2020-03-27, 21:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Lakritsrot eller ej, jag känner ett par pinnsmala kineser som måste hålla nere blodtrycket med varan.

220 miljoner kineser lider av högt blodtryck enligt en artikel från 2016 som jag hittade.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/11/16/lancet-over-en-miljard-lider-av-hogt-blodtryck-inte-langre-valfardsproblem

Kanske en bidragande faktor till att man avlider av Covid-19?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Det är försent. Om två veckor kommer svensk sjukvård vara ett rent dödskaos. Bättre att hålla dig frisk så länge som möjligt tills man hittat behandlingsrutiner/mediciner och lyckats organisera sig bättre (via beprövade metoder från andra länder med kompetens).

Där kom det igen. ”...om två veckor...”.

Det är alltid två veckor. Det var det för fyra veckor sen oxå.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Artikeln har givetvis formulerats på det sättet för att hylla de döda.

Men visst, om du hittar en artikel som specifikt beskriver hur man i Italien bemannar intensivvården med tandläkare och obducenter, så ska jag pudla 100%.

Alternativt att du hittar uppgifter om de ytterligare 20-30 italienska läkare som bör ha dött i pandemin av rent statistiska skäl, men som tydligen (enligt dig) inte ingår i den där gruppen.

Det är alltid en risk att vara läkare, inte minst i en pandemi. Om man bedriver sjukvård under en pandemi som denna så kommer läkare att dö, även om man gör ett bra jobb. Det är ju det som är min poäng. Det är onödigt att hålla på och skuldbelägga folk för att de inte haft handskar på sig, eller skuldbelägga någon annan för att handskarna inte räckte för en nationell kris.
Lägg av.

Det är DU som hävdat att det "inte är fråga om 40 läkare som dött när de jobbat med vård av coronapatienter, utan de flesta av dem har antagligen fått corona precis som vem som helst".

Då får väl DU styrka ditt påstående att the Italian Federation of the Order of Doctors and Dentists ljuger när de hävdar att dessa läkare dog efter att ha jobbat för att rädda livet på coronasjuka patienter.

Passa gärna på att informera dem om dina insikter - tror säkert det skulle uppskattas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du skrev följande, det är klart och tydligt, du fick ett rakt sakligt och tydligt svar, citat;

Ja, sjukvården klarar av att 50% avlider.

En 50% ökning av dödsfallen kan bland annat betyda att smittan har fått fäste i riskgruppen, eller att sjukvården är överbelastad, eller annat, alarmerande kan det vara, beror på vem du frågar.

Jag svarar på frågan, inte vad du tänker dig att du frågar, jag kan svenska, du kan uppenbarligen inte uttrycka dig begripligt, bara erkänn att du var otydlig och uttryckte dig olyckligt istället för att försöka slingra dig.

Aha ok. Visste inte ens att det va otydligt så slingrade mig gjorde jag verkligen inte.
50%ig ökning menade jag ja. Och du tror att sjukvården klarar det?
Aja SOM SAGT fråga sjukvårdspersonal eller myndighetspersoner eller politiker- Ja fråga vem fan du vill- 50%ig ökning håller inte i längden.

Du vet vad jag menar men försöker gå på hur klantigt jag utrycker mig istället för att svara på frågan- det känns mer som att du slingrar dig då.
Men ja om jag uppfattar dig rätt så tror du att det är hållbart.

Detta är bara slöseri med tid. Du vet mycket väl att det inte funkar och försöker istället håna hur jag skriver. Herregud. Ha det bra
Citera
Medlem
Tzatzikins avatar
Om man scrollar ner så ser man diagram för vissa länder där man jämför utvecklingen (antal döda) med Italien, intressant.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Nä men allvarligt, tok tyst från alla (höger till "vänster") politiker numera. Privatiseringsprojekt avslutat. Tack.

Ja ingenting, ingen har uttalat sig om någonting. Alla säger att de är med på att lyssna på myndigheterna som är experter. Den enda jag hört någonting ifrån förutom snömos (vi ska ta oss igenom detta, vi är starka tillsammans, tvätta händerna) är Ebba Bush Thor.

