2020-03-27, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Exakt! Det har inte riktigt börjat här än.. men snart så

Kommer dom verkligen ha plats för svenska patienter?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Jag får fram samma siffror även om jag använder primitiva funktioner eller logaritmer, jag kan min matematik för jag har läst till och med Matte E i gymansiet.

Som sagt är det där vansinneskalkyler. Smittan kan inte sprida exponentiellt för en person kan ändå bara sprida till 2.5 andra personer. så ja då har vi i slutet av året cirka 10 000 fall för nuvarande 3000 har då hunnit spprida till 2.5 var
Så FHM kan inte räkna menar du? De förutspår ju 100000 personer som kommer att söka nu i första vågen.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/22000-svenskar-vantas-behova-sjukhusvard-vid-forsta-coronavagen/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja han förespådde ju redan 2015, att den här pandemin skulle komma och försökte få bolag och annat i USA att försöka börja forska och arbeta kring det , men han fick knappt någon respons.

https://feber.se/vetenskap/lyssna-pa-nar-bill-gates-snackar-om-virusutbrott/409204/

Det får ju onekligen konspirationsnerven i mig att dra igång, men ett annat forum så.

Varför konspirationsnerv? Det är som att förutse att solen går ner på kvällen. Pandemier har kommit med jämna mellanrum i flera tusen år.
Citera
2020-03-27, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Turkiet börja komma rejält ifrån ingenstans nu. Jag antar att de har börjat testa nu. Jag tror mörkertalet är gigantisk i många länder, i synnerhet i de lite fattigare länder, där knappt test görs.

Samtidigt som Italien hade rekord på bekräftade dödsfall. Dags att ge upp. Italien kommer nå flockimmunitet innan deras lockdown har någon effekt. Om deras lockdown hade haft något nämnvärd effekt så hade vi sett det för länge sedan, men det har bara blivit värre.

Tyvärr så tror jag sverige kommer gå den vägen också, att tillslut köra med lockdown, trots att det inte verka funka.

Alla säger titta på sydkorea, men massvis med länder har gjort liknade åtgärder som sydkorea, och det har inte haft effekt.

Varför skulle det inte funka? syd korea är väl ett föregångsland som jag har förstått. Kina har smått gått tillbaka till normala snart. Det är väl bra Sverige som är handlings förlamat.
Citera
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antligenhemma2019
Finns redan företag som skänker bort
Desinfektionsmedel till privat och offentlig verksamhet.

Ex:
https://www.sydsvenskan.se/2020-03-18/han-skanker-10-000-liter-desinfektionsmedel-man-kan-inte
Skyddsutrustningen är det väl en massa byråkrati som den ska gå igenom först.

Är det någon som sett någon nu intervju med vår tidigare statsminister mellan 2006-2014 avseende beredskapen och vilka beslut han var med och tog? Har varit rätt tyst därifrån,visst?

Jag tror Corona viruset har räddat svensk välfärd annars hade den till 100 % privatiserats inom några år, det kan vi glömma nu! många som jobbat för att överbelastat den för den skulle ha kraschat och sedan privatiserats.
Ja tro det eller ej, men detta kan vara bra för Sverige. Sjukvård och skola bedrivs av staten. De stackare som på allvar trodde att det skulle vara Lisa och Göran som startade en familjekooperativ skola, eller barnmorskan som plötsligt blev egen företagare med sina två kollegor. Alleris, Wallenberg, blöjvägande och tji fick dem.
Citera
Bannlyst
Hur jag än letar, så hittar jag inget som gör covid19 mer speciellt än andra corona virus. Tvärtom verkar det ganska lamt i förhållande till andra dödssiffror.

Vad handlar denna hysteri om, är kungen naken, är det en masspsykos, som kommer sig av att var och en har hela världen i sin ficka. Den stora upplysningens tid, man ser ljuset, och verkligheten som den är i sin krassa nakenhet, och det kommer som en chock för hela mänskligheten?

Påminner starkt om hysterin kring det förljugna klimatet, som alltid förändrats, innan människan fanns på jorden. I all ärlighet, är folk riktigt kloka egentligen?

Masshysteri, även kallat masspsykos, innebär att en grupp människor låter sig påverkas av propaganda eller på annat sätt ett budskap vars syfte är att få dessa människor att ryckas med i en viss riktning och agera på ett visst sätt. Orden psykos och hysteri till trots, är människorna för övrigt psykiskt friska.

Håller ni på att förlora förståndet, får man fråga varför?

Jag har en medicin mot detta!

