inte gör i Sverige, tre saker som svenska myndigheter förklarat vara verkningslösa.

Sluta nu pajas. Geely är uppe å kör 95 procent nu på sina Volvo-plants.

Det håller ej vad ni säger, China är uppe å kickar rumpa utan virus...

Pics or it didn't happen.
Citera
2020-03-27, 22:46
Medlem
Jag har börjat använda min ansiktsmask nästan dagligen nuförtiden.

Reaktionerna som jag får ifrån folk är priceless, alla är rädda från mig verkar det som, alla undviker mig som om jag var pesten, så fort de ser mig så undviker de min path!

Avslutade dagen med att handla mat i en livsmedelsaffär, och alla som stod i kön var nojiga som fan,vilket gjorde mig arg då jag ogillar folk som stirrar och beter sig som om man är smittsam, och bara för det så började jag medvetet hosta kraftigt de 2 minuterna som jag stod i kön, vissa av personerna som stod i kön lämnade den och gick till en annan kassa alternativt valde att lämna grejerna och dra därifrån !

Fattar inte folk att ansiktsmasker skyddar mot viruset, eller tror de endast att maskerna fungerar som skydd mot att smitta någon annan.

Och jag som övervägde att köpa the plagues mask i brist på ansiktsskydd
Citera
2020-03-27, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är 60 i Italien nu, du kommer inte ens in på akuten om du är äldre.

Skrämmande.. i det landet vill man inte tillhöra 70+ gruppen nu.

Frågan är om det är tillåtet att göra så. Vilket väsen de skulle bli om det är så i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Turkiet börja komma rejält ifrån ingenstans nu. Jag antar att de har börjat testa nu. Jag tror mörkertalet är gigantisk i många länder, i synnerhet i de lite fattigare länder, där knappt test görs.

Samtidigt som Italien hade rekord på bekräftade dödsfall. Dags att ge upp. Italien kommer nå flockimmunitet innan deras lockdown har någon effekt. Om deras lockdown hade haft något nämnvärd effekt så hade vi sett det för länge sedan, men det har bara blivit värre.

Tyvärr så tror jag sverige kommer gå den vägen också, att tillslut köra med lockdown, trots att det inte verka funka.

Alla säger titta på sydkorea, men massvis med länder har gjort liknade åtgärder som sydkorea, och det har inte haft effekt.

Lock down hjälper visst om man gör det innan alla har blivit smittade.
Italien var sent ute väldigt sent ute.
Jämför istället med länder där dom införde det snabbt tex Grekland.
Grekland och sverige hade samma siffror för 3 veckor sedan, utvecklingen säger sitt klara språk.
Grekland stängde skolor tidigt, nu är det lock down rapporterade fall håller sig på en stadig nivå likaså dödsfall.
Grekland hade också blivit Italien el spanien eftersom de både röker mycket är sociala umgås med äldre.
Stora skillnader och ja regeringen lyssnade på epedemiologerna där och såg vad som skulle komma.
Sverige har dåliga epedemiologer som har fattat fel beslut och värre kommer det att bli.
Jämför de båda länderna efter 1 månad och se om lock down hjälper eller inte.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Den 22 januari hade man redan noterat en viss ökad efterfrågan på svenska apotek och fhm ryckte genast ut och sa: munskydd hjälper inte.
Munskydd skyddar inte mot att bli smittad om man inte träffar någon som är infekterad.
Därmed är munskydd många magnituder viktigare och mera hjälpsamma på lasarettets isoleringssalar och operationsrum jämfört med nyttan utomhus på gator och torg.
...och betydligt viktigare för att skydda patienter än för att skydda personalen som bör munskyddet.
Senast redigerad av defenseur 2020-03-27 kl. 22:51.
Citera
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nåt sånt, ja.

Jag såg en tidig uppskattning där 1 av 800 smittade avlider, inkl. mörkertal.

Om 50% av befolkningen måste få viruset, innan spridningen saktar ner till hanterbara nivåer, så motsvarar det:

6250 döda svenskar
4.7 miljoner döda på jorden

Influensan dödar någonstans över 300,000.

Det är ju en väldigt tidig uppskattning, som sagt, men det kanske hamnar i den tiopotensen.

Mortaliteten verkar enligt kinesisk statistik ligga på drygt 4% av diagnostiserade fall inklusive Wuhan där sjukvården överbelastades. Breda tester på Island och i Sydkorea visar att ca 50% får så milda symtom att de inte söker sjukvård. Om man tar detta med i beräkningen kan dödligheten fortfarande vara så hög som 2%. Om 50% av Sveriges befolkning kommer bli smittad så talar vi runt 90 000 som kommer tvingas dö en mycket kvalfull död.
Citera
2020-03-27, 22:48
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Lite tankar från mig med en master i statistik

Jag måste trots allt säga att Sveriges siffror tillochmed börjar oroa en statistiker. Kurvorna för dödsfall ser inte bra ut. Tegnells tjat om att platta ut kurvan är helt korrekt men då krävs ju åtgärder som faktiskt också gör det.
Vi måste även ha i bakhuvudet att de siffror vi idag ser för dödsfall är de som blev smittade för 3 veckor sedan. Inför vi en total lockdown idag tar det alltså ca 3 veckor innan vi börjar se resultatet av det.

Rent krasst kommer massa människor att dö hur man än gör. Man har ett antal verktyg att använda som påverkar kurvan men de måste ske i exakt rätt tillfälle för att ge optimal effekt då några dagars fördröjning är förödande.