Sverige är j-kligt patetiskt, ingen har ansvar för någonting, ja för utom samordning då.
Citera
2020-03-27, 21:20
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Är nog mer grundat på att du inte vet vad kritisk fråga är. Att inte se den tredje statsmaktens lismande betyder nog att du inte kan navigera i verkligheten.

Nej då, men det här svaret betyder sannolikt att du är en komplett idiot och bara hör vad du vill höra. Om du sett t ex Aktuellt igår, eller hört intervjuer på sr så skulle du inte behöva skämma ut dig sådär.
Citera
Medlem
Varje tänkande individ kan ju räkna ut att mörkertalet av smittade är enormt... Och att bli allvarligt sjuk är ganska liten risk... Dock ska man ta det här på allvar... Men för helvete kan folk tagga ner lite.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Två frågor lite snabbt, ansiktsmask hjälper ju inte mot smittan enligt Tegnell, trots det så tillverkas och delas det ut i hundratusentals.
Varför går inte hela leveransen till Sverige istället för andra länder? Detta är den andra stora leveransen som skickas utomlands, den förra gick till Italien men jag kommer inte ihåg vilket företag som levererade, då var det 200,000 ansiktsmasker.
H&M är väl endå svenskt! Varför måste man hela tiden tiden vara så duktig i att hjälpa andra, även om det är på bekostnad av svenska medborgare? Jag blir så förbannad över sådana här saker.

H&M startar skyddande ansiktsmaskproduktion hos den kinesiska leverantören

STOCKHOLM (Reuters) - Sveriges H&M, världens näst största modeförsäljare, sade på fredag att det hade startat produktionen av skyddande ansiktsmasker för sjukhuspersonal och skulle skicka de första partierna till Spanien och Italien. ”I detta första steg kommer 100 000 ansiktsmasker att produceras och redo att levereras den 2 april. Hälften kommer till Italien och hälften till Spanien. Det är en fabrik i Kina som gör maskerna, sade en taleskvinna för H&M i ett e-postmeddelande. H&M sa förra veckan att man undersöker att använda sitt försörjningsnätverk för att skaffa personlig skyddsutrustning för sjukhus för att hjälpa till att bromsa spridningen av coronavirus. Maskerna är av N95 / FFP2-standarden som skyddar mot dropparna genom vilka viruset sprider sig.
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-h-m-masks-idUSKBN21E2JK
Citera
2020-03-27, 21:21
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Jo, över 2500 är ju även över 1000. Man kan såklart leka med ord om detta kan gynna ens propaganda.
Skulle väl kunna säga det samma när det enda år du lyfter fram är det år som styrker din argumentation. Men det är en svag grund att stå på. Hur du än vänder och vrider på det utgör 2017/2018 något av ett undantag de senaste åren.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Nej då, men det här svaret betyder sannolikt att du är en komplett idiot och bara hör vad du vill höra. Om du sett t ex Aktuellt igår, eller hört intervjuer på sr så skulle du inte behöva skämma ut dig sådär.
Gårdagens aktuellt med Tegnell. Det är några promille som kommer att behöva intensivvård.
Det ligger 200 på IVA. För fjorton dagar sedan fanns det 800smittade.

Borde inte följdfrågan vara: Så några promille? Då vet ni alltså att det fanns minst 100000 smittade för fjorton dagar sedan?
För hur kan man annars veta procentsatsen av de som intensivvårdas nu om man inte vet det totala antalet smittade?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Vet inte om detta är rätt tråd men jag har suttit och läst lite på den här sidan med intressant statistik över dödsfallen i Italien. Finns en del intressant där, som t ex ålder och könsfördelning på de som avlidit.

Men det som intresserar mig mest är staplarna över underliggande sjukdomar som patienten hade innan de avled (läs: 3. Patologie pre-esistenti).
Högt blodtryck (ipertensione arteriosa) är kraftigt överrepresenterat - 73%.
Diabetes ligger som klar tvåa, 31,3%.

Källa/länk:
https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/sars-cov-2-decessi-italia

Finns något liknande statistik över de svenska dödsfallen? Och är detta av intresse för oss eller är onödigt att försöka dra några jämförelser?

Här kan du se bakomliggande riskfaktorer och andel i %:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in