2020-03-27, 09:44
Medlem
Citat:
Forskare: Därför dödar corona så få i Tyskland.
Tyskland har nästan fem gånger så många smittade som Storbritannien. Men en tredjedel så många döda. De extremt låga dödstalen sticker ut i en europeisk jämförelse och har väckt stor uppmärksamhet.
✓ Forskarnas förklaring ✓ Så skiljer sig dödstalen mellan länderna.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AdVz93/forskare-darfor-dodar-corona-sa-fa-i-tyskland
Kan noen som har Aftonbladet + fortelle litt om det som står i artikkelen?
Citera
2020-03-27, 09:45
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
VIKTIG FRÅGA!

Nu sa man även på TV4 Nyheterna att man i Frankrike inte räknar med dem som dör på hem eller hemma med i statistiken.

Hur gör man i Sverige?

Finns det någon verkligt initierad som kan tala om det?

Jag skulle tro att man mörkar så mycket som möjligt i Sverige.
Citera
2020-03-27, 09:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hon led av mild astma
Jag vet att jag läst i svensk media att astma inte ska påverka sjukdomsförloppet ,har barn som har mild astma därför läste noga .
Vi får acceptera att även yngre dör av covid-19 .
Citera
2020-03-27, 09:46
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det är ju inte hennes fel, det är vi medborgare som tyckt att tex. sänkt värnskatt är viktigare än sjukvården.
Sjukvården arbetar efter en modell som heter just in time som innebär att man inte ska ha stora lager på sjukhusen, man ska jobba enligt dag för dag, man beställer när materialet tar slut.

Det är vi som röstat fram dessa besparingar inom sjukvården, när vi gått och röstat.
Det är ju ett sätt att se på det. Ett annat är att var och varannan politiker lovat oss ”Vård! Skola! Omsorg!” och att väljare helt enkelt litat på att detta inte varit lögner.
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Wallenbergarna rädda livet på oss

Då FHM ej prioritererar testning och regeringen nästan enkom prioriterar ekonomin så finns det gudskelov någon annan som gör något.
I alla val jag fått rösta i har alla partier stått och gastat om ”Vård, skola och omsorg” och satt upp plakat med samma budskap. Skälet till att vi ska ha våra höga skatter.

Det är fan bedrövligt att allmosor ska behövas.

Vi har ett djupt systemfel som måste åtgärdas i svallvågorna efter den här tsunamin.
Citat:
Och än slank han dit...

Nya bud idag från FHM:

Folkhälsomyndigheten tar initiativ till samverkan för att öka testkapaciteten av covid-19
PUBLICERAT 26 MARS 2020
För att möta hälso- och sjukvårdens och samhällets behov av ökad provtagning och diagnostik av covid-19 bjuder Folkhälsomyndigheten i nästa vecka in en rad aktörer till ett samråd.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/folkhalsomyndigheten-tar-initiativ-till-samverkan-for-att-oka-testkapaciteten-av-covid-19/
Skönt att karln äntligen blivit överkörd och vi kommer börja testa rekorderligt.
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det verkar som om du hade rätt. Dock är ju principen den samma bara det att det går nedåt i åldrarna-förväntade levnadsår kvar.
Jag är också förvånad. På gårdagens presskonferens stod MSB-mannen (eller vem av dem det nu var) och sa att de endast skulle tydliggöra triage-instruktionerna. Absolut inte justera dem.
Citat:
Återigen så ska du inte syssla med textanalyser tror jag. Jag tycker det är både intressant och lärorikt att få en ögonblicksbild från verkligheten inom vården.
Men ge dig med dina tråkningar om analys.

Medan din vekling till uska väljer att se död långt innan diagnos så har du tusen och åter tusen syrror som väljer att ta sig an sin uppgift med mod och kraft och övertygelse om att göra allt som står till buds innan det är dags att ge upp.
Citat:
Ursprungligen postat av ginzling
Det skrivs att man inte behöver vara rädd för smitta via mat/lösgodis o.s.v. då viruset då kommer ner i magen och då blir man inte sjuk.
Men trots allt måste ju munnen passeras och om viruset "hoppar av" godisbiten då?
Förstår inte riktigt skillnaden om jag tar på ett smittat dörrhantag och sedan stoppar fingrarna i munnen.
Varför skulle det vara annorlunda än godisbiten?
Teorin är att magsyran dödar viruset och att det rör sig ned dit så snabbt att det inte ska smitta dig.

Den teorin är det många som gör klokt i att inte tro på och tills vidare inte äta något som kan vara kontaminerat.
Senast redigerad av Asmodeusvult 2020-03-27 kl. 09:48.
Citera
2020-03-27, 09:46
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Viruset verkar ju ha två helt olika scenarion.

