2020-03-27, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, om en patient redan hade andra sjukdomar så är det inte säkert. Patienten kan just vara på väg att dö och är ju då lättmottaglig för allehanda virus.

Var har du informationen om stora mörkertal på döda utanför sjukhuset som dött i viruset? Det går bra med en länk till en adekvat källa som antyder att det är så.

Varför har jag helt plötsligt skyldighet att visa något för dig? Jag har frågat dig 3 gånger nu om en källa och du har ingen utan hänvisar bara till "tidigare diskussioner" och "logik". Det är inga källor.

Men eftersom jag ska föregå med gott exempel i stället för att sprida rykten som du håller på med.
Så här var så god.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-italy-homes-insigh/uncounted-among-coronavirus-victims-deaths-sweep-through-italys-nursing-homes-idUSKBN2152V0
Citera
2020-03-27, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Tror inte att så otroligt många är intagna bara för covid-19, utan för komplikationer från covid-19 beroende på eller kombinerat med t ex kol, hjärt/kärl, diabetes. Det var i alla fall vad italiensk data visade för de som dött (vilket ju inte är alla som är intagna).
Det blir lätt en hårklyveri vad som är höna och ägg, men kollar du den data för döda som presenterats från Italien så ser du att det i den gruppen nästan inte var någon som bara hade covid-19.

Nej och vad spelar det för roll?
Citera
2020-03-27, 21:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Enligt den här länken

www.c19.se

är det 105 döda på 3069 smittade. Dödligheten i Sverige baserat på just de här siffrorna är 3,4%.

Om vi antar att 80% av befolkningen smittas blir det 272,000 döda i Sverige pga Corona-viruset.

Räknar jag som en idiot?

Ja. Det intressanta är hur många som dör för varje smittad.
Citera
2020-03-27, 21:55
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Biologisk ålder är ofta förknippat med störst chans till att ha högre odds att klara sig.
Hur många levnadsår är inte hela sanningen.
Ex en person i 40’års åldern som dessutom försörjer flera minderåriga barn? Mot en 30 årig som är ensam...
Som sagt är överlevnadschanserna det som är mest rättvist
Det finns inget rättvist alternativ, det finns bara nyttoperspektiv. Och då kan man multiplicera kvarstående levnadsår med överlevnadschans för att få ett jämförelsetal. Tex en (a)40 åring med 30% chans att överleva mot en (b)80 åring med 50% chans att överleva.
sätt förväntad ålder 90 år(högt men ex)
(a) 0.3×50=15 år
(b) 0.5×10=5 år

att prioritera bort de äldre till förmån för yngre skulle alltså rädda flest liv mätt i levnadsår, trots att man satsar på de med sämst odds. Pokerspelare förstår.
Citera
2020-03-27, 21:56
Medlem
defenseurs avatar
Citat:

Räknar jag som en idiot?
Du bortser från mörkertal.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ja. Det intressanta är hur många som dör för varje smittad.
Eftersom vi inte vet hur många som är smittade är det irrelevant. Vi kan bara räkna döda/inv.
Citera
Medlem
Citat:
Enligt den här länken

www.c19.se

är det 105 döda på 3069 smittade. Dödligheten i Sverige baserat på just de här siffrorna är 3,4%.

Om vi antar att 80% av befolkningen smittas blir det 272,000 döda i Sverige pga Corona-viruset.

Räknar jag som en idiot?

Inget fel på räkningen men vi har MYCKET fler smittade än 3000. Kanske 100000? Ingen vet. Alltså är % helt ointressant.
Citera
2020-03-27, 21:57
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
OK. Släppte bollen eftersom vi är på samma spelhalva men...

OM man ställer frågan: Gårdagens aktuellt med Tegnell. Det är några promille som kommer att behöva intensivvård.Det ligger 200 på IVA. För fjorton dagar sedan fanns det 800smittade.
Borde inte följdfrågan vara: Så några promille? Då vet ni alltså att det fanns minst 100000 smittade för fjorton dagar sedan?
För hur kan man annars veta procentsatsen av de som intensivvårdas nu om man inte vet det totala antalet smittade?

Så får man ett svar av Tegnell. Vad vet jag inte men följdfrågan skulle vara då: Men det här med att vi skulle nå peaken och få några ströfall som du sa för två veckor sedan, vad menade du med det?

Fast han skulle ju bara hänvisa till tidigare siffror från Kina och sen är det ur världen, prata om mörkertal, att det sannolikt är så många smittade nu osv.
Fast peaken menade han ju importfallen från Italien. I samma intervju sa han att andra kluster kan uppstå, så då verkar reportern snarare opåläst.

Men ja, jag fattar ungefär vad du fiskar efter. Nån borde definitivt ställa frågan om de inte borde varit mer försiktiga och proaktiva och avrått från resor till italienska skidorter. Varför de inte uppmanade folk som varitdär till åtminstone självkarantän. Osv.

Se bara på hon kinesiska studenten som hade vett och ansvarskänsla nog själv. Gick omedelbart i självisolering och smittade inte en själ. Om FHM varit rakare, tydligare och mer aktiva hade de säkert kunnat få iaf en stor del av våra skidresenärer att faktiskt göra detsamma. Nu vet vi inte om det spelat jättestor roll i slutändan då det uppenbarligen också förekom smitta lite varstans som ingen visste just då, Österrike t ex. Men av vad vi visste då så hade det kunnat köpa oss veckor att försöka bygga upp lager med skyddsmaterial osv.

Men nu går jag typ OT här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kommit idag en norsk artikel om slutskedet :

Pasienter som dør av corona-viruset, responderer ikke like godt på vanlig smertelindring i livets sluttfase, ifølge seksjonsoverlege Siri Steine på Ahus. Hun vil hindre at flere dør med store lidelser.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nArdA/nye-retningslinjer-ved-ahus-vil-hindre-at-corona-pasienter-lider

Patienter svarar alltså inte på sedvanlig behandling vid palliativ vård utan måste ges högre doser. Vad är det för djävulsvirus, fy fan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ok, så om två veckor kan vi skäppa lös viruset igen då?

Ja chansen är att vården kan klara det ökade behovet av IVA vård. Kapaciteten ökar. Vårdenoch kan få in fler respiratorer, andningsmaskiner, material, munskudd och de som snabb tränats som vårdanställda under den tiden.
Citera
2020-03-27, 21:58
Medlem
obbelitos avatar
Citat:
Enligt den här länken

www.c19.se

Räknar jag som en idiot?

Ja lite, du har ju ingen aning om hur många som smittats, bara de som ingår i den officiella statistiken (testade alltså). Om vi utgår från ett väldigt stort mörkertal så sjunker ju tack och lov dödligheten i procent rätt mycket. Om vi låtsas att det är 30 609 (10X) smittade så blir det väl 0,34 % , 27200. Kanske också räknar som en idiot...
Citera
2020-03-27, 21:58
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Enligt den här länken

www.c19.se

Räknar jag som en idiot?

Sverige testar bara personer som behöver sjukhusvård, samtliga studier visar på att 70-90 (eller mer) av smittade har milda symtom. FHM har själva gått ut med att vi har ett stort mörkertal. Dödligheten är för närvarande förmodligen mycket lägre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in