2020-03-27, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Den här tråden vill jag specefikt ska handla om när ni tycker att börsen generellt eller enskillda bolag blivit så billiga att det är läge att gå in:

A för längre sikt +6 månader
B swingtrade

Kort och gott är frågan;

När ni köper vad och med vilken horisont?

Jag vet att det finns andra trådar om corona och börsen men jag inbillar mig att många ser den uppkommna situationen som ett bra läge och att det är motiverat att ha en tråd helt vigd till att diskutera tidpunkt.
får bära eller brista har gått in nu känns billigt
Citera
2020-03-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverpil65
får bära eller brista har gått in nu känns billigt
Bara i ren nyfikenhet. OMX är ner ca -17% sen all time high. Med tanke på hur det ser ut i världen, hur känns det billigt?
Citera
2020-03-27, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Bara i ren nyfikenhet. OMX är ner ca -17% sen all time high. Med tanke på hur det ser ut i världen, hur känns det billigt?

Frågan man bör fokusera på är inte hur det ser ut idag utan hur det kommer se ut om 6 månader.
Citera
2020-03-27, 10:02
Medlem
umadbroskis avatar
Citat:

Jag är absolut ingen expert, men med tanke på historik blandat med att börsen inte är linjär horisontellt utan ser en uppåtgående kurva senaste 100 åren så är ju allt relativt?

T ex, 17% upp är ju otroligt jämfört med historisk avkastning, så om man nu missade uppgången är det billigt nu. Kanske inte sett till närmsta 6 månaderna, men kanske på 5 års sikt?

Att pricka botten är bevisat omöjligt och skulle det komma ut ett vaccin idag missar alla uppgången. Skulle det dö 1 miljard människor och börsen störtdyker är börsen minsta problemet.
Citera
2020-03-27, 10:02
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:

fattar du inte människa?

1. vi har haft en jättedip pga ett virus
2. marknaden går alltid upp

när hade du själv tänkt köpa? när jorden har gått under och vi alla har dött? då är det verkligen billigt.
du kan använda avanza appen
Citera
2020-03-27, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Frågan man bör fokusera på är inte hur det ser ut idag utan hur det kommer se ut om 6 månader.
Om 6 månader lär real ekonomin vara helt sönderslagen. Sen hur stor effekt det har på börsen, verkar ju som de är fri kopplade från varandra i nuläget.
Citera
2020-03-27, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
fattar du inte människa?

när hade du själv tänkt köpa? när jorden har gått under och vi alla har dött? då är det verkligen billigt.
Jättedip är väl att ta i, just nu ligger vi högre än vi gjorde i början av 2019, med tanke på framtidsutsikterna just nu, känns det rimligt? Italien har fortfarande inte vänt trenden, även om vi inte får de lika illa som Italien är de ändå troligt att vi om 4 veckor fortfarande har samma läge som nu, eller ännu mera lockdowns osv. Vi kan ju inte ens vara säkra på att Volvo kan öppna fabrikerna innan sommaren längre. Med allt detta i åtanke känns det som ett underligt läge för börsen att börja stiga.
Citera
2020-03-27, 10:18
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jättedip är väl att ta i, just nu ligger vi högre än vi gjorde i början av 2019, med tanke på framtidsutsikterna just nu, känns det rimligt? Italien har fortfarande inte vänt trenden, även om vi inte får de lika illa som Italien är de ändå troligt att vi om 4 veckor fortfarande har samma läge som nu, eller ännu mera lockdowns osv. Vi kan ju inte ens vara säkra på att Volvo kan öppna fabrikerna innan sommaren längre. Med allt detta i åtanke känns det som ett underligt läge för börsen att börja stiga.

oooch efter det här så kommer börsen att?-
Citera
2020-03-27, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
fattar du inte människa?

Alltid upp, självklart. Men att tro en nergång på ca 20% är botten på den största hälsokrisen på 100år och den största nergången på realekonomi sedan den stora depressionen är inget annat än barnslig naivitet. Enligt mig.
Citera
2020-03-27, 10:21
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur har det gått för grabben din då?

Är du inte sugen på att plocka hem lite vinster OM vi fortsätter uppåt i den här takten? Tror du inte det kommer infinna sig nya bättre köplägen?
Den frågan är lika svår att besvara som "kommer vi att få ett vaccin mot corona inom 6 månader". Hade jag haft USA-aktier tror jag att jag sålt om det gick upp även idag, där har det stigit alldeles för tidigt. Vi har fortfarande inte ens sett vilka massiva förluster extra utsatta företag som Boeing råkat ut för. Aktieköparna bör inte förutsätta att Trump ger bort 100 miljarder till Boeing.
Citera
2020-03-27, 10:23
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Fräscha miljoner som skulle passa fint inlåsta i min Pengabinge.
Hur har du kapitaliserat på Coronaviruset thus far?

Leker du med bear och bull papper?

MVH Pengabingen
Inga bear eller bull just nu. Jag är så nöjd med att ha inhandlat mina favoritaktier till botten-priser sett 5-10 år tillbaka.

Men det hade varit kul att höra någon anna som gått all in de senaste 3 veckorna och tjänat på de enorma upp- och nergångarna dagligen? Borde gå att hitta ett mönster där som man kan tjäna på.
Citera
2020-03-27, 10:26
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Corona kommer högst förmodligen härja lång tid framöver. Den större frågan i sammanhanget är huruvida och till vilken grad man kan göra något åt det. Den större nyheten som förmodligen en del väntar på är olika läkemedel som mildrar effekterna och på så vis i princip gör Corona till 'null and void' (det utgör inte längre ett särskilt problem för samhället i stort, dvs i princip alla kan återgå till jobb osv).

Kliniska tester började i tisdags i bl a NYC.
Jag var förvånad över en stor artikel i dagens SvD om den italienska staden Vo "som visade vägen och krossade corona". Visar sig att staden har 3000 invånare. Samtliga har i princip låsts in i 4 veckor av carabinieri. Och borgmästaren är så nöjd, inga nya fall av corona.

Bara det att 100.000 andra har corona i närheten...

Det finns inget stopp för corona innan vaccin. Kina är körda, de kan inte öppna landets gränser utan att släppa in corona igen. Det innebär att allt flyg mellan länder i princip är stoppat tills det kommer ett vaccin. Och det kan ta 1-3 år. Detta är fakta som jag investerar efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in