2020-03-27, 05:33
Avslutad
Min mammas kollega fick Coronavirus för två veckor sen. Hon blev frisk för några dagar sen. Hon var 52 år gammal och jobbade inom vård med min mamma. Hon säger att hon helt säkert var smittade när hon handlade på diverse mataffärer.

Det positiva med att hon blev frisk, är att hon hade ett underliggande sjukdom. Vet dock inte vilken men min mamma nämnde det.
Citera
2020-03-27, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg kan ikke lese artikkelen i lenken din, men jeg fant denne artikkelen i Nettavisen:

https://www.nettavisen.no/nyheter/advarer-alle-oyeleger-i-usa-om-nytt-covid-19-symptom/3423944415.html

Altså en øyekatarr.
Takk for informasjon og link!
Det er bra at vi får informasjon om nye symptomer, slik at det er lettere både for oss og legene å vite om man kanskje er smittet av dette viruset og at man da kan bruke nødvendige smitteverntiltak og også bli testet og få behandling (hvis nødvendig).
Citera
2020-03-27, 05:39
Medlem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Malajisk_myrkott

Teorier om SARS-CoV-2-ursprung
Det är osannolikt att SARS-CoV-2 uppstod genom laboratoriemanipulation av ett relaterat SARS-CoV-liknande coronavirus. Som nämnts ovan är RBD för SARS-CoV-2 optimerad för bindning till human ACE2 med en effektiv lösning som skiljer sig från de som tidigare förutsagits 7 , 11 . Om genetisk manipulation hade utförts, skulle ett av de flera omvända genetiska systemen som finns tillgängliga för betacoronavirus förmodligen ha använts 19 . De genetiska data visar emellertid oåterkalleligt att SARS-CoV-2 inte härrör från något tidigare använt virusskelett 20. Istället föreslår vi två scenarier som på ett rimligt sätt kan förklara ursprunget till SARS-CoV-2: (i) naturligt urval i en djurvärd före överföring av zoonot; och (ii) naturligt urval hos människor efter zoonotisk överföring. Vi diskuterar också om urval under passering kunde ha gett upphov till SARS-CoV-2.

1. Naturligt urval i en djurvärd före överföring av zoonot
Eftersom många tidiga fall av COVID-19 kopplades till Huanan-marknaden i Wuhan 1 , 2 , är det möjligt att en djurkälla fanns på denna plats. Med tanke på likheten mellan SARS-CoV-2 och bat SARS-CoV-liknande coronavirus 2 , är det troligt att fladdermöss fungerar som reservoarvärdar för dess föregångare. Även om RaTG13, provtagd från en Rhinolophus affinis fladdermus 1 , är ~ 96% identisk totalt sett som SARS-CoV-2, avviker dess spik i RBD, vilket antyder att den kanske inte binder effektivt till mänsklig ACE2 7 (Fig. 1a ).

Malayanska pangoliner ( Manis javanica ) som olagligt importeras till Guangdongprovinsen innehåller koronavirus som liknar SARS-CoV-2 21 . Även om RaTG13 bat-viruset förblir det närmast SARS-CoV-2 över genomet 1 , uppvisar vissa pangolin coronavirus stark likhet med SARS-CoV-2 i RBD, inklusive alla sex viktiga RBD-resterna 21 (fig. 1 ). Detta visar tydligt att SARS-CoV-2 spikproteinet optimerat för bindning till humanliknande ACE2 är resultatet av naturligt urval.

Varken flaggermusbetakoronavirus eller pangolinbetakoronavirus som hittills har provats har polbasiska klyvningsplatser. Även om inget animaliskt koronavirus har identifierats som är tillräckligt likt det som har tjänat som den direkta föräldern till SARS-CoV-2, är mångfalden av koronavirus hos fladdermöss och andra arter massivt undersamplade. Mutationer, infogningar och raderingar kan inträffa nära S1 – S2-korsningen av coronavirus 22, vilket visar att den polbasiska klyvningsplatsen kan uppstå genom en naturlig evolutionär process. För att ett föregångarvirus ska erhålla både det polbasiska klyvningsstället och mutationer i piggproteinet som är lämpligt för bindning till humant ACE2, måste en djurvärd troligen ha en hög befolkningstäthet (för att tillåta att naturligt selektering fortskrider effektivt) och en ACE2-kodning gen som liknar den mänskliga ortologen.

