2020-03-27, 08:09
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
99% som blir sjuka får lov att stanna kvar hemma, kommer därför oxå att dö hemma, utan att ha fått ett test. Med tanke på hur man spar på testerna så kommer man knappast slösa resurser på att testa redan döda, så dessa kommer att förbli otestade och ingår därför inte i statistiken.

Det är ju samma med de gamla som dör på hemmen.

Så ja, siffrorna går verkligen inte att lita på.
Frågan är isf också om det motsatta sker, att folk som dör och testats positiva automatiskt registreras som Corona-fall även om de kanske dött oavsett?
Citera
2020-03-27, 08:10
Medlem
Blåtås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Bør slik informasjon sensureres mener du?
Jeg håper at det blir satt i gang tiltak som trengs for at det skal bli slik at alle pasienter som trenger hjelp får hjelp.

Alltså jag vet inte, jobbigt att läsa. Jag är annars för att allt ska vara öppet, men detta fick mig att byta åsikt ändå.. Hoppas det kan leda till det, men hur?
Citera
Medlem
Bara 10 nyanlagda på IVA sedan klockan 17:00 igår. Sverige kommer klara detta fint!
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Det här vart intressant. Med alla tusentals som lever trångt på ett hangarfartyg så borde man inte kunna stoppa spridningen. Tänker även på stora ubåtar med kärnvapen. Hosta på en ubåt måste spridas ordentligt

https://edition.cnn.com/2020/03/26/politics/coronavirus-cases-us-aircraft-carrier/index.html
Citera
2020-03-27, 08:11
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Frågan är isf också om det motsatta sker, att folk som dör och testats positiva automatiskt registreras som Corona-fall även om de kanske dött oavsett?

Finns nog en viss osäkerhet i båda fallen.
Citera
2020-03-27, 08:11
Medlem
Madagascars avatar
Wallenbergarna rädda livet på oss

Då FHM ej prioritererar testning och regeringen nästan enkom prioriterar ekonomin så finns det gudskelov någon annan som gör något.

Efter flera larm om brist på tester för diagnostik av det nya coronaviruset går det nu att se ett ljus i tunneln. Redan nästa vecka kommer ett så stort antal färdiga testkit till Sverige, att behovet för sjukvården i Stockholm sannolikt kommer att täckas. Tack vare en stor donation från Wallenbergstiftelsen har Karolinska Institutet lyckats göra en massiv beställning från Kina.

https://www.life-time.se/forskning/stort-antal-corona-test-pa-vag-fran-kina/, igår
Citera
2020-03-27, 08:12
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Bara 10 nyanlagda på IVA sedan klockan 17:00 igår. Sverige kommer klara detta fint!

Det brukar lagga ganska mycket i rapporteringen, men visst, det är ju positivt om så är fallet.
Citera
2020-03-27, 08:13
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Men, alltså, jag vet inte om du argumenterar för att en lockdown inte fungerar (antar det). Min fråga blir då, hur skulle den inte kunna göra det? Alltså bara sett ur en ren smittspridnings vinkel.

Naturligtvis fungerar det. Det görs ju i andra länder.
Jag har mycket svårt att tro att Sverige, eller egentligen svenska experter (långt ifrån alla) och styret har rätt och WHO plus hela den övriga världen har fel.
Citera
2020-03-27, 08:14
Medlem
santos_devilles avatar
Idag gick USA förbi Kina och så kommer även Italien göra. Helvete
Citera
2020-03-27, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nedanstående är logiken i dagens Sverige.

"Med två veckor kvar till påsk, avråder smittskyddsläkaren Bengt Wittesjö från att både resa och ta emot besök."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/infor-paskhelgen-avrader-starkt-att-resa

"Nattåg till fjällen körs som vanligt i påsk – trots coronaviruset"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tag-till-fjallen-kors-som-vanligt-under-pasklovet

Låter enligt mig något som dubbla budskap.
Avråder, rekommenderar o.likn. Är de för fega att fatta beslut?

Det är ju eget ansvar som gäller - precis som med andra saker här i livet.
Bara för att knark finns att köpa i T-centralen i Stockholm, behöver du inte gå och köpa. Dina närmaste kan avråda dig från köp och rekommendera dig att låta bli. Men det är du själv som avgör - och tar konsekvenserna för ditt beslut.

Observera att de inte längre tror att vi slipper smitta utan de hintar klart och tydligt att en påskresa kan innebära andra sorts problem än bara det att man blir smittad. T.ex. att man har svårt att ta sig hem. Och naturligtvis att det kan bli svårt att få vård på mindre orter.

Men det är frivilligt att åka - och avstå. Vuxna människor borde kunna tänka själva och utan förbud.
Citera
2020-03-27, 08:15
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
I Belgien hittade de 10% patienter (5 av 50) med covid-19 infektion genom att CT-skanna patienter utan covid-19 symptom.

Hur smittsamma är asymptomatiska personer? Är de ett stort hot mot vården om det kommer in asymmetriska patienter i sjukvården som inte upptäcks?

https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/fprpwp/brussels_hospital_does_lung_ct_scan_at_entrance/?sort=confidence
Ja, det är ett hot på sådana avdelningar/mottagningar som vårdar patienter med andra tillstånd. Tänk dig exempelvis om du vårdar ett trafikolycksfall som blir symptomatisk för SARS-CoV-2 efter någon/några dagar.

Men det är nog inte riktigt rätt att tala om "stort" hot. Och framförallt inte förrän de fått symptom, eftersom det är främst från deras hosta och nysningar som de smittar med-patienter och kanske vårdpersonal.
Citera
2020-03-27, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Så du menar att du håller med den andre att många av de döda i covid-19 hade dött inom några dagar, även utan att ha smittats av viruset?

Så är det ju naturligtvis inte. Många av de som dör hade kunnat leva flera år till. Naturligtvis inte alla men många, de hade iaf inte dött inom ett par dagar av sin underliggande sjukdom.

Mitt fetade.

Ursäkta att jag lägger mig i diskussionen, men detta har jag diskuterat med ett par vänner. utifrån den förskräckliga situationen i Bergamo och norra Italien i där de äldre dör som flugor.

Många multisjuka har genom Covid19 fått "förtur" till Sankte Per och snart finns det kanske inte så många kvar i just den "kön". Om det är så kommer det förmodligen att göra avtryck i statistiken under kommande år. T.ex. så borde dödstalen bland äldre i bl.a. Bergamo minska rejält när epidemin är över på grund av att de sjuka äldre nu dör i rasande fart av Corona i stället för att dö i "normal" takt under de kommande åren.

De som överlever får se!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in