2020-03-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Eks-po-nen-ti-ell !!!

dag 1 -> 4 månader -> 8 månader -> 12 månader
1 .......-> 3000 ........-> 72 000 ......-> 1.5 mill.

Jag får fram samma siffror även om jag använder primitiva funktioner eller logaritmer, jag kan min matematik för jag har läst till och med Matte E i gymansiet.

Som sagt är det där vansinneskalkyler. Smittan kan inte sprida exponentiellt för en person kan ändå bara sprida till 2.5 andra personer. så ja då har vi i slutet av året cirka 10 000 fall för nuvarande 3000 har då hunnit spprida till 2.5 var
Citera
2020-03-27, 20:48
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Kan vi vara överens om att en tandläkare, eller en obducent, eller en barnpsykiatriker, sannolikt inte jobbar med intensivvård av coronapatienter? De saknar inte bara rätt kompetens, utan har ingen klinisk erfarenhet.

Pensionärer som hoppat in har gjort en hjälteinsats, oavsett om de jobbat direkt med coronapatienter eller om de avlastat den vanliga vården. Folk får fortfarande cancer, bryter lårbenshalsen osv. och den vården måste fungera som vanligt. Människor som jobbar som kassabiträden är också hjältar.

Det enda jag vänder mig mot är den rapportering som målar upp det som att sjukhus är någon form av dödsfälla för läkare, p.g.a. att någon gjort nåt fel någonstans. Eller att det är överbelastningen av vården som dödar de här läkarna. Det är faktafel. Det är sensationsjournalistik.

Om det är något man kan vända sig emot så är det att pensionärer hoppat in. Det kan man ifrågasätta om det är så smart, oavsett vilken roll de fyller.
Varför skulle vi vara överens om det? De kan ha arbetat inom intensivvården, de kan ha arbetat på andra avdelningar där det låg covid-19-patienter sjuka nog för att vistas på sjukhus.

Oavsett var de arbetade så framgår det av artikeln du själv citerade att de var aktiva på sjukhus i kampen mot corona. Sannolikt räddade de liv och säkerligen lindrade de lidande - de gjorde i vilket fall gjorde de vad de kunde.

Nej, sjukvården är ingen dödsfälla. Men arbetet i sig och brist på utrustning gjorde att de dag efter dag exponerades för höga virustitrar och en betydligt större risk att smittas än om de hållit sig hemma. Lägg till det en fysisk och psykiskt stress vilket gör att man kan göra misstag, oavsett ålder.
Citera
2020-03-27, 20:49
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Ja, fruktansvärt.
Men finner det också intressant att höft blodtryck verkar vara en så pass betydande överrepresenterad riskfaktor. Hade jag varit man med högt blodtryck hade jag blivit rejält orolig för att insjukna.
Dom flesta multisjuka gamlingarna har högt blodtryck. Kroppen kämpar med att få ut mer blod till alla dåligt fungerande kroppsdelar. Så då blir högt blodtryck en riskfaktor statistiskt, liksom grått hår.
Citera
2020-03-27, 20:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
förklara varför?

Är hela Italien smittat? Är hela Sverige smittat?

Nej. Därför kan man inte jämföra per capita. Det får man vänta med till efteråt
Citera
2020-03-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur länge kommer smittspridningen att öka exponentiellt?

Uppenbarligen inte för evigt, efter som det blir färre som kan smittas, kommer det att minska, men det är osannolikt att det händer på 10 000, eller 100 000, när det finns 10 000 000.
Senast redigerad av Kurt7777 2020-03-27 kl. 20:55.
Citera
2020-03-27, 20:50
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag bor i en annan aningen mindre stad längre in i Mälaren. Här kan jag dessvärre inte dra samma slutsats. Handlade i det stora centret, det var fullsmockat, och gamlingar som såg halvdöa ut rullade omkring med sina rollatorer. 100 personer per kvadratmeter (överdrift men ni fattar), en fin blandning av medelålders hostande, små barn som nyser, halvdöa gamlingar, tag-själv-barer.

Och dessutom hade denna butik just idag ett sådant där event där det stod en massa expediter och bjöd på olika små ostkuber, pajer, småbitar av mackor med ost. Allt detta nös de på.

Märkligt att det är så olika stämning. I de butiker jag besökte var det disciplinerat. Först ska sägas att det säkert var minst 60% mindre med folk jämfört med en vanlig fredag eftermiddag. Folk höll avstånd. Ingen hostade eller nös rakt ut. Stora COOP som jag besökte hade ingen provsmakning eller annat event som de brukar ha. Handsprit erbjöds av en del affärer vid disken. Personal hade handskar, en del även munskydd. Lunchrestauranger var helt tomma. De flesta butiker också. Många hade stängt, även i AAA läge.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2020-03-27 kl. 20:52.
Citera
2020-03-27, 20:51
Medlem
Borgarbohemens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmerstock
Ställ frågan till Regeringen istället.
Vart är beredskapen?!
Simpla saker som munskydd ska inte kunna ta slut bara sådär.
Nej frågan är till alla dårar som hamstrar. Vården har förråd men det går ju åt oerhörda mängder material dagligen på landets sjukhus och vårdcentraler. Då skall inte gemene svensk köpa upp marknaden på produkter som hen inte ens har nytta av.

Det hela är absurt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Dom flesta multisjuka gamlingarna har högt blodtryck. Kroppen kämpar med att få ut mer blod till alla dåligt fungerande kroppsdelar. Så då blir högt blodtryck en riskfaktor statistiskt, liksom grått hår.

Okej, tack.
Det förklarar mycket. Kanske samma sak med åldersdiabetes då...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
105 har dött på några dar, jämför inte päron och äpplen.
Vanlig influensa finns det sprutor till min far tar en varje år för att skydda sig, corona finns det ingen som skyddar en och smittar snabbt och enklare.

Spanska sjukan var ett influensavirus, dödade många miljoner när den var ny, fattar inte varför folk jämför civid 19 med andra virus det finns vaccin mot. Det kommer dö åtskilliga miljoner i covid 19 innan vaccin finns.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag lägger mig inte i vilka du suger av, så dito.
Om han var så global skulle han väl inte vilja stänga ner världen, iof kanske han vill sälja sitt vaccin

Ni är alla så naiva och lättlurade. Bara för att gränser tillfälligt stängs av globalister så är de inte globalister längre. Jo tjena. Antar att EU numera inte är globalister? Och inte heller WHO? Lägg av, så dum kan du inte vara.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur länge kommer smittspridningen att öka exponentiellt?
Tills de immuna dominerar över dem som kan bli smittade och/eller tills R-noll-värdet sjunker.
Citera
2020-03-27, 20:52
Medlem
groggnyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
De har väl märkt i t ex USA där det i vissa områden är full sommar, att värmen inte hindrar framväxten. Där dör ju folk som flugor.
Tegnell kanske ska omlokaliseras och hjälpa USA få fart på smittspridingen så flockimmuniteten inträder. Enligt Tegnell så var värme och hög luftfuktighet dåligt för viruset. Amerikanarna vet nog inte det....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in