Citat:
Ursprungligen postat av
Notmyguru
Ja, fruktansvärt.
Men finner det också intressant att högt blodtryck verkar vara en så pass betydande överrepresenterad riskfaktor. Hade jag varit man med högt blodtryck hade jag blivit rejält orolig för att insjukna.
Tegnell har en teori om detta:
"Det låter rimligt att lungsjukdomar ger en ökad risk eftersom viruset sätter sig på lungorna, men om vi tar högt blodtryck eller diabetes till exempel, varför är det riskfaktorer?
– Jag har också svårt att förstå det, framförallt är det en kinesisk studie som pekar på det. En teori är att diabetiker där inte har samma bra behandling som här i väst och vi vet att diabetiker som inte har en välinställd sjukdom är infektionskänsliga. Jag tror att vi kommer landa i att
de som har välbehandlade underliggande sjukdomar nog inte kommer ha jättestora risker, säger Anders Tegnell."
Tegnell menar alltså att man inte behandlar/medicinerar diabetiker och de med högt blodtryck lika bra och effektivt som hos oss.
Om man exempelvis lyckas hålla blodtrycket i normala siffror mha medicinering då ska risken inte vara större än hos de som inte har några underliggande sjukdomar.
Själv är jag förvånad över det faktum att högt blodtryck finns överhuvudtaget hos kineser. De är ju i genomsnitt magra så vad är det som höjer deras blodtryck?