2020-03-27, 21:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
6,2% dödlighet i vanliga influensan?
Tror du verkligen på det själv?
Källa?

Du kanske har fått svar, men ändå.

Siffrorna blir sådana eftersom man bara labtestar de allra sjukaste. En influensasäsong i Sverige kan lätt ligga på över 5 %.

Det säger inte så mycket, eftersom det verkliga antalet sjuka är många gånger högre.

Så det handlar mest om hur många man testar.
Citera
2020-03-27, 22:00
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Så tyst är det inte:
"I dag används klorokinfosfat hos flertalet svenska patienter som uppvisar måttlig eller svårare sjukdomsbild."
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2020/03/covid-19-uppdatering-om-klinisk-bild-och-behandling/
Tack! Jag tänkte på presskonferenserna som Johan Carlson själv brukar delta i kl 14 varje dag. Jag har inte hört något om behandlingen där, förväntan på dess effekt, tillgång på medicin, vilka som får den... osv. Bra av läkartidningen att rapportera, dåligt av FHM att mörka, och varför gör man det?
Citera
2020-03-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Skrev precis "vad är det för djävulsvirus, fy fan"
Fel tråd tror jag inte att det är.

Kom på att det visst ska finnas en tråd för konspirationsteorier/andliga teorier kring corona. Jag orkar inte leta. Ska käka en ost/skinkpaj nu och se på tävä.
Citera
2020-03-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Börjar känna lite ont i halsen idag. Jag som skulle hälsa på föräldrarna i morgon. Nu vet jag inte hur jag ska göra.
Jodå, det vet du.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Det här viruset har sitt ursprung från djävulen själv.
Känns som att vi fått det för våra synders skull.
Jag vet, postat i fel tråd...

Nej men nu vet du varför vi aldrig sett några tidsresenärer
Citera
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tegnell har en teori om detta:

"Det låter rimligt att lungsjukdomar ger en ökad risk eftersom viruset sätter sig på lungorna, men om vi tar högt blodtryck eller diabetes till exempel, varför är det riskfaktorer?

– Jag har också svårt att förstå det, framförallt är det en kinesisk studie som pekar på det. En teori är att diabetiker där inte har samma bra behandling som här i väst och vi vet att diabetiker som inte har en välinställd sjukdom är infektionskänsliga. Jag tror att vi kommer landa i att de som har välbehandlade underliggande sjukdomar nog inte kommer ha jättestora risker, säger Anders Tegnell."

Tegnell menar alltså att man inte behandlar/medicinerar diabetiker och de med högt blodtryck lika bra och effektivt som hos oss.

Att människor med högt blodtryck drabbas hårdare beror på att viruset fäster på receptorn för ACE2-enzymet, det enzymet sänker blodtrycket genom konvertering av en kärlsammandragande peptid till en kärlavslappnande peptid, och eftersom det kryllar av ACE2 receptorer i hjärt och kärlsystemet så betyder det att får man infekterade kapillärer i hjärta och lungor så blir blodtrycket lokalt förhöjt där när ACE2 enzymet förhindras att göra sitt jobb.

Detta är liksom inte någon hemlighet, Tegnell och läkarkåren vet mycket väl vad som händer, men de ljuger för att svenne inte ska köpa upp varenda andningskydd och skyddshandske som finns att tillgå. I och med att det är sådan brist på skyddsutrustning och sjukvården inte visat sig klara en omställning till en resurssnål desinfektion och återanvändningsparadigm så har svenska läkare ett egenintresse av att mörka så att de kan garanteras tillgång till skyddsutrustning. Det drabbar ju inte dem att svenne är okunnig om att viruset dödar människor med högt blodtryck. Läkare vet mycket väl hur oinsatta och apatiska medelsvenssons är angående sin egen hälsa.
Citera
2020-03-27, 22:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det är inte jag som är för hysterin, som håller på orsaka en kollaps av ekonomin. Jag tycker de som orsakar skadan är dem som ska betala.

Ekonomin är redan körd, nu handlar det om människoliv. Ekonomin går att starta om, lite svårare med människoliv.
Citera
2020-03-27, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jaså vilka länder har kört massiv testning och riktiga karantäner från början och som inte sett effekt?

USA, Tyskland, Italien för nämna några.
Citera
2020-03-27, 22:03
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Går det då att eliminera viruswt om patienten vistas i belyst rum med UV ljus?

Haha. Menar du att UV-ljuset ska döda viruset som är inuti patienten? Det här är ju tänkande på ett litet barns nivå. Det fungerar inte så. UV-ljus desinfekterar luften genom att koagulera sönder viruset. Det har ingen effekt på virus inuti någon människa.
Citera
2020-03-27, 22:04
Medlem
Hur många respiratorer har Sverige? 500?

Just nu är många lugna med tankesättet att det är äldre som drabbas och ifrågasätter ifall det är värt att riskera ekonomin för dessa. Men vad händer när siffran för insjuknade kommer upp till flera hundra tusen? Unga är inte immuna och odödliga av viruset, det har vi bekräftat. Respiratorerna kommer tilldelas till dom unga, och vid denna tidpunkten kommer inte bara dom äldre vara sårbara, utan även medelåldern. Att hamna i denna sitsen räcker med att en procent av befolkningen är smittade. Och då ska vi inte nämna situationen när det passerar tio procent och uppåt. Detta förutsätter att man inte införskaffar så många fler respiratorer.

Och ni kan vara så säkra på att vi kommer upp till dom siffrorna. Speciellt i Sverige med Tegnell i spetsen.
Citera
2020-03-27, 22:04
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Patienter svarar alltså inte på sedvanlig behandling vid palliativ vård utan måste ges högre doser. Vad är det för djävulsvirus, fy fan.
Ja det verkar vara besvärligt att ta livet av kostsamma gamlingar med virus. Dom försöker överleva trots att andningshjälp förvägras dem
Citera
2020-03-27, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Ja chansen är att vården kan klara det ökade behovet av IVA vård. Kapaciteten ökar. Vårdenoch kan få in fler respiratorer, andningsmaskiner, material, munskudd och de som snabb tränats som vårdanställda under den tiden.

Fake News.

Vi har drygt 500 IVA-platser. Runt 700 totalt efter nytillkomna platser (varav en stor andel av de nya som saknar respirator). 570 respiratorer totalt. Varav en stor andel redan används i akutsjukvården. Därtill brist på IVA-personal.

Och du tror att en 5-årig IVA-utbildning går att snabbläsa in på ett par dagar?

Begränsande faktorer framöver; bristen på respiratorer och utbildad IVA-personal. Vi får maximalt 200 respiratorer framöver; med start i mitten på april som tidigast. Samtidigt som vårdbehovet av IVA-vård kommer att uppstiga till tusentals per vecka framöver.

Man behöver vara ordentligt naiv och rent ut sagt korkad för att tro att "kapacitet" finns framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in