2020-03-28, 00:18
Medlem
Hermankarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtassle
Sverige ligger på 10 döda per 1 miljon invånare.alltså dubbelt så hög dödlighet i förhållande till folkmängd jämfört med USA

Skriv gärna usa:s dödlighet så man kan jämföra...
Citera
2020-03-28, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ni som är från Norge här - har ni också många permitteringar och varsel där? Har bara sett Stordalen uttala sig och han pratade om katastrof för hans del.

Stordalen är en idiot som har 25 miljarder i förmogenhet, men vill ha ekonomisk stöd av staten.

De som har tjänat sig rika på uppgangstiderna, kan betala för sina egna problem under nedgången.

Men ja, Norge har enorma mängder permitteringa nu.
Citera
2020-03-28, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Satan i gatan vad de steppar upp kineserna nu. Hjälp till Serbien, Italien hela Afrika etc. Kina, en humanitär stormakt, vem hade kunnat ana det 😂

Man skapar sig viktiga strategiska vänskaper och relationer för framtiden. Man kan säga att Kina flyttar fram sina geopolitiska schackpjäser.

Man blottar även USA. Vart är Europas högra hand och beskyddare nu?

Och EU har man bevisligen lyckats slå på fingrarna också.

Man minns vilka som hjälpte till i kristider. Oavsett om det handlar om munskydd förklädda som nya handelsavtal och infrastrukturprojekt. Kanske blir det CSCEC som bygger nästa sjukhus i Norge, och inte Skanska?

Framtiden är spännande.
Citera
2020-03-28, 00:20
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Kan du förklara logiken bakom det?

Om du stänger ner samhället när du har 300 000 smittade, för att minska R0, hur är det bättre än att stänga ner samhället när du har 3000 smittade?

Detta är logik som en femåring förstår.
Det är aldrig bättre att vänta, du har blivit hjärntvättad.

Det enda skälet till att vänta med åtgärder är om målet är att alla ska smittas, och åtgärderna vidtas endast för att bara dra ut det över tid så att sjukvården kan hänge med, något den inte kommer göra oavsett.
Målet för alla länder är givetvis flockimmunitet.

Vi kommer inte se ett vaccin på ett bra tag.

Alla vidtagna åtgärder är för att dra ut på tiden, antalet smittade är konstant.

Detta gick Sveriges, och troligen alla andra länder ut med för länge sen, då vi började inse omfattningen av Wuhanviruset.

Så långt är det alltså ingen skillnad länderna emellan, den ligger i vilken väg man ska välja för att ta sig dit - att lägga sig på maxkapacitet utan att överskrida för mycket.

Väldigt förvånade att du missat detta - två kurvor, varav en "puckel" vi vill undvika.

Säg till om du behöver länkar till dessa grundläggande fakta.
Citera
2020-03-28, 00:20
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Vilken sjuka var det?

2009 - Svininfluensan.
Citera
2020-03-28, 00:21
Medlem
Francos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
What...? Du tror väldigt väldigt fel då kan jag säga. Alltså, på riktigt, är du så galet rasistisk så du väljer att tro att viruset fäljde med en invandringsvåg för 5 år sen, sedan har det legat och vilat, tills en vacker dag, efter att det bröt ut i Kina (där de dessutom kunnat visa via forskning att det uppstod), så bestämmer sig samma virus för att "mutera" och bryta ut i Europa? Wow. Du kan få dagens foliehatt, och i denna tråd är det inte illa alltså.

Nej, SARS-COV2 uppstod i Kina sannolikt sent i höstas, precis som dess närmaste släkting SARS-COV gjorde för 15-20ish år sedan. Det är det liksom inga tvivel om. Även om vissa vill få det till laboratorieexperiment i USA och eller Kina, men dess genom tyder inte på det öht.

Jag ser ingenstans i mina inlägg där jag nämner ras. Jag tar gladeligen på mig foliehatten och avslutar med, "glöm inte var du läste det först". Tack för kaffet!
Citera
2020-03-28, 00:22
Medlem
samtron12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Ron paul om The Coronavirus Profiteers
https://www.youtube.com/watch?v=H8vUUBzey0s
Haha va i helvete, första minuterna var som taget ur en humorsketch med deras hostande😂

Speciellt med tanke på att hans son är testad positiv för Kung Flu
Citera
2020-03-28, 00:23
Medlem
Vasterass avatar
Hade Sverige varit förberedd så hade vi inte haft det som nu sker och kommer ske.
Hade man tidigt gått in med utdelning av lämpliga skydd i rekommendation eller rent av krav på att de används så hade spridningen i princip knappt funnits i Sverige.

Nu finns det inte ens skydd nog för sjukhuspersonal, för jävligt!
Citera
Medlem
Citat:
”Många patienter kommer att väljas bort”

Vården kan behöva välja bort även patienter som har goda utsikter att klara sig. Det säger Lars Sandman, professor i hälso- och sjukvårdsetik vid Linköpings universitet, som lett arbetet med att ta fram nya riktlinjer för prioriteringar inom vården
Hur nära är Sverige ett sådant läge i dag?

– Det är möjligt att det börjar närma sig det läget i Stockholm, men i övriga landet är det ett tag kvar.
.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-patienter-kommer-att-valjas-bort

Så nu skall snart prioriteringarna om vem som skall få intensiv vård genomföras. Äldre med kortare livslängd kommer att få dö även om chansen finns till överlevnad. Tack Svenonius att du prioriterade Läckbergs Hedda Care istället för att sköta ditt uppdrag. Fy fan nu mår jag illa.
Citera
Medlem
mrtassles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermankarlsson
Skriv gärna usa:s dödlighet så man kan jämföra...

Bara kolla worldometers längs till höger så har du alla länder
Citera
2020-03-28, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Man skapar sig viktiga strategiska vänskaper och relationer för framtiden. Man kan säga att Kina flyttar fram sina geopolitiska schackpjäser.

Man blottar även USA. Vart är Europas högra hand och beskyddare nu?

Och EU har man bevisligen lyckats slå på fingrarna också.

Man minns vilka som hjälpte till i kristider. Oavsett om det handlar om munskydd förklädda som nya handelsavtal och infrastrukturprojekt. Kanske blir det CSCEC som bygger nästa sjukhus i Norge, och inte Skanska?

Framtiden är spännande.

Det är ju Kina som har orsakat denna massdöd världen över så det är klart att de får sopa upp efter sin skit.
Citera
2020-03-28, 00:24
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Jag ser ingenstans i mina inlägg där jag nämner ras. Jag tar gladeligen på mig foliehatten och avslutar med, "glöm inte var du läste det först". Tack för kaffet!

Jodå, jag ska försöka glömma det pronto eftersom det är lika befängt som flat earth-ism. Faktiskt. Om du begrep det minsta om virologi skulle du också förstå det.

https://www.nature.com/articles/s41591-020-0820-9

https://academic.oup.com/nsr/advance-article/doi/10.1093/nsr/nwaa036/5775463

Om du efter att ha läst detta fortfarande kan få det till att det på något vis kom med invandringsvågen 2015 så, ja, godda´yxskaft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in