Regeringen inför hårdare restriktioner för att minska smittspridningen.
Samtidigt ger statsepidemiolog Anders Tegnell ett hoppfullt besked - att utvecklingen i Sverige ser ut att skilja sig rejält från den i svårt drabbade länder som Italien och Spanien.
– Vi får se om den trenden fortsätter, men så här långt tycker jag det känns hoppfullt, säger han.
”Hoppas jag har rätt”
Men samtidigt slog han också an en hoppfull ton.
– Om du tittar på den svenska kurvan under de sista två veckorna så har vi haft en sakta successiv stigning, inte alls på det sätt man såg i Spanien eller Italien där det gick upp väldigt fort under de första veckorna. Vi får se om den trenden fortsätter, men så här långt tycker jag det känns hoppfullt. Jag tycker vi behöver lite hoppfulla signaler också, säger Tegnell.
Han fortsätter:
– Just nu tycker jag att det finns hel del som talar för att vi följer den här lite mer flacka kurvan över tid. Vi hoppas och håller tummarna för att det kommer fortsätta att vara så. Det är pressat i Stockholm men det finns kapacitet kvar och dessutom kapacitet kvar i resten av landet
– Har jag rätt, och det hoppas jag att jag har, så kommer det betyda att vår sjukvård får betydligt lindrigare situation än vad man hade haft om vi fått en brant kurva som man fick i Italien och Spanien
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70AbR3/tegnells-besked-sa-har-langt-kanns-det-hoppfullt