En är det att man är asymptomatisk eller på sin höjd får en långdragen förkylning. Dessa fall verkar utgöra en stor del av mörkertalet.

Och sedan had vi hosta-och-feber versionen som man mår jävligt dåligt av även i milda fall, och som kan leda till döden.

Men vad bestämmer vilket man får? Kanske immunförsvarets allmänna nivå? Ska bli otroligt intressant att läsa om det här när pandemin är över.

1. Blodgrupp
2. Biologisk ålder.
3. Antalet ACE-2 Receptorer i lungorna.
4. Antal viruspartiklar du får i dig innan immunförsvaret detekterar smittan(fler är sämre).
5. Immunförsvarets allmänna nivå(ju mindre det har att jobba med sedan innan, ju bättre)
6. Kön(män har testiklar som har ACE2 receptorer, vilket kvinnor saknar)

Dessa är vad vi vet hittills. Underliggande sjukdomar påverkar number 5 så behöver inte listas. Rökning påverkar nummer 2 och 3.
Citera
2020-03-27, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok, så Kina har klarat sig nu? 1,4 miljarder människor som inte har immunitet, de är snart fucked.

Kina stänger nu gränserna mot omvärlden. De kommer snart att vara helt virusfria.

Men det finns ett stort mysterium när det gäller C19. Mysteriet är att de som en gång har blivit smittade aldrig blir av med viruset.

Sverige har friskförklarat sammanlagt 16 personer hittills. Men ändå har minst en av dem fortfarande kvar viruset i kroppen. Det skulle inte förvåna mig om alla har det.
Här är Henrik Tidefjärd:

https://www.expressen.se/nyheter/henrik-friskforklarades-har-fortfarande-corona/

Han säger själv att det skulle vara katastrofalt om de som bär på viruset blir friskskrivna och kan smitta andra. Även den kinesiska kvinnan som var fall #1 i Sverige hade virus kvar i kroppen efter att hon blev "frisk".

I Kina har de flesta som har fått diagnosen blivit friskskrivna. Om alla dessa fortfarande bär på viruset skulle det vara helt omöjligt att stoppa epidemin som de har gjort. Detta är en stor gåta och frågan är verkligen hur de har gjort.

Här är några tänkbara förklaringar.
1. De har satt alla smittade i karantän på obestämd tid. Även om de är friska så släpps de inte ut i samhället.
2. De har avlivat alla som är smittade. De som har blivit friskskrivna officiellt är egentligen döda.
3. De har något hemligt preparat som de inte vill låta övriga världen få.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Så ignorant som regeringen och folkhälsomyndigheten handskar situationen så hoppas man ju på att smittspridningen och dess följder ger ett katastrofalt resultat i Sverige. Har man corona så borde man se till att sprida skiten ännu mer bara för att ge kräken en läxa.

Jag antar att du tänker om när dina föräldrar läggs i en massgrav och även dina morföräldrar och farföräldrar.. Unga tänker inte längre än vad näsan räcker, tyvärr. Min fru arbetar som sjuksköterska och står i skiten dagligen och sliter övertid med låg lön och utan skydd. Hon arbetar både på Akuten och röntgen. Numera mer på röntgen vid ett större sjukhus men förra veckan en massa pass på akuten.

Vi hjälper också till i byn där vi bor och utför olika saker åt äldre grannar..Nu senast ringde vi samtal åt en sjuk äldre dam som vi inte tror kommer klara sig. Varje person som dör har vänner och släktingar, Barn och barnbarn har de flesta också.

Du själv är barn till några och någons barnbarn.. Om det försvinner många äldre i samhället och en hel del födda på 60 och 70 talet så skadas samhället och mycket kunskap och erfarenhet går om intet.

Skulle ex. alla äldre än 45 dö.. Så skulle många arbetsplatser kollapsa och företag gå omkull.

Så att önska livet ur folk för att "straffa" politiker är enfaldigt..Gör något själv istället..Ta livet av en politiker, Starta ett nytt parti eller gå med i ett parti som tar upp striden. Samla ihop ett gäng kompisar och gå vakt i området du bor i för att skyddade boende or whatever så länge du verkligen gör något..

