2020-03-27, 09:37
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja visst kan det vara så, och jag hade på känn..dröjer inte mer än 1 mun innan nån skriver att hon kan ha andra sjukdomar i botten..ja suck!

Viktigt för regimens bagatelliserare att motverka varje försök att få det att framstå som att yngre är något annat än odödliga. Därför måste de underliggande sjukdomarna snabbast möjligt upp på bordet.

Har Tegnell sagt ordet "underliggande "då måste ju även propagandadrängarna rapa upp det ordet så fort de får en chans.
Citera
2020-03-27, 09:38
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Viruset verkar ju ha två helt olika scenarion.
Det är ju två olika virusstammar.
Citera
2020-03-27, 09:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Hur många människor kommer att få sina liv förstörda till följd av det? Det enda rimliga i nuläget är att behandla sjuka med klorokin. Att stänga ner hela samhällsekonomin pga en sjukdom som kan botas med läkemedel är vansinne.

Hela övriga världen är alltså vansinnig. Alla utom lilla Sveriges styrande. Ok.
Citera
2020-03-27, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Hur många varianter har viruset? Hittills har 2 stammar identifierats och båda fanns redan i Wuhan. Har du hittat fler?

Sedan tror jag det fortfarande tvistas om du faktiskt kan smittas av båda samtidigt eller om den ena ger tillfällig immunitet mot den andra men där verkar det råda oenighet.

Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Här är dagens nya kartor

Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med ca 800 distrikt visande.

27 Mars

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen:
Tidigare kartor (ungefär klockan 9-11 på förmiddagen):
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är ”dödskartor” . Antal döda per miljon invånare. Går även att jämföra med tidigare dagar

27 Mars
Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen:
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Att olika länder har olika mörkertal är självklart. Men det är inget jag gör upp min egen mening om, utan det låter jag hellre den som tittar på kartorna spekulera i.

Jag började göra dessa kartor 17 Mars då jag inte kunde finna någon världskarta någonstans på Internet som visade vare sig den relativa bekräftade smittan eller relativt antal döda i relation till befolkning på regionnivå, men sammansatt till en stor världskarta. Kartor där gigantiska land betraktas om en homogen enhet är enligt mig rätt missvisande.

Hoppas de kommer till användning.

Ha en fin dag!

Bra sammanställning. Tack. Men skrämmande.
Citera
2020-03-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Pratade med en i hälsobranschen.
Hon tog nåt piller/ampull mot covid-19 så
var absolut inte orolig! Jag häpnar. Folk som jobbar i den världen är
otäcka, tjänar pengar gör de med!

Jag har också hört att om man spottar över vänstra axeln när man går över gatan då är man immun mot Corona...

Möjligtvis kan man vara död också. Om man råkar spotta bakom en.. ;-)
Citera
2020-03-27, 09:42
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast myndigheterna har aldrig ens antytt att vi allihopa borde sitta inlåsta och isolerade. Bara att de äldre och de med underliggande sjukdomar borde försöka göra allt för att undvika smitta.

Det är inte heller förbjudet att motionera - tvärtom. SATS öppnar ju igen efter 2 veckors Corona-stängd, eftersom folk måste få bygga upp sin kondition och motståndskraft - plus att man måste kunna hålla sig sysselsatt med något meningsfullt. Simhallar har aldrig varit stängda. SPA:n har öppet som vanligt.

Hörde faktiskt en av smittskyddsläkarna säga att i vattnet är risken för smittan icke existerande, det är först när man kommer upp - typ i omklädningsrummet som man måste se till att hålla avståndet (jag förmodar att man naturligt håller avstånd när man är i vattnet..)

Att promenera i den friska luften, fika utomhus etc. kan aldrig vara fel. Dessutom får man i sig det efterlängtade D-vitaminet om man promenerar i solen.

Nu var det ett svar på att City var tomt o folk gått i frivillig isolering.

Vore jag ansvarig för att snabbt uppnå flockimmunitet på 60% så skulle jag också hålla gymmen öppna. Smittan kommer ju från lungorna o när folk anstränger sig så jobbar lungorna ordentligt o djupt. Sedan ligger smittan där o är aktiv i några dygn.
O man kan utgå ifrån att de som smittas där är friska o vältränade personer som klarar sjukdomen väl.

Klart att man går ut med budskapet att inte vara rädda...
Citera
2020-03-27, 09:42
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
VIKTIG FRÅGA!

Nu sa man även på TV4 Nyheterna att man i Frankrike inte räknar med dem som dör på hem eller hemma med i statistiken.

Hur gör man i Sverige?

Finns det någon verkligt initierad som kan tala om det?
Mörkertalet kommer vara väldigt stort i Sverige då det är väldigt många äldre som bor ensamma. Många kommer ligga avlidna en lång tid efter de dött utan att de kommer med i statistiken.
Citera
2020-03-27, 09:43
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Hela övriga världen är alltså vansinnig. Alla utom lilla Sveriges styrande. Ok.
Nej hela världen är inte vansinnig, se på USA.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Jag förstår inte hur viruset kan agera så olika. Nån 40+ årig gubbe som insjuknat som bor i Berlin (Svensk) och han var lite förkyld och så en 21 årig tjej och en 16 årig tjej utan inga underliggande sjukdomar de dör...

Du har aldrig tänkt tanken att våra immunförsvar agerar olika?

Man kan aldrig veta hur kroppen reagerar på en infektion vid en viss given tidpunk.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ju färre som är smittade när man gör lock down desto bättre utgångsläge, givetvis.
De som insjuknar under de tre veckor vi behöver göra lock down får förlängd karantän. Strategin behöver kombineras med masstester. När man lättar upp sin lock down krävs karantän på städer ett tag framöver.

Detta är ett maraton vilken strategi ett land än väljer. Även här, där smittan sprids tämligen fritt, talar vi om ett maraton. Någon längre immunitet finns nämligen inte i sikte.
Vad vi där emot kan vara säkra på är att vi saknar resurser för att möta det här hotet, oavsett vilken strategi vi väljer.
Vi skulle helt enkelt inte släppt in fan i båten till att börja med.

Det gick inte att stoppa att få in det. Oavsett vilken inbillad strategi vi än valt.

”global spridning” betyder faktiskt någonting och har konsekvens för oss. Fråga dig vad som händer i fattiga länder som låses ner och vad folk kommer att göra när handel upphör och livsmedel saknas. Ett pyttelitet lokalt perspektiv hjälper föga.

Och eviga lockdowns är inte en option.
Citera
2020-03-27, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Viktigt för regimens bagatelliserare att motverka varje försök att få det att framstå som att yngre är något annat än odödliga. Därför måste de underliggande sjukdomarna snabbast möjligt upp på bordet.

Har Tegnell sagt ordet "underliggande "då måste ju även propagandadrängarna rapa upp det ordet så fort de får en chans.

Fast jag som är för lockdown och gravt misstror Tengnell tycker ändå att det är sunt att ifrågasätta. Det är inte en orimlig frågeställning om underliggande orsaker när det drabbar yngre människor.
Citera
2020-03-27, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
VIKTIG FRÅGA!

Nu sa man även på TV4 Nyheterna att man i Frankrike inte räknar med dem som dör på hem eller hemma med i statistiken.

Hur gör man i Sverige?

Finns det någon verkligt initierad som kan tala om det?

Det kan nog vem som helst räkna ut att de inte kommer räknas med i Sverige.

Kommer nog vara fall på sjukhus som inte räknas med heller om det blir kaos och folk kommer in med en fot i graven.

Det lär bli ett rejält uppsving för den normala säsongsinfluensan i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in