2020-03-27, 21:06
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Varför återanvänder man inte munskydden?? Finns ju redan studier om hur man desinfekterar dom. Idioti staplat ovanpå idioti. "SNELLA HJÄLP!!! VI KASTAR BORT LIVSVIKTIG UTRUSTNING Å NU E DE INTÄ MÄÄÄR!!! HJEALP!!!"

https://iheartintelligence.com/stanford-researchers-n95-masks-sterilized-reused-low-temperature-heating/

70C i 30 minuter.

Mvh/Flashbacks krisberedskap
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, CAR1% betyder att 1% av befolkningen smittats, dvs ca 100.000.
5% på intensiven och 15% totalt i sjukvård är inga konstiga siffror internationellt.
0.7% dödlighet är lågt.

Tror CAR kan definieras efter symptom, och då räknar man med att 1% blir så sjuka att det är befogat att söka sjukvård.
Citera
Medlem
eribabsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Alla kommuner har sedan en vecka tillbaka fått i uppdrag att undersöka detta.
Jaha, inget konstigt då. Varför tar det sån tid att få ut en sån fråga till folk i kommunen? Vi har inte fått något.

Får däremot SMS för både skola och dagis om massa annat skit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostkupan
Varför skulle det inte funka? syd korea är väl ett föregångsland som jag har förstått. Kina har smått gått tillbaka till normala snart. Det är väl bra Sverige som är handlings förlamat.

Så vad tycker du sydkorea har gjort som inte andra har gjort?

Bara sverige som har problem med corona ok.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tegnell har en teori om detta:

"Det låter rimligt att lungsjukdomar ger en ökad risk eftersom viruset sätter sig på lungorna, men om vi tar högt blodtryck eller diabetes till exempel, varför är det riskfaktorer?

– Jag har också svårt att förstå det, framförallt är det en kinesisk studie som pekar på det. En teori är att diabetiker där inte har samma bra behandling som här i väst och vi vet att diabetiker som inte har en välinställd sjukdom är infektionskänsliga. Jag tror att vi kommer landa i att de som har välbehandlade underliggande sjukdomar nog inte kommer ha jättestora risker, säger Anders Tegnell."

Tegnell menar alltså att man inte behandlar/medicinerar diabetiker och de med högt blodtryck lika bra och effektivt som hos oss.

Om man exempelvis lyckas hålla blodtrycket i normala siffror mha medicinering då ska risken inte vara större än hos de som inte har några underliggande sjukdomar.

Själv är jag förvånad över det faktum att högt blodtryck finns överhuvudtaget hos kineser. De är ju i genomsnitt magra så vad är det som höjer deras blodtryck?

Jag har inga bevis för att konsumtionen är hög i Kina, dock ett uppslag.

Wikipedia citat;

Extrakt av plantans rot är en av huvudingredienserna i lakritsgodis. Roten av lakritsrotplantan används också i traditionell kinesisk medicin, likaväl som i traditionell medicin i Japan, Korea, Vietnam, och andra asiatiska länder. Pinnar av lakrits har typiskt en diameter mellan två och tio mm.

Ett ämne i lakritsroten kan ge högt blodtryck.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Varför skulle vi vara överens om det? De kan ha arbetat inom intensivvården, de kan ha arbetat på andra avdelningar där det låg covid-19-patienter sjuka nog för att vistas på sjukhus.

Oavsett var de arbetade så framgår det av artikeln du själv citerade att de var aktiva på sjukhus i kampen mot corona. Sannolikt räddade de liv och säkerligen lindrade de lidande - de gjorde i vilket fall gjorde de vad de kunde.

Nej, sjukvården är ingen dödsfälla. Men arbetet i sig och brist på utrustning gjorde att de dag efter dag exponerades för höga virustitrar och en betydligt större risk att smittas än om de hållit sig hemma. Lägg till det en fysisk och psykiskt stress vilket gör att man kan göra misstag, oavsett ålder.
Artikeln har givetvis formulerats på det sättet för att hylla de döda.

