2020-03-27, 10:03
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanibalurban
koreanerna har inte vunnit än!
Inte kineserna heller.
Citera
2020-03-27, 10:04
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
För fan varför får man inte veta vilka städer som.är drabbade?

Att bara säga Norrbotten betyder noll. Det är precis såhär man ökar smittspridningen. Folk har ingen jävla aning om viruset finns där dom är och därför går dom och handlar, åker buss, träffar kompisar precis som vanligt.

Var på vandrarhem nyss i norrbotten och 3 Pers från Stockholm hade åkt dit pga dom ville isolera sig från viruset. Men risken finns ju att de själv är smittade även fast de inte vet om det och då smittar alla andra i byn eller på vandrarhemmet. Inför reseförbud inom Sverige också.

Vi har redan sett ett bra exempel på när smittade från södra Sverige åker till Åre och folk är nu smittade där.

Precis som när andra sjukdomar har gått genom tiderna. Alla de gånger pesten gått t.ex. Det är ofta de som försöker undvika smittan som också sprider den. Därför krävs nedstängning.
Citera
2020-03-27, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Mörkertalet kommer vara väldigt stort i Sverige då det är väldigt många äldre som bor ensamma. Många kommer ligga avlidna en lång tid efter de dött utan att de kommer med i statistiken.

Nej det kommer inte att vara ”väldigt stort”. Att man bor ensam betyder inte att man inte har kontakt med sin omvärld, släkt, familj, grannar, etc.
Äldre i Sverige har i regel dessutom en telefon de kan hantera, och riktigt gamla har hemtjänst flera gånger per dygn, larmknappar, osv, i sina egna hem.
Det blir inga ”stora mörkertal” av det.
Citera
2020-03-27, 10:05
Medlem
Tappar man lungkapacitet om man tränar mindre?
Hade 5.2 Liter i 9:an när jag var semi-elit löpare

Idag endast gym lite lätt löpning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Inte kineserna heller.
jo smittade är bara återvändande kineser - fattar inte varför ska de släppas hem!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanibalurban
Precis och det enda metoden att stoppa spridningen var den Kinesiska! Om det visar sig att den svenska metoden inte funkar vem ska ställas inför folkets domstol efter epidemi?? Jag hoppas att förklaringar vi visste ine, vi har demokrati eller vi har inte rätt använda tvång ska inte erkännas som försvar!

När fb hyllar den kommunistiska diktaturen i kina, ja få vet man att argumenten är svaga.
Ska vi fängsla oliktänkande med?
Lär drabba fb rätt hårt i framtiden gällande andra frågor.
Citera
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Här är dagens nya kartor

Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med ca 800 distrikt visande. Kartorna är gjorda där datumen syftar på inrapporterade tal ungefär klockan 08:00-09:00 dagen i fråga.

27 Mars

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen:
Tidigare kartor (ungefär klockan 9-11 på förmiddagen):
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är ”dödskartor” . Antal döda per miljon invånare. Går även att jämföra med tidigare dagar

27 Mars
Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen:
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Att olika länder har olika mörkertal är självklart. Men det är inget jag gör upp min egen mening om, utan det låter jag hellre den som tittar på kartorna spekulera i.

Jag började göra dessa kartor 17 Mars då jag inte kunde finna någon världskarta någonstans på Internet som visade vare sig den relativa bekräftade smittan eller relativt antal döda i relation till befolkning på regionnivå, men sammansatt till en stor världskarta. Kartor där gigantiska land betraktas om en homogen enhet är enligt mig rätt missvisande.

Hoppas de kommer till användning.

Ha en fin dag!

Fantastiskt bra jobbat. Stort och värdefullt arbete som vad jag kan bedöma är oklanderligt korrekt.
Citera
2020-03-27, 10:07
Medlem
Kolla Italien siffror:
80.000 konstaterat smittade, 8000 döda. Det är 10% som dör.
Jag vet att man inte kan räkna så men ändå...
Jag saknar ord
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Julie, 16, blev i måndags inlagd på ett sjukhus i Paris på grund av andningsbesvär.

Vi kommer tyvärr få höra mer av unga som dör, tror ni mig nu!?

Nej.
Endast människor med obefintlig förståelse för begreppet sannolikhet kan tro att inga 16-åringar alls kommer att dö.

Du fäktar med väderkvarnar.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Julie, 16, blev i måndags inlagd på ett sjukhus i Paris på grund av andningsbesvär.

På natten mot onsdagen dog hon.

Inga underliggande sjukdomar

Enligt systern hade Julie bara en lättare hosta förra veckan.

– Det blev värre i helgen med slem och på måndag åkte vi till en allmänläkare. Det var där hon fick diagnosen andningsbesvär. Hon hade inga speciella sjukdomar innan det, säger systern.

Efter det ska Julies hälsoläge snabbt ha förvärrats. Under natten fördes hon från ett sjukhus i staden Longjumeau till Neckersjukhuset i Paris.

Men läget förvärrades än mer. Under natten mot onsdagen slutade hennes lungor att fungera och hon dog.

Det värsta är att nu vill man skicka ungdomarna tillbaka til gymnasiet
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Och i Spanien finns enhörningar som springer runt och delar ut vaccin mot viruset. Sluta dra påståenden ur röven utan att hänvisa till källa.
Det har rapporterats om sånt i media.

En googling bort:
Citat:
Personal på flera spanska ålderdomshem har övergivit sina arbetsplatser. Soldater som kommer för att desinficera hemmen skakas vid anblicken av levande åldringar som kliver över döda och döende grannar.
Citat:
Uppgifterna kommer från den speciella arméenhet, UME, som står i civilförsvarets första led. Försvarsminister Margarita Robles har varnat åldringsvårdens personal:

– De som lämnar åldringar åt sitt öde kommer att straffas obönhörligen och utan pardon.
Citat:
Bakgrunden till denna sanitära och moraliska kollaps är de stränga regler som myndigheterna dekreterat: Kvarlevor får inte vidröras och inte föras bort annat än av specialutrustad personal. Eftersom dessa utryckningsteam inte längre kan hålla jämna steg med dödsfrekvensen så evakueras inte de avlidna och förtvivlade anställda – långt ifrån alla – har på sina ställen flytt fältet.
Föregå med gott exempel och sluta kasta skit omkring dig. Risken finns att det träffar fläkten och stänker tillbaka på dig ...
Ärthjärna!

https://www.dn.se/nyheter/varlden/personal-flyr-fran-spanska-alderdomshem/
Citera
Medlem
Citat:

På natten mot onsdagen dog hon.

Inga underliggande sjukdomar

Enligt systern hade Julie bara en lättare hosta förra veckan.

– Det blev värre i helgen med slem och på måndag åkte vi till en allmänläkare. Det var där hon fick diagnosen andningsbesvär. Hon hade inga speciella sjukdomar innan det, säger systern.

Efter det ska Julies hälsoläge snabbt ha förvärrats. Under natten fördes hon från ett sjukhus i staden Longjumeau till Neckersjukhuset i Paris.

Men läget förvärrades än mer. Under natten mot onsdagen slutade hennes lungor att fungera och hon dog.

Sånt händer vid vanlig influensa också ingen bryr sig....
Absolut tragiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in