Antag att vi på förhand bestämt oss för att en (1) lockdown är rimlig rent ekonomiskt.
Siffrorna ser vid en snabb anblick ut att öka med en faktor X2 varannan dag. Vi vet sedan tidigare att ca 60% kommer bli smittade. Stockholmsregionen skulle alltså utan åtgärder ha ca 600.000 smittade.
Den dag vi når 250-300.000 är alltså en optimal Lockdown.

Antag istället 2 lockdowns vilket ger 100000-150000 och 250000-300000 totalt som optimala tillfällen för lockdown. Med alla siffrortillgängliga hade jag rekommenderat 2 eller 3 lockdowns totalt under hela förloppet på ca 2 veckor per Lockdown.

Om vi bestämt oss för endast en locktons kcg Omräknat i antal dödsfall och beräknat på 5% dödlighet (vården kommer krascha totalt ändå) får vi alltså siffran 10000-15000 döda totalt på Stockholmsregionen när det är en optimal lockdown.

Problemet är bara att verkligheten inte är så enkel, Dels ver vi inte när vi nått de optimala siffrorna eå det släpar 3 veckor och dessutom testar vi inte i någon större utsträckning.
Vi har gjort det svårt för oss.

Detta oroar mig. Vet de verkligen vad de håller på med? Kurvan för Antalet dödsfall ser inte bra ut och vi verkar ha 0 koll. Jag hoppas verkligen att FHM i förhand gjort prognoser och fattar rätt beslut i rätt tidpunkt,

De länder som införde detta direkt har alltså agerat i panik. Det krävs hundratals lockdowns framgent i dessa länder för att hålla nere dödsfallen alternativt att avskärma sig från resten av världen för alltid. Det är inte rimligt.

Jag hade rekommenderat 3 lockdowns totalt och använt mig av prognoser och slumpmässig masstestning av ett mindre urval som jag sedan kontrollerade mot antal inlagda och döda för att försöka genomföra rätt åtgärd vid rätt tidpunkt.

Utifrån de lilla data vi har än så länge börjar min statistiska sida verkligen känna att det är dags för lockdown nr 1 (om vi bestämt oss för 3 totalt)

Jag hoppas verkligen att de har en plan och vet vad de gör med kompetenta rådgivare med omfattande kunskap i statistik.
Det känns inte riktigt så tyvärr.

Det finns verkligen risk för ett fullständigt blodbad om de fortsätter på inslagen linje utan en plan för när de ska göra vad.
Min oro växer för varje dag.

Klokt text och åsikter och jag tror (igen) att du har rätt. Du verkar kunnig och analysen vettig. Kanske har de inte koll, eller (troligtvis) så vill de upprätthålla ekonomin till varje pris. Jag börjar förstå att detta med 100 döda inte är ngt att hetsa upp sig över, det kommer bli värre än så.

Återkom gärna med en analys längre fram Orkanuz!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obbelito
Ja mina 70+ föräldrar bor på annan ort, räknar kallt med att jag och barnen inte kan träffa dem förrän i jul som tidigast. Mamma även i riskgrupp pga KOL osv.

Jävla kineser.

När vädret blir bättre borde man kunna träffas utomhus. Med säkerhetsåtgärder som att hålla ett avstånd på 3-4 m borde det väl inte vara någon fara? Det är ju ändå ett sätt för mor- och farföräldrar att få se sina barn och barnbarn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nej jag känner bara oro och vet att jag måste hålla mig ur vägen för viruset. Finns ingen hjälp får ingen hjälp!
Man blir bara ännu ett fall som motats bort av 1177 och dog i förtältet när man trotsade förbudet och ändå tog sig till akuten. Stapplade in och dör direkt.

Jag tillhör dom som Tegnell-Mengelle tycker vi kan offra för att få till flockimmuniteten.
Tillhör du en riskgrupp?

För om du inte gör det, och är under 50 år, så har du en överlevnadsgrad på minst 99.9%. Så det är inte läge att boka fiol till din begravning ännu.

Om du är akut sjuk och behöver ambulans så ringer du 112.
Citera
Medlem
Byzantinsks avatar
Man kan utgå från Tyskland för att börja ana dödligheten. En bit över 0,5% - alltså en per 200 smittade - ligger den på än så länge. Med risk för att låta som en Tegnell-sosse tror jag att procenten kommer att vara ännu lägre när det hela är överspökat. Gissningsvis är extremt många smittade, och även Tyskland torde ha ett mörkertal med folk utan symptom, fyllskallar med hosta som inte ids testa sig etc. Det skulle räcka med 1,8 miljoner smittade Italienare för att de ska ha samma dödstal som Tyskland per smittad, och det är inte precis någon jätteotrolig siffra med tanke på hur smittsam gamle COVID-19 tycks vara..

Anledningen till att det här inte tutas ut är antagligen att om folk får en för nonchalant hållning till viruset finns risk att smittan sprids för snabbt, vilket riskerar att leda till total vårdkollaps. Samtidigt är frågan hur länge vi kan fortsätta mörda alla småföretag i hela västvärlden. Den här Hollywoodvänsteridén om att man "inte kan sätta ekonomin framför människoliv" har inte någonting med den verkliga världen att göra. "Ekonomin" är i princip liktydig med nästan all mänsklig interaktion, och en kollapsad ekonomi kommer att innebära en helvetes massa döda i sig själv, med eller utan virus.

Lägerindelningen är i alla fall intressant. Holland, Sverige, Bolsonaro och Trump är/var på samma lag -mot världen. Nationalkulturmarxism, baby.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in