Citat:
Ursprungligen postat av
Rovsmor-bredbart
Norge har hela tiden ngr hundra fler smittade, men så mycket färre döda jämfört med Sverige!
Undrar om dom har fler yngre smittade som klarar sig bättre eller vad kan det annars bero på?
Såg att du har fått åtminstone ett svar, om det är fler så har jag inte sett det och det tar timmar att läsa ikapp och den tiden har jag inte.
Ger mig på ett tillägg till det svar jag sett att du fått (att, jo Norges smittade är yngre, enligt den som svarade).
Norge hör till dem som testar allra flest såg jag i en tabell någonstans häromdagen som någon länkade. Det är väl därför de hela tiden ligger en liten bit högre än oss i antal registrerade smittade och därför blir relativa andelen döda lägre. Norge har även ungefär hälften så många invånare mot oss - men de har ändå just nu en knapp femtedel så många som har dött. Om allt övrigt vore lika så kunde man tro att de skulle ha ungefär hälften så många döda men ligger alltså betydligt under den siffran.
Det kan ändras och det går nog heller inte att räkna riktigt så vad gäller dödsfall per capita eftersom det bland annat beror på vilka som smittas och blir allvarligt sjuka.
Norge har ju även stängt ner mer än vad vi har gjort. Vi får se uträkningar sedan när allt detta är över, om det går över, har börjat tvivla mer på det nu än tidigare.
Denna sjukdom är inte rolig (underdrift, för er som inte förstår det).