Citat:
Ursprungligen postat av
apropos
Snälla, läs på innan du skriver en lång text fylld av uttjatade missförstånd. Flockimmunitet är ett vetenskapligt fenomen, som kommer att ses i alla länder, om det gäller för detta virus. Det är inte någon slags strategi som något land uttalat sig för eller emot att använda. Strategierna i de olika länderna handlar om hur man ska begränsa smittspridningen. Alla länder hoppas naturligtvis på att flockimmunitet kommer att uppstå. Alternativet är ju att nya utbrott kommer ske under väldigt lång tid framöver.
Jag har läst på. De länder som inför total lockdown vill inte begränsa smittspridningen. De vill få den att upphöra helt och hållet. De vill utrota virusets spridning. Visst finns det risk att det blommar upp igen, men jag tror många vill hålla ut tills det finns vaccin tillgängligt. Det är mot den klockan man slåss.
Nämn ett land som uppnått immunitet? Det är inte ens vederlagt om det går. Länder som varit framgångsrika. Kina, Sydkorea och säkert en del andra har helt andra strategier än Sverige. De testar enormt många fler personer. De tillämpar också hårdare regler som syftar till att stoppa smittspridning. Exempelvis är ju sveriges regel om max 500 personer i grupp bara löjlig. Vi håller som enda land i Europa skolorna öppna. Vi är landet med nära nog sämst sjukvård, som ska försöka bromsa smittan så att vården hinner med. Det är HELT orealistiskt. Vården skulle få hålla på i 20-30 år för att hinna med. Så länge orkar ingen med. I praktiken försöker man riva av plåstret snabbt och jag förväntar mig därför totalt kaos. Tom bilderna från Italien kommer nog uppfattas som milda är jag rädd.