2020-03-27, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Jag får fram samma siffror även om jag använder primitiva funktioner eller logaritmer, jag kan min matematik för jag har läst till och med Matte E i gymansiet.

Som sagt är det där vansinneskalkyler. Smittan kan inte sprida exponentiellt för en person kan ändå bara sprida till 2.5 andra personer. så ja då har vi i slutet av året cirka 10 000 fall för nuvarande 3000 har då hunnit spprida till 2.5 var

Nej, tidsperspektivet är cirka 5 dagar, varje person smittar 3 andra på 5 dagar, som varje smitter 3 nya på ungefär 5 dagar ....

du förstår inte exponentiell ökning, vilket verkar vara vanligt i Sverige.

Det pågår tills det är slut med folk, eller R0 reduceras.
Citera
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är hela Italien smittat? Är hela Sverige smittat?

Nej. Därför kan man inte jämföra per capita. Det får man vänta med till efteråt

vad har det med saken att göra?
1 dödsfall per 1 miljon capita är ett dödsfall per 1 miljon capita oavsett hur många som är smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Jag får fram samma siffror även om jag använder primitiva funktioner eller logaritmer, jag kan min matematik för jag har läst till och med Matte E i gymansiet.

Som sagt är det där vansinneskalkyler. Smittan kan inte sprida exponentiellt för en person kan ändå bara sprida till 2.5 andra personer. så ja då har vi i slutet av året cirka 10 000 fall för nuvarande 3000 har då hunnit spprida till 2.5 var

Du kanske borde öva upp matematiken igen, för den verkar synnerligen dålig.
Citera
2020-03-27, 20:54
Medlem
Jag vill ha eran "uppfattning" av hur tror ni sverige kommer se ut om 2 veckor? Kommer skolor stänga? Kommer sverige gå in i lockdown? Vad tror ni?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Jag handlade på ICA häromdagen iförd munskydd. Folk glodde som om jag var en utomjording, och flyttade sig demonstrativt åt sidan längs gångarna för att ge mig utrymme.

Så hjärntvättad är befolkningen... man har oupphörligen basunerat ut att "munskydd hjälper inte"... "är bara till för att den sjuke inte ska sprida viruset"... osv.

Alla lögner som folket matats med, och all fakta som mörkats har bäddat för en gigantisk katastrof i Sverige. Det kommer aldrig gå att lära befolkningen isolera sig och bära munskydd. Det är kört.

Kloka människor som antagligen tog det säkra före det osäkra och utgick ifrån att du är en smittad tok som trotsar påbuden och som dessutom tar höjd för att du inte kan hantera munskyddet på ett säkert sätt.

Det finns hopp om folket.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobajjas
Jag vill ha eran "uppfattning" av hur tror ni sverige kommer se ut om 2 veckor? Kommer skolor stänga? Kommer sverige gå in i lockdown? Vad tror ni?

Ja.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Tills de immuna dominerar över dem som kan bli smittade och/eller tills R-noll-värdet sjunker.

Förlåt en okunnig, men vad är R-noll-värdet?
Citera
Medlem
Turkiet börja komma rejält ifrån ingenstans nu. Jag antar att de har börjat testa nu. Jag tror mörkertalet är gigantisk i många länder, i synnerhet i de lite fattigare länder, där knappt test görs.

Samtidigt som Italien hade rekord på bekräftade dödsfall. Dags att ge upp. Italien kommer nå flockimmunitet innan deras lockdown har någon effekt. Om deras lockdown hade haft något nämnvärd effekt så hade vi sett det för länge sedan, men det har bara blivit värre.

Tyvärr så tror jag sverige kommer gå den vägen också, att tillslut köra med lockdown, trots att det inte verka funka.

Alla säger titta på sydkorea, men massvis med länder har gjort liknade åtgärder som sydkorea, och det har inte haft effekt.
Citera
2020-03-27, 20:55
Medlem
Soterns avatar
Grekland har man inte hört mycket om, hur är läget där?
Citera
2020-03-27, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Uppenbarligen inte för evigt, efter som det blir färre som kan smittaa, kommer det att minska, men det är osannolikt att det händer på 10 000, eller 100 000, när det finns 10 000 000.
Nej det vet jag väl och det var inte det jag frågade efter.

Jag undrade hur länge det skulle fortsätta eftersom det verkade som du visste . . . .
Citera
2020-03-27, 20:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ostkupan
Vi kommer nog aldrig att få det. Nationalismen och kärleken för vårt land är som bort blåst, det är något som är fult ,och hålla upp som en land finns inte. Jag tror mer och mer att vi som lever i detta land ser oss som individlister inte som vi tillhör en nation när det behövs. Nationalismen har ut holkats tyvärr.

Det finns många nationalister i Sverige, tyvärr är deras nation inte Sverige utan Kurdistan, Turkiet, Palestina, det judiska eller arabiska folket etcetera. Svenskarna har nog minst andel nationalister i Sverige. D.v.s. ett splittrat land.
Senast redigerad av HejaFinland 2020-03-27 kl. 21:04. Anledning: konstig kvotering från den jag kvoterar, förösker fixa det
Citera
2020-03-27, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Tom jag som är åt det vänstra hållet börjar vackla och se åt det egoistiska hållet för vårat o Sveriges bästa. Prioritera de som bor här o de som flytt hit hittills. Sorgligt men ligger lite i det. Men solidaritet o jämlikhet inom landet kommer jag alltid att stå för. Tror också att SD är totalt rökta efter detta.

Nej nej.. När Sverige om några veckor ser ut som Spanien gör nu kommer sossarna få äta skit, alla kommer ha några vänner eller nära och kära som stryker med de kommande månaderna. Framförallt om det visar sig att våra grannländer klarat sig mycket lindrigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in