2. Naturligt urval hos människor efter zoonotisk överföring
Det är möjligt att en stamfader av SARS-CoV-2 hoppade in i människor och förvärvade de genomiska egenskaperna som beskrivs ovan genom anpassning under oupptäckt överföring mellan människor och människor. När dessa anpassningar väl har förvärvats skulle pandemin kunna starta och producera en tillräckligt stor grupp av fall för att utlösa övervakningssystemet som upptäckte det 1 , 2 .

referenser
1.
Zhou, P. et al. Natur https://doi.org/10.1038/s41586-020-2012-7 (2020).

Artikel
Google Scholar
2.
Wu, F. et al. Naturen https://doi.org/10.1038/s41586-020-2008-3 (2020).

Tack
Vi tackar alla som har bidragit med sekvenser till GISAID-databasen ( https://www.gisaid.org/ ) och analyser till Virological.org ( http://virological.org/ ). Vi tackar M. Farzan för diskussioner och Wellcome Trust för stöd. KGA är en Pew Biomedical Scholar och stöds av NIH-bidrag U19AI135995. AR stöds av Wellcome Trust (Collaborators Award 206298 / Z / 17 / Z ― ARTIC-nätverket) och Europeiska forskningsrådet (bidragsavtal nr 725422 ― ReservoirDOCS). ECH stöds av ett ARC: s australiska Laureate Fellowship (FL170100022). RFG stöds av NIH-bidrag U19AI135995, U54 HG007480 och U19AI142790.

FÖRFATTARINFORMATION
tillhörighet
Institutionen för immunologi och mikrobiologi, Scripps Research Institute, La Jolla, CA, USA
Kristian G. Andersen
Scripps Research Translational Institute, La Jolla, CA, USA
Kristian G. Andersen
Institute of Evolutionary Biology, University of Edinburgh, Edinburgh, UK
Andrew Rambaut
Citera
2020-03-27, 05:43
Medlem
Snittåldern 83 år skriver Aftonbladet. Med underliggande sjukdomar måste de här människorna ju vara så jävla sköra att dör de inte av Corona så dör de väl av oron att få Corona.

Hemskt för de som är klara i huvudet att dö ensam på sjukhuset utan möjlighet till besök från sina nära

Tänker förresten på alla lätt dementa människor som ännu bor hemma. Vaknar varje dag lyckligt ovetandes om vad som sker i världen.
Citera
2020-03-27, 05:44
Medlem
kungen101s avatar
Tänkte berätta en av många historier, ni som har sånt förtroende för Sveriges regering. Jag har en vän som blev väldigt sjuk för ett par år sedan, han började få stickningar,huvudvärk,tappade känslan i kroppen på olika ställen, ont i hjärtat detta var bara en del av syntomerna så han blev väldigt begränsad under lång tid han är ännu inte helt återställd men mycket bättre för ett par år sedan. När han började söka läkar vård så hittade dom inget fel på han men efter ett antal besök så började dom klassa han som hypokondriker för dom hittade inget fel på han. Till slut tog han tag sakerna i egna händer och började läsa omkring och tack vare att han har gott om pengar har det räddat hans liv. Han hade annars varit död idag,. Han åkte till en tysk privat läkare kostade 50k för varje träff. Det visade sig att han hade "borrelia" en väldigt speciell sådan också den kom från i Japan så han hade sådär 0,1% chans att få den i Sverige. Denna tyska läkare är otroligt duktig så han gav massa rekommendation och mediciner hur man skulle göra, tack vare detta så lever han idag. Samt att han nämnde då också om höga C-vitamin intag var bra, när min vän nämnde det till svenska läkare fick han till svar "sånt hokus pokus håller vi inte på med här"

Så jag har länge undrat varför allt ska vara så komplicerat i Sverige, varför måste allt göras på ett visst sätt. Och jag tror det har att göra med alla våra otroligt konstiga regler och lagar + vår humanitet hur saker och ting ska vara på ett visst sätt.