Men visst, om du hittar en artikel som specifikt beskriver hur man i Italien bemannar intensivvården med tandläkare och obducenter, så ska jag pudla 100%.

Alternativt att du hittar uppgifter om de ytterligare 20-30 italienska läkare som bör ha dött i pandemin av rent statistiska skäl, men som tydligen (enligt dig) inte ingår i den där gruppen.

Det är alltid en risk att vara läkare, inte minst i en pandemi. Om man bedriver sjukvård under en pandemi som denna så kommer läkare att dö, även om man gör ett bra jobb. Det är ju det som är min poäng. Det är onödigt att hålla på och skuldbelägga folk för att de inte haft handskar på sig, eller skuldbelägga någon annan för att handskarna inte räckte för en nationell kris.
Citera
2020-03-27, 21:07
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan bli lockdown om det anses lämpligt och effektivt i en viss situation, och anser man att det är en god idé ska man givetvis genomföra den.

Om det är om två veckor, tidigare eller senare kan man inte veta just nu.
Lockdown för 3 veckor sen hade varit bra. Då hade vi snart kunnat återgå till normalläge med hanterbart tryck på sjukvården. Men i Sverige väntar vi slltid tills det är försent och då överreagerar vi. Det är redan försent nu förstås, men det syns inte, politikerna måste vara helt säkra på att det är för sent innan de agerar så om 2 veckor ungefär kommer paniknedstängningen av Sverige - när den gör som mest skada.
Citera
2020-03-27, 21:08
Medlem
Xonia Wuns avatar
Hej! Är det någon som har en tråd på gång om modelleringen av utbrottet? Alltså olika SIR-, och SEIR-modeller. Rocklöv vs. FHM. Johan Giesecke, Jan Albert osv. Det är omöjligt att hitta här nu när det är sådant tryck med nya trådar och inlägg.

Efterlyser en lugn tråd utan rasism som behandlar de epidemiologiska aspekterna främst.

Tack på förhand! Hoppas detta inte är OT. Bara svara på inlägget och länka till tråd!
Citera
2020-03-27, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
I sådana här tider figurerar massor av människor helt sysslolösa, avställda från arbetet.

Hur skulle det vara om man kunde passa in dem i sjukvården, lite som ett bemanningsföretag, utefter vad de kan???

Hur jävla svårt kan det vara tro??

Vi sparar på sjuksköterskorna, som just nu är sveriges viktigaste människor -
samt många människor känner sig behövda.

Tandläkare, pensionerade läkare, mlilitär sjukvård, lärare inom sjukvård - tekniskt kunniga tar hand om instrument - alla behövs nu.

varför känns det som om man är en enda som kan tänka i Sverige ibland...

5.000st frivilliga har anmält sig till vården. Bl a läkarstuderanden etc.

När man i Lombardiet gick ut och vädjade till frivilliga så kom det 7.000 svar. Man hade hoppats på 300.

Folk är helt otroliga i båda länder.

Hoppas vid Gud att dessa hjältar kan hålla sig friska <3
Citera
2020-03-27, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
92. Tills idag.

105 min vän.

C19.se
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Kan man få ett ärligt svar? Hur många har dött i corona idag i Sverige?
Det är så sjukt att worldometer inte har svensk statistik.
Men varför kan du inte ge dig till tåls?
Siffror samma dag kan aldrig vara lika tillförlitliga som siffror över gårdagen.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antligenhemma2019
Exakt!! Region sthlm tvingar in bla Aleris personalen nu.

Privatiserad välfärd ligger riktigt långt borta nu.
Skulle inte Reinfeldt ut och turnera med sonen i USA mot Trump? Skulle vilja ha en intervju med han, tror det kan komma att drevas rejält mot Alliansen06-14 efter de här.

Det hoppas jag innerligt. Jag har aldrig fattat hur de kom undan med den söndermontering och skumma utförsäljning de ägnade sig åt. Nyliberalare politik har nog knappast bedrivits lika hårt och snabbt i något I-land ever. Och alla bara var glada för nån hundring extra i plånboken varje månad, billig städhjälp och billigare snickare. (Ja, jag har osat över det ända sen dess )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in