2020-03-27, 12:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det värsta med detta virus, som det inte talas så mycket om, är kanske inte dödligheten, men att ingen blir riktigt frisk.
I Sverige är det sammanlagt 16 stycken som har blivit friskskrivna. 2800 personer är fortfarande sjuka. Detta måste innebära att de inte kan röra sig fritt i samhället. Många mår säkert hyfsat men de bär fortfarande på viruset. Till och med de som har blivit friskskrivna bär på viruset.

Det innebär att vi har en snabbt växande grupp människor som är C19-bärare. Dessa måste för kanske all framtid isoleras från övriga samhället. Förutom dessa så har vi säkert många tusen som är C19-bärare men aldrig har fått någon diagnos. Dessa går om de känner sig friska ut och smittar andra.

Det ledet ganska snabbt till att alla i Sverige är smittbärare. Men vad leder detta till på längre sikt. För det första så lär man förlora luktsinnet om man bär på C19. Men sedan är ju frågan vad som händer på lång sikt. Kommer man att bli sjuk eller få återfall om man redan har varit det, eller kan man leva ett helt normalt liv som C19-bärare?
Man blir vvirusfri i andningsvägarna, om än efter lång tid.
Har du funnit blodprovstagningar som visat på virus i blodet ännu längre tid än så? Varför menar du att man blir kronisk bärare (jag befarar detta själv, ska sägas).
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
TV4 nyheterna sa väl 5 dar på papper imorse?

Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Det har jag missat. Men stämmer säkert för folk blir ju smittade utan att fatta vem som smittat.

Fel av mig -"studier av liknande virus" hörde jag nu när jag lyssnade mer noga
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/s%C3%A5-%C3%B6verlever-viruset-utanf%C3%B6r-kroppen-12535041

Studier av liknande virus har kommit fram till 9 dagar -jag utgår från 14 dagar tills vidare
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Löfvén och rikspolischefen gemensam presskonferens?!

Karantän på ingång?
Citera
2020-03-27, 12:46
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Intressant läsning, helt klart! Men det finns säkerligen mängder med studier som visar på det Tegnell säger. Karantän har en liten, om ens någon påverka på smittspridningen.

Kan du posta länk till det är du snäll? Jag har knappt läst det någonstans.
Citera
2020-03-27, 12:46
Medlem
Statsminister Stefan Löfven har kallat till pressträff tillsammans med bland andra rikspolischef Anders Thornberg och Folkhälsomyndigheten.

Enligt AB.

Så boys...nu ska vi få utbildning i att tvätta händerna?
Citera
2020-03-27, 12:47
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej det kommer inte att vara ”väldigt stort”. Att man bor ensam betyder inte att man inte har kontakt med sin omvärld, släkt, familj, grannar, etc.
Äldre i Sverige har i regel dessutom en telefon de kan hantera, och riktigt gamla har hemtjänst flera gånger per dygn, larmknappar, osv, i sina egna hem.
Det blir inga ”stora mörkertal” av det.
Ja, såhär efteråt kan jag hålla med om ordvalet "väldigt stor" var fel. Men det kommer nog ändå finnas för många fall där folk dör i sin ensamhet av detta virus som först kommer att märkas efter en allt för lång tid. Viktigt att folk håller koll på de äldre och hur de mår som bor i området. Nu mer än tidigare!

Det börjar verkligen skjuta i höjden med dödsfall nu lite här och var i världen. Italien verkar ändå ligga på en jämn nivå nu, fruktansvärda siffror, men ingen våldsam ökning. Spanien är uppe i samma siffror, runt 700 personer om dagen. Undra vilket land som blir det som blir först med över 1000 dödsfall om dagen? Självklart vill ingen detta och jag hoppas man inte får se det, men det känns som att det är en tidsfråga innan dessa siffror kommer att dyka upp i vissa länder.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Håller med dig att det behövs aktiva åtgärder för att minska farten i smittspridningen. De öppna skidanläggningarna är en signal från FHM att det spelar ingen större roll att ni sprider smitta och far kors och tvärs i landet. Likadant är det ju med förordningen att det är ok med folksamlingar på 500 pers.

Många svenskar tar det inte på allvar om det inte är en strikt order från staten och lagstiftat. Knappt ens då, eftersom många tycks lita på att allt kommer gå bra, och att någon annan kommer ta hand om problemet i slutändan.
Citera
Medlem
Norge:
På respirator: + 6 i dag. Totalt: 76
Innlagte i dag: + 102. Totalt: 367
Døde: + 2 i dag. Totalt: 16
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav
Citera
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Tegnell åkte till Somaila inom ramen för FHM's verksamhet. Tänker inte berätta för dig mer angående det eftersom det vore detsamma som att kasta pärlor för svin. Det har jag inte tid med. Du får googla själv med andra ord.
Så du menar att jag måste applådera alla aktiviteter som utförs av FHM? Du var mig ett riktigt jävla orpon.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Det är flera länder i Europa som rapporterar fler döda än recovered.

Ja. Vet du vad dom flesta betyder? Jag kanske är dryg nu men ditt svar på mitt inlägg var fan lite obegripligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Om någon i ditt hem blir sjuk så kommer du också garanterar bli sjuk. Det här viruset är så oerhört smittsamt så det går inte att undvika om nu är nära någon som är sjuk. Enda alternativet är om du glider omkring hemma i heltäckande astronautdräkt...

Det förstår jag, men om man blir mer allvarligt sjuk om man är flera smittade under samma tak så kanske man behöver den där heltäckande astronautdräkten i alla fall.
Speciellt om man tar hand om sjuka barn som hostar en rakt i ansiktet...
Citera
Medlem
Jag tror att majoriteten i Sverige har smittats.

Men alla blir intw allvalrigt sjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in