Sätt på dina skor, lämplig jacka, väl avvägd till utomhustemperaturen. Så du helt enkelt känner dig behaglig med dig själv ute. Greppa din kompass, så du inte går vilse, uppsök närmaste skog, och gå rakt in, ända tills sorlet i ditt huvud tystnar. Där stannar du, uppsöker en stubbe, sitter ned, och lyssnar på tystnaden och verkligheten du är född i, under två timmar. Bara du, tystnaden, verkligheten, stilla dina sinnen. Går sen tillbaka och förstå, vem du är!

Om detta hade skett på 80-talet?

Skål på dig, ha en trevlig helg!
Citera
Medlem
Pumpar denna en gång till. Man kan knappast beskriva pandemi enklare och tydligare. Borde man skicka denna till FHM.
https://www.youtube.com/watch?v=fgBla7RepXU
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mi-Ma
Kan ju omöjligt bara ha varit Italien resenärerna som tagit hit smittan, känns rätt så oansvarigt att bara skylla på dom då smittan var i full blom i Iran också (vilket dom likt Italien säkert inte heller hade koll på..)
Men det vi kör på att det bara har kommit hit med dom som åkt skidor i alperna och kniper om en eventuell smittspridning från Iran, låter bäst så....

Ja märkligt att centrum för smittan är invandrarområdena i Järva. Jag visste inte att de var så pigga på skidåkning i Italien.
Citera
2020-03-27, 21:01
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Förlåt en okunnig, men vad är R-noll-värdet?
Kortfattat, hur många personer som en smittad för smittan vidare till.

Syftet med alla de här mer eller mindre drakoniska inskränkningarna av medborgarnas frihet, som vi såg i Hubei och som vi nu ser i flera europeiska länder, är att var och en som blir smittad inte ska föra smittan vidare till mera än högst en person (i genomsnitt!).

R-noll-värdet beror både på hur många man träffar, och hur intimt man umgås, men också på faktorer som är blott och bart bestämda av viruset själv. Mässlingvirus, exempelvis, är känt för att man måste räkna med att varje mässlingsmittat barn infekterar ytterligare 15 barn - om de saknar immunitet. Smittsamheten för detta coronavirus har beräknats till en femtedel av mässlingvirusets smittsamhet, alltså omkring 3, även om sådana beräkningar är en smula osäkra.
Senast redigerad av defenseur 2020-03-27 kl. 21:06.
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh80

Ambulanssjukvården Luleå 27/3 på Facebook

HJÄLP!
Som befarat är nu våra munskydd slut!
Är det någon som har munskydd av klass FFP2 eller FFP3 att skänka oss tar vi mer än tacksamt emot😥🙏🏼.

UPPDATERING: Om ni har munskydd att sänka kan ni lämna i lådan som står utanför Ambulans portarna på stationen i Luleå.
På Brandstationen i Boden finns en likadan låda utanför huvudentrén om någon i Boden vill skänka.

Varför återanvänder man inte munskydden?? Finns ju redan studier om hur man desinfekterar dom. Idioti staplat ovanpå idioti. "SNELLA HJÄLP!!! VI KASTAR BORT LIVSVIKTIG UTRUSTNING Å NU E DE INTÄ MÄÄÄR!!! HJEALP!!!"
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobajjas
Jag vill ha eran "uppfattning" av hur tror ni sverige kommer se ut om 2 veckor? Kommer skolor stänga? Kommer sverige gå in i lockdown? Vad tror ni?

Kan bli lockdown om det anses lämpligt och effektivt i en viss situation, och anser man att det är en god idé ska man givetvis genomföra den.

Om det är om två veckor, tidigare eller senare kan man inte veta just nu.
Citera
2020-03-27, 21:02
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja.

?

Tror du att skolorna stänger och vi stänger ner? Jag tror inte att vi kommer göra det, hur många dödsfall måste man ha på en dag för att överhuvudtaget betänka det? Jag tror Folkhälsomyndigheten publicerade sin skrämmande läsning på hur många som behöver vård i DN nu på kvällen för att kunna hålla den linjen hela vägen. Jag tror det är prestige och större krafter bakom Folkhälsomyndigheten än vad vi förstår.

Nu börjar jag låta konspiratorisk igen.
Men det är verkligen äckligt hur smidigt de kommer undan, de går emot ett stup och alla, vi, reportrar, journalister, virologer, läkare bara "hänger" med.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/22000-svenskar-vantas-behova-sjukhusvard-vid-forsta-coronavagen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in