Därför är läkare,poliser,brandmän,forskare begränsade i Sverige inga vågar ta egna beslut längre för de är rädda för konsekvenserna än att rädda liv.

Många tycker vårat system är väldigt bra i Sverige fick nästan till svar av majoritet att vårat land har bra idé men någonstans på vägen försvinner allt, som pengar,vem som styr i landet, skatten, maktmissbruk osv. Glömde nämna jag reser en del och träffar människor.

Känner bara det är dags att vi står på oss men tyvärr är svenskar väldigt fega av sig och säger aldrig ifrån tror också därför regeringen kan göra precis hur dom vill för dom vet om detta. Skulle säga vi är värre än china på ett sätt men på ett smygande sätt så det inte syns lika väl.

Denna tyska läkare nämnde också att antabus kämpade väldigt bra emot covid-19 som ett slags broms system, vet att antabus är bra emot borrelia. Men det kommer aldrig någonsin nämnas någonstans då det inte är tillräckligt bevisat eller som vi säger i Sverige "sånt hokus pokus håller vi inte på med här"

Vad jag ville komma fram till är att jag litar mycket mer på tyska läkare än det vi har i Sverige, litar generellt mer på besked from utomlands med lite egna research än det vi har i Sverige tror inte det är samhället eller vårt egna folk vi ska skylla på vi är en i mängden som styrs det är regleringen som manipulerar systemet så otroligt mycket.
Citera
2020-03-27, 05:58
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Från Facebook. Jag skiter i att länka då inlägget är väldigt personligt:
Kära dagbok

Idag har jag haft mitt tuffaste pass hittills som sjuksköterska. Jag har blivit omplacerad till en avdelning som endast tar emot multisjuka och äldre patienter som smittats med covid-19. Avdelningen är full. Och remisserna ligger i långa köer. Ambulanspersonalen står i gasmasker och väntar på att få lämna över ytterligare en patient. Anhöriga ringer och gråter i telefonen. Alla mina patienter har svårt att andas och är syrgaskrävande. Den ena har just nu 12 liter syrgas (man får 10 liter vid ett hjärtstopp) och kan ändå inte syresätta sig ordentligt. När man har svårt att andas får man ångest och panik. Jag känner mig helt hjälplös. Jag är ingen superhjälte som alla påstår. Jag är en helt vanlig tjej som med mina två armar försöker göra allt jag kan för att du inte ska dö. Jag har spänningshuvudvärk efter mitt visir och munskyddet har gett mig trycksår på näsan.

Kära lilla sköra patient. Jag vet att du inte kommer stå pall det här.
Och jag ser i dina ögon att du också vet det.

Störd text att lägga upp på fb. Sen är det väl ingen direkt som påstår att de är superhjältar? Hatar egentligen sjukvårdspersonal, hade det varit lagligt så hade det förmodligen tramsat med att gå i strejk även fast de skulle vara medvetna om konsekvenserna. Sjukvård är ett jävla klagtant yrke. Snart får man väl själv hoppa in och vända patienter fram och tillbaka då de ska bli "utbrända" efter ett 14 timmars pass två dagar i rad, som om de vore de enda som har påfrestande yrken...
Citera
2020-03-27, 06:07
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Störd text att lägga upp på fb. Sen är det väl ingen direkt som påstår att de är superhjältar? Hatar egentligen sjukvårdspersonal, hade det varit lagligt så hade det förmodligen tramsat med att gå i strejk även fast de skulle vara medvetna om konsekvenserna. Sjukvård är ett jävla klagtant yrke. Snart får man väl själv hoppa in och vända patienter fram och tillbaka då de ska bli "utbrända" efter ett 14 timmars pass två dagar i rad, som om de vore de enda som har påfrestande yrken...
Bra text.