Jag skrev här för några veckor sedan om att folk borde aktivera sig istället för att sitta hemma bakom gardinen och titta ut.. Det är under sådana här tider man skiljer män från pojkar..Män går ut och gör nytta medans fega soyboys och kriminella passar på att göra motsatsen..dvs förstöra.
Citera
Medlem
singularitets avatar
Hysteriska kvinnor (hysterica) förväntas provocera fram mer fysikt våld mot kvinnor. En artikel i västerbottenskuriren tar upp detta fenomen som inträffar då folk upplever mer stress. Det förväntas bli mindre våld mellan män dock och det är ju någonting positivt. Kvinnornas verbalinjurier och provocerande självgodhet kommer förmodligen bestraffas men det som oroar mest är hur ordningsmakten kommer att hanteras sittuationen i samhället. Får kvinnorna det stöd som dom förväntar sig då om dom felar? Risken för övergrepp från orningsmakten ökar normalt sett då samhällen är i kris. Jag hoppas att män som står upp för sig själva betraktas som modiga rebeller av ordningsmakten. Säkert kommer många normala killar som hatar feminismen och PK att stå upp för sig själva.

Det vanligaste våldet i samhället är kvinnornas våld mot män. Det våldet förväntas också öka under corona pandemin. Det är en riskablare miljö för alla när det är kris. Det är värt att tänka på nu att det kan finnas fler instabila personer i omgivningen nu när folk blir arbetslösa, sjuka och riskerar att förlora sina anhöriga. Verbalinjurier från kvinnor kan säkert upplevas mycket mer obehagliga och provocerande för män som är begränsade från att röra sig i samhället och kanske utelåsta från sina normala strategier att hantera vidrigheter från det motsatta könet.

Citat:
Coronautbrottet kommer troligen att påverka våldets art och omfattning. Övergreppen i offentliga miljöer kan tillfälligt bli färre på grund av att många inte längre rör sig där och då minskar mäns våld mot män. Men dessvärre kan vi vänta oss en ökning av mäns våld mot kvinnor och barn i skuggan av pandemin.

Coronapandemin dominerar våra medier, samtal och tankar. Så måste det få vara en tid framöver. Ändå får vi inte släppa andra i bokstavlig mening livsviktiga frågor. Vi måste fortsätta att försvara grundläggande mänskliga rättigheter om frihet från våld.

https://www.vk.se/2020-03-26/vald-i-skuggan-av-corona

Citat:
At least 196 million Americans have gotten the same message in recent days: As the coronavirus spreads, the safest place for them is at home.

But for all too many, home is actually dangerous. Every year, more than 10 million Americans experience domestic violence, and experts fear that the pandemic and the isolation necessary to combat it could drive those numbers even higher.

https://www.vox.com/2020/3/26/21193814/coronavirus-domestic-violence-shelters-covid-19-abuse
Citera
2020-03-27, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Viruset verkar ju ha två helt olika scenarion.

En är det att man är asymptomatisk eller på sin höjd får en långdragen förkylning. Dessa fall verkar utgöra en stor del av mörkertalet.

Och sedan had vi hosta-och-feber versionen som man mår jävligt dåligt av även i milda fall, och som kan leda till döden.

Men vad bestämmer vilket man får? Kanske immunförsvarets allmänna nivå? Ska bli otroligt intressant att läsa om det här när pandemin är över.

Kan det ha att göra med hur många virus man får i sig vid smittotillfället?

ÄR DET NÅGON SOM HAR EN LÄNK TILL DET FENOMENET? (Att man blir sjukare ju mer virus som man har blivit utsatt för)

Det ska ju tydligen vara så med SARS.

Jag vet inte helt vad jag ska googla på...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Viktigt för regimens bagatelliserare att motverka varje försök att få det att framstå som att yngre är något annat än odödliga. Därför måste de underliggande sjukdomarna snabbast möjligt upp på bordet.

Har Tegnell sagt ordet "underliggande "då måste ju även propagandadrängarna rapa upp det ordet så fort de får en chans.
Det är sorgligt att höra svenskar börjar kalla den svenska fristående Folkhälsomyndigheten för ”regimen”, samtidigt som man målar upp kommuniststyret i Kina som en förebild.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hon led av mild astma

Ja ha ha ha, vem gör inte det? Många känner av det bara vissa år när det är mycket pollen i luften. Typ jag som märkte det under löpträning som att jag hade svårare att orka springa fort. Normalt sett inga symtom alls.

Men när björken får hängen är det många som märker av det. Men redan i mitten av juni är det över i Mellansverige. Då kommer i och för sig gräspollen för dom som känner sådant-

Absurt att kalla lättare allergi underliggande sjukdom då kan vad som helst vara en underliggande sjukdom laktosintolerans, glutenintolerans som snart sagt varje unge koketterar med i dag.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Nej hela världen är inte vansinnig, se på USA.

Jodå, jag har sett det.

"Åsberg om coronaläget i USA: ”Smittan sprids alarmerande fort”"

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/asberg-om-laget-i-usa-smittan-sprids-alarmerande-fort-pa-manga-hall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in