2020-03-27, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Nej det är knappast världens experter eniga om, men försök gärna att styrka ditt påstående om du kan. Skulle corona innebära större hälsorisker än rökning t.ex., knappast.
Å nej, inte en sån här tomte. Ska du börja jämföra med bilolyckor osv trodde du var seriös. Inte lönt att diskutera med en sådan som du. Lycka till och inga hard feelings, kör bull om du tror på det. Lycka till.
Citera
2020-03-27, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
allt kan ju hända, eller hur. någon gång måste man ju köpa in sig.
om börsen faller -70% totalt och du köper in dig så kan ju företagen lika gärna gå i konkurs.
vad händer då med din investering?
Tror du missuppfattar mig, jag tror definitivt det går fynda på börsen närmsta tiden, jag tror inte stora företag kommer gå i konkurs av detta och är i överlag positiv och tror inte på ett domedagsscenario, men jag ser inget fyndläge på en aktie som sjunkit 20% från ATH när det inte ser ut som att vi ens kommit in i den värsta perioden än. Just nu inriktar jag mig på snabba affärer vilket funkat bra senaste veckorna, jag har börjat köpa in mig på vissa bolag som jag tror på både kortsiktigt och långsiktigt (bolag som tex tappat halva börsvärdet under en lång tidshorisont), men det är fortfarande småsummor.

Tex ser Volvo så himla attraktivt ut just nu? kanske när den var nere under 100 kr, men hela Volvo står i princip stilla och kommer säkert göra de en månad till minst och aktien är uppe i 113 kr just nu, känns ologiskt för mig. Slopade utdelningar lär komma med så i princip är kursen egentligen uppe i 125 vilket gör att den i princip är oförändrad senaste halvåret i mina ögon. Varför ens gå in där nu?
Citera
2020-03-27, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Å nej, inte en sån här tomte. Ska du börja jämföra med bilolyckor osv trodde du var seriös. Inte lönt att diskutera med en sådan som du. Lycka till och inga hard feelings, kör bull om du tror på det. Lycka till.

Jag skrev inte ett ord om bilolyckor, är du så uppjagad att du inte kan ta in en enkel mening?

Du skrev att corona var den största hälsorisken på 100 år men det stämmer helt enkelt inte och jag pekade t.ex. på rökning. Men det finns garanterat många andra saker som också har högre hälsorisker, t.ex. ett stängt samhälle med ekonomisk kollaps, stängda sjukhus mm. Här har du gigantiska hälsorisker så det är irrationellt att låta detta fortgå någon längre tid.
Citera
2020-03-27, 10:53
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tex ser Volvo så himla attraktivt ut just nu? kanske när den var nere under 100 kr, men hela Volvo står i princip stilla och kommer säkert göra de en månad till minst och aktien är uppe i 113 kr just nu, känns ologiskt för mig. Slopade utdelningar lär komma med så i princip är kursen egentligen uppe i 125 vilket gör att den i princip är oförändrad senaste halvåret i mina ögon. Varför ens gå in där nu?

Jag håller med. Ett annat exempel är Lundbergs, aktien kostar lika mycket som i dec (2019!!).
Citera
2020-03-27, 10:56
Medlem
Citat:
Tror du missuppfattar mig, jag tror definitivt det går fynda på börsen närmsta tiden, jag tror inte stora företag kommer gå i konkurs av detta och är i överlag positiv och tror inte på ett domedagsscenario, men jag ser inget fyndläge på en aktie som sjunkit 20% från ATH när det inte ser ut som att vi ens kommit in i den värsta perioden än. Just nu inriktar jag mig på snabba affärer vilket funkat bra senaste veckorna, jag har börjat köpa in mig på vissa bolag som jag tror på både kortsiktigt och långsiktigt (bolag som tex tappat halva börsvärdet under en lång tidshorisont), men det är fortfarande småsummor.

Brukar Volvo gå i konkurs varje sommarsemester?

Detta ska förstås beaktas men lite sans är på sin plats också, en del är så uppjagade nu att rationellt tänkande är helt bortblåst.
Citera
2020-03-27, 10:58
Medlem
Citat:

Detta ska förstås beaktas men lite sans är på sin plats också, en del är så uppjagade nu att rationellt tänkande är helt bortblåst.
Jag har inte sagt att dom ska gå i konkurs?

Men varför gå in och "fynda" när dom knappt gått ner något?
Citera
2020-03-27, 11:00
Medlem
Spalkins avatar
Citat:

Han sa för det första inte att Volvo skulle gå i konkurs, bara att aktien verkade dyr. Dessutom stänger inte vad jag vet Volvo ner hela verksamheten på sommaren för semester.
Citera
2020-03-27, 11:02
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att dom ska gå i konkurs?

Men varför gå in och "fynda" när dom knappt gått ner något?

Det föll i snitt över 30% och har sedan rekylerat upp eftersom folk fyndar.
Att det sedan finns bolag som både gått bättre och sämre än snitt av olika orsaker är självklart, det är så snitt fungerar.
Citera
2020-03-27, 11:07
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Du verkar vara en vis man som väger in så många variabler som möjligt i dina beslut utan att gå till överdrift. Dessutom kunnig och uppenbart grundlig.

Vad tror du kommer ske närmsta tiden? Fortsatt uppgång tills april-rapporterna kommer? Dead cat bounce och blodrött på måndag? Svängning efter lunch? Lägre botten eller högre botten?

Vore intressant att höra.