För övrigt. 8000 likes, 1800 kommentarer, 2700 delningar.

https://www.facebook.com/emma.gustavsson.71
Citera
2020-03-27, 06:07
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
https://sv.wikipedia.org/wiki/Malajisk_myrkott

Teorier om SARS-CoV-2-ursprung
Det är osannolikt att SARS-CoV-2 uppstod genom laboratoriemanipulation av ett relaterat SARS-CoV-liknande coronavirus. Som nämnts ovan är RBD för SARS-CoV-2 optimerad för bindning till human ACE2 med en effektiv lösning som skiljer sig från de som tidigare förutsagits 7 , 11 . Om genetisk manipulation hade utförts, skulle ett av de flera omvända genetiska systemen som finns tillgängliga för betacoronavirus förmodligen ha använts

Redan här har de begått ett kritiskt misstag.

De antar att om det var framtaget i labb så hade man inte försökt dölja detta. Hela deras premiss är alltså att det skulle vara lössläppt av misstag.

Att hitta nya innovativa sätt att binda till receptorer är lättare än de oxå verkar utgå ifrån. Det kan t.om vara så enkelt som att man letar upp unika eller sällsynta redan tillgängliga bindningssätt ifrån redan dokumenterade data och helt enkelt tar bort dessa data ur databaserna, eller inte ens publicerar dessa efter att ha läst in 1400 nya virus sekvenserade ifrån marianergraven. Det ger samma resultat, efterssom man vet hur forskare jobbar med att söka i databaser nuförtiden.
Citera
2020-03-27, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vultz
Min mammas kollega fick Coronavirus för två veckor sen. Hon blev frisk för några dagar sen. Hon var 52 år gammal och jobbade inom vård med min mamma. Hon säger att hon helt säkert var smittade när hon handlade på diverse mataffärer.

Det positiva med att hon blev frisk, är att hon hade ett underliggande sjukdom. Vet dock inte vilken men min mamma nämnde det.
Så fint at hun ble frisk Takk for at du delte dette med oss
Citera
2020-03-27, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Dom kan inte hantera alla sängplatser på grund av brist på personal med adekvat utrustning. Framgick inte det? Hur tydlig måste man vara?
Nu missade jag ditt svar. Men det finns inga indikationer på att alla IVA platser är fulla. Vad är din källa?
Citera
2020-03-27, 06:14
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Redan här har de begått ett kritiskt misstag.

De antar att om det var framtaget i labb så hade man inte försökt dölja detta. Hela deras premiss är alltså att det skulle vara lössläppt av misstag.

Att hitta nya innovativa sätt att binda till receptorer är lättare än de oxå verkar utgå ifrån. Det kan t.om vara så enkelt som att man letar upp unika eller sällsynta redan tillgängliga bindningssätt ifrån redan dokumenterade data och helt enkelt tar bort dessa data ur databaserna, eller inte ens publicerar dessa efter att ha läst in 1400 nya virus sekvenserade ifrån marianergraven. Det ger samma resultat, efterssom man vet hur forskare jobbar med att söka i databaser nuförtiden.
En vacker dag kommer deras galna vetenskapsmän att uppfinna ett supervirus som raderar ut varenda människa utanför riksgränsen. Deras eget folk kommer i hemlighet att få ett vaccin. Kanske genom dricksvattnet och inhemska matprodukter. Skulle det fungera? Men iaf, Covid-19 är nog bara början. En testballong.
Citera
2020-03-27, 06:18
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Bra text.

För övrigt. 8000 likes, 1800 kommentarer, 2700 delningar.

https://www.facebook.com/emma.gustavsson.71

Tycker den är fruktansvärd och skriven uppenbarligen bara för att utnyttja situationen för uppmärksamhet. Så vaddå de har gett upp (efter typ 3 dagar?) och anser att alla förmodligen kommer att dö? Det är ju inte ens fullt än? Hon hänger ju bara för mycket på expressen. Hon borde ha väntat med den här typen av inlägg till när det faktiskt är en extrem kris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in