2020-03-26, 18:10
Medlem
Så, snabb fråga

Jag är beviljad a-kassa, jobbar som timanställd

Jag har varit sjuk här i det senaste, varför jag inte jobbat under några dagar. Har ingen sjukersättning för dessa dagar.

Jag har några dagar då skrivit i mig som arbetslös, och inväntat att repa mig

Jag insåg att jag nog, enligt regelverket, har fyllt i detta fel, de tycker att jag ska anmäla mig som sjuk för dessa dagar, och då stå utan inkomst.

Jag undrar, hur stor är risken att de upptäcker detta, och kanske anmärker på det? Jag har ju ej fått några pengar för dessa dagar, det är väl knappast så de ringer och frågar om varje specifikt tillfälle hos min arbetsgivare?

Nån som har koll? Bra att veta, liksom.
Citera
2020-03-27, 15:41
Medlem
Till alla S- väljare. Nu får ni en råttas A-kassa, var det värt det?

I början av 90-talet låg a-kassan nivå nära på samma höjd vad en industriarbetare fick i lön. Att vara arbetslös under den tiden innebar i princip inte något ekonomiskt bortfall.
Allt eftersom lågkonjuktur och massinvandring slog till ökade bidragsfusket och nivån har inte kunnat upprättas. Idag får man ut ca 40-50 procent som medelinkomsttagare. Nu varslas tusentals varje dag. Till de som varit oliktänkare har ni mobbat och kallat bönder. Nu står ni där på bar backe, bönar och ber och vill ha jobbet tillbaka. Men min sympati har ni inte
Var det värt det?
Citera
2020-03-27, 15:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
I början av 90-talet låg a-kassan nivå nära på samma höjd vad en industriarbetare fick i lön. Att vara arbetslös under den tiden innebar i princip inte något ekonomiskt bortfall.
Allt eftersom lågkonjuktur och massinvandring slog till ökade bidragsfusket och nivån har inte kunnat upprättas. Idag får man ut ca 40-50 procent som medelinkomsttagare. Nu varslas tusentals varje dag. Till de som varit oliktänkare har ni mobbat och kallat bönder. Nu står ni där på bar backe, bönar och ber och vill ha jobbet tillbaka. Men min sympati har ni inte
Var det värt det?

De flesta har extraförsäkringar via facket. Min försäkring täcker lönen till 90% om jag skulle mot förmodan bli arbetslös. Med tanke på att man inte behöver ta sig till jobbet på grund av arbetslösheten, kan man nog säga att det blir mer än 90%. (Resekostnaderna försvinner).
Citera
2020-03-27, 15:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
De flesta har extraförsäkringar via facket. Min försäkring täcker lönen till 90% om jag skulle mot förmodan bli arbetslös. Med tanke på att man inte behöver ta sig till jobbet på grund av arbetslösheten, kan man nog säga att det blir mer än 90%. (Resekostnaderna försvinner).

Man får väl högt i ett par månader ?

sedan sänks den väl eftersom ?

har dålig koll påt.
Citera
2020-03-27, 15:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Man får väl högt i ett par månader ?

sedan sänks den väl eftersom ?

har dålig koll påt.

Nej, extraförsäkringen man tecknar själv via facket gäller hela perioden.
Citera
2020-03-27, 16:00
Medlem
Alla har inte inkomstförsäkringen genom sina Fack. Finns även ytterligare en försäkring genom BLiva.
Citera
2020-03-27, 16:46
Medlem
Citat:
Läs om avtalet och läs rätt,man kan få 90procent av lönen men ingen har fått det. INGEN.
Citera
2020-03-27, 16:48
Medlem
Citat:
De flesta har extraförsäkringar via facket.
Hur länge gäller dom 90 procenten? Hur många är med i facket nuförtiden egentligen?
Citera
2020-03-27, 16:48
Medlem
Citat:
Nej, extraförsäkringen man tecknar själv via facket gäller hela perioden.
Nej det gör den inte.
Citera
2020-03-27, 16:55
Medlem
Citat:
Du har blivit lurad. Den gäller inte för alltid och de skriver upp till 90 procent. Långt i från alla får det. Dessutom ska du gå på massa förnedringskurser på sms med likasinnade för att få pengarna
Citera
2020-03-27, 16:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Läs om avtalet och läs rätt,man kan få 90procent av lönen men ingen har fått det. INGEN.

Gäller att ha extraförsäkring, vanlig A-kassa täcker givetvis inga 90%

Citat:
Ursprungligen postat av franticiality
Hur länge gäller dom 90 procenten? Hur många är med i facket nuförtiden egentligen?

Som man bäddar får man ligga. Har man inte tecknat detta, får man givetvis inget. Är man inte med i facket, (eller ens i a-kassan) får man stå sitt kast.

Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Nej det gör den inte.

Jo, tills man blir utförsäkrad.
Citera
2020-03-27, 16:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Du har blivit lurad. Den gäller inte för alltid och de skriver upp till 90 procent. Långt i från alla får det. Dessutom ska du gå på massa förnedringskurser på sms med likasinnade för att få pengarna

Klart att pengarna inte är kravlösa. Men premien är löjligt låg, så man är imbecill om man inte tecknar den. Hur har du det själv med dina arbetslöshetsförsäkringar, är de ordnade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in