Citat:
Ursprungligen postat av
Lugnochro
OK. Släppte bollen eftersom vi är på samma spelhalva men...
OM man ställer frågan: Gårdagens aktuellt med Tegnell. Det är några promille som kommer att behöva intensivvård.Det ligger 200 på IVA. För fjorton dagar sedan fanns det 800smittade.
Borde inte följdfrågan vara: Så några promille? Då vet ni alltså att det fanns minst 100000 smittade för fjorton dagar sedan?
För hur kan man annars veta procentsatsen av de som intensivvårdas nu om man inte vet det totala antalet smittade?
Så får man ett svar av Tegnell. Vad vet jag inte men följdfrågan skulle vara då: Men det här med att vi skulle nå peaken och få några ströfall som du sa för två veckor sedan, vad menade du med det?
Fast han skulle ju bara hänvisa till tidigare siffror från Kina och sen är det ur världen, prata om mörkertal, att det sannolikt är så många smittade nu osv.
Fast peaken menade han ju importfallen från Italien. I samma intervju sa han att andra kluster kan uppstå, så då verkar reportern snarare opåläst.
Men ja, jag fattar ungefär vad du fiskar efter. Nån borde definitivt ställa frågan om de inte borde varit mer försiktiga och proaktiva och avrått från resor till italienska skidorter. Varför de inte uppmanade folk som varitdär till åtminstone självkarantän. Osv.
Se bara på hon kinesiska studenten som hade vett och ansvarskänsla nog själv. Gick omedelbart i självisolering och smittade inte en själ. Om FHM varit rakare, tydligare och mer aktiva hade de säkert kunnat få iaf en stor del av våra skidresenärer att faktiskt göra detsamma. Nu vet vi inte om det spelat jättestor roll i slutändan då det uppenbarligen också förekom smitta lite varstans som ingen visste just då, Österrike t ex. Men av vad vi visste då så hade det kunnat köpa oss veckor att försöka bygga upp lager med skyddsmaterial osv.
Men nu går jag typ OT här.