Dessa större lokala makrofaktorer tittar jag på just nu:

1. 'gap fill' OMXS30 på ca 1500 (dvs +2% från gårdagens stängning)
2. 'gap fill' OMXS30 på ca 1300 (runt -10-11% från nuvarande)
3. Amerikanska S&P500 och Dow har ingen dubbelbotten som OMXS30, dvs ingen tydlig snarlik eller högre lägstanivå har skapats vilket skapar mer osäkerhet på dessa större marknader. Vanligtvis säger man att en dubbelbotten bekräftar en lägstanivå. Det betyder dock inte att det måste vara så. Inget är 100% definitivt.

Och en drös medelvärden och oscillatorer som RSI, STOCH, MACD samt indexfutures (innan börserna öppnar) etc. Även alla andra index, går det väldigt bra på de amerikanska börserna är det mindre sannolikt att vi ser något ras på OMXS30 t ex (man kan löst säga att det inte då finns lika stora incitament att sälja eller korta marknaden).

'Fear and Greed'-index (https://money.cnn.com/data/fear-and-greed/) kan du också roa dig med att ha koll på. Där har vi faktiskt sett det gå från 2 (!) till att bli högre (mindre rädsla, mer girighet). Dvs det går åtminstone på kort sikt se en positiv trend uppåt där. Man får dock räkna med att något sådant kan vända fort. Inget är någonsin 100% definitivt.

Man får göra skillnad på vilka faktorer som finns på de större perspektivet och de mindre.
Om man sysslar med trading agerar man mer på de kortare perspektiven.

Mest noterbart just nu är att EMA21 ligger under nuvarande kurs för Stockholmsbörsen (positivt). Detta inträffade 20 mars, skulle man ha gjort ett köp när 4h stängde över skulle man ha stått på +4.25% i skrivande stund. Oftast testas EMA21 också, men just nu ligger kursen en bit från (ca 4.25% från) EMA21 på 4h. Däremot kan man förvänta sig att EMA21 kommer att prövas då det är vanligt att så sker när priset tydligt brutit ovanför och fortsatt ligga ovanför ett tag. Huruvida detta leder till en större nedgång eller ej återstår att se. En första tydlig indikation på något sådant skulle vara en tydlig stängning för 4h under EMA21.

Just för dagen får vi se hur tjurarna (bull) lyckas skydda nivån runt 1450 (+/-0.5%, 1430-1450). Något svårt att se att vad som hände igår skulle hända igen (börjar -2% och slutar +1.6%); folk blir sällan lurade två gånger kan man tro. När volatiliteten är hög (det rör sig mycket upp och ned) är det dock väldigt vanskligt att sitta och försöka förutspå saker. Man får se hur det utvecklar sig och via indikatorer söka stöd för olika scenarion som kan uppstå. Om man inte klarar av det kan man åtminstone gå på enkla glidande medelvärden eller helt enkelt sätta sig ned och lära sig. Vi lever trots allt i en tid då det finns oerhört mycket information att ta till sig för alla som önskar.

Att t ex köpa och sälja på EMA21 på 4h är en ganska enkel strategi man skulle kunna tillämpa (med SL (StopLoss)). Ett säkert kort är det dock knappast, men det är inget som någonsin är 'säkert kort'. Har man sådana tankar bör man inte göra något överhuvudtaget.
Citera
2020-03-27, 11:11
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Och det är bättre för sig då? Som köpte in dig på -17% 😉

du får din information ur röven.

jag har redan det mesta av mitt fria kapital investerat.
planen är och har varit att köpa starka företag billigt och SITTA STILL tills det blir bättre.
jag tänker att om man inte har pengar ute på marknaden så är man ju inte ens på tåget och får ingenting när marknaden går upp.
jag har inte den tiden att sitta och glo på marknaden hela tiden heller

är man ute så är man liksom ute. då finns det 0kr att tjäna.

lupe
airbus
securitas
hm
och sas

allt köpt billigt.
hm och sas värde är tvivelaktigt just nu dock. dem köptes för tidigt.
men dem kommer så småningom också öka
Citera
2020-03-27, 11:13
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag var förvånad över en stor artikel i dagens SvD om den italienska staden Vo "som visade vägen och krossade corona". Visar sig att staden har 3000 invånare. Samtliga har i princip låsts in i 4 veckor av carabinieri. Och borgmästaren är så nöjd, inga nya fall av corona.

Bara det att 100.000 andra har corona i närheten...

Det finns inget stopp för corona innan vaccin. Kina är körda, de kan inte öppna landets gränser utan att släppa in corona igen. Det innebär att allt flyg mellan länder i princip är stoppat tills det kommer ett vaccin. Och det kan ta 1-3 år. Detta är fakta som jag investerar efter.

Stopp? Nej.

Så fort man har läkemedel som mildrar symptomen till den grad att folk kan återgå till jobbet kommer vi dock ha en positivare samhällsekonomisk utveckling.

Du bör göra skillnad på vaccin och läkemedel (eller andra sätt) för att mildra symptom. Det första är givetvis toppen men inget som vi kommer se i närtid precis som du skriver. Det andra är något som är realistiskt att få tillgång till på betydligt kortare sikt.
Citera
2020-03-27, 11:15
Medlem
Citat:
Det föll i snitt över 30% och har sedan rekylerat upp eftersom folk fyndar.
Att det sedan finns bolag som både gått bättre och sämre än snitt av olika orsaker är självklart, det är så snitt fungerar.
När jag tittar på kurserna försöker jag ignorera allt som hände på börsen sista halvåret 2019. Att titta på ett börsrally och förvänta sig att det är dit vi ska när detta är över känns lite väl optimistiskt.

Men Volvo var ju nere på 128 i oktober, eller 115 för den delen i december 2018. Jämfört med dom kurserna känns inte dagens 113 så attraktivt. Men går den ner på 100 kommer jag nog köpa på mig lite Volvo, igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in