2020-03-27, 05:01
Medlem
Citat:
Også Folkehelseinstituttet mener at coronaviruset vil ramme en større andel av befolkningen dersom vi ikke holder oss til strenge tiltak.

I sin siste risikovurdering (link til risikovurderingen finnes i artikkelen) skriver de at opptil 70 prosent av befolkningen vil bli smittet i løpet av tre til fire måneder dersom vi ikke holder oss til tiltakene.
https://www.dagbladet.no/nyheter/coronaeksperten-matte-rydde-opp/72300088

Citat:
"Vi beskriver to mulige strategier, kalt Brems og Undertrykk, og beskriver utfordringer og fordeler med hver av dem."

"Ungdom, unge voksne og middelaldrende kan få alvorlig forløp. Sykdommen er betydelig farligere for eldre. Også personer med hjertesykdom, lungesykdom, kreft og diabetes, samt røykere, ser ut til å rammes hardere. Samlet letalitet regner vi med blir godt under 1 % av de smittede, men letaliteten er sterkt aldersavhengig. Den øker bratt fra rundt 70-årsalderen. Vi må regne med at rundt 90 % av dødsfallene kommer i gruppa over 70 år. Vi regner med at om lag 1 % av alle smittede (ikke bare av de syke) vil ha behov for sykehusinnleggelse, og en firedel av disse ha behov for mekanisk pustehjelp.
(sitater fra risikovurderingen "Covid-19-epidemien: Risiko, prognose og respons i Norge etter uke 12 Folkehelseinstituttet 24. mars 2020").

Er det beregnet når toppen vil være i Sverige og i Norge? I så fall når vil toppen sannsynligvis være?
Citera
2020-03-27, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
(sitater fra risikovurderingen "Covid-19-epidemien: Risiko, prognose og respons i Norge etter uke 12 Folkehelseinstituttet 24. mars 2020").

Er det beregnet når toppen vil være i Sverige og i Norge? I så fall når vil toppen sannsynligvis være?

I slutet av maj är sista budet 🙂

För Norges del kanske det tar lite längre?

Kan du läsa den här artikeln?

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/0nAjzJ/minst-en-ting-bekymrer-ved-den-nye-koronastrategien-joacim-lund
Citera
2020-03-27, 05:11
Medlem
Citat:
Professor: - Har oppdaget nye corona-symptomer
- Vi vet ikke nøyaktig når disse symptomene oppstår, men vi tror det er noe seinere i sykdomsforløpet.
https://www.dagbladet.no/tema/professor---har-oppdaget-nye-corona-symptomer/72268069
Kan noen som har lest denne Dagbladet-pluss-artikkelen, fortelle om de nye symptomene som forskere mener at de har oppdaget?
Citera
2020-03-27, 05:13
Avslutad
Citat:

I Norge sa de først at toppen ville komme i mai - nå mener de at den vil komme i april.

Sverige vet jeg ikke dessverre.
Citera
2020-03-27, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
I slutet av maj är sista budet 🙂

För Norges del kanske det tar lite längre?

Kan du läsa den här artikeln?

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/0nAjzJ/minst-en-ting-bekymrer-ved-den-nye-koronastrategien-joacim-lund
Takk for informasjon og link! Jeg får dessverre ikke lest artikkelen, da jeg ikke har abonnement på Aftenposten.
Citera
2020-03-27, 05:14
Medlem
Citat:
Kan noen som har lest denne Dagbladet-pluss-artikkelen, fortelle om de nye symptomene som forskere mener at de har oppdaget?

Kan inte läsa artikeln mental det vara att man förlorar lukt och smaksinnet?
Citera
2020-03-27, 05:17
Medlem
Citat:
Takk for informasjon og link! Jeg får dessverre ikke lest artikkelen, da jeg ikke har abonnement på Aftenposten.

Synd blev väldigt nyfiken. Undrar om det finns en risk med Norges strategi. Att det helt enkelt går för långsamt och någon gång måste man lätta på restriktionerna och då ökar det explosionsartat?
Citera
2020-03-27, 05:18
Medlem
Citat:
Kan inte läsa artikeln mental det vara att man förlorar lukt och smaksinnet?
Takk for svar! Ja det kan det kanskje være. Det står det om her i en annen artikkel:
Citat:
Nesten alle infiserte som vi har spurt, og det gjelder for minst to tredjedeler, beskriver et tap av lukt og smak over flere dager. Det går så langt at en mor ikke kunne kjenne lukten av den fulle bleien til barnet sitt. Andre kunne ikke lenger kjenne lukten av sjampoen sin., og maten begynte å bli smakløs. Når disse symptomene opptrer, kan vi ikke si nøyaktig, men vi tror at de skjer senere i infeksjonen.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/2GekQB/tysk-professor-vi-har-oppdaget-nye-symptomer
Senast redigerad av POlROT 2020-03-27 kl. 05:25.
Citera
2020-03-27, 05:24
Medlem
Citat:
Synd blev väldigt nyfiken. Undrar om det finns en risk med Norges strategi. Att det helt enkelt går för långsamt och någon gång måste man lätta på restriktionerna och då ökar det explosionsartat?

Jeg er ikke sikker på eventuelle risikoer. I den artikkelen det finnes link til her (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19), finnes det link til risikovurderingen "Covid-19-epidemien: Risiko, prognose og respons i Norge etter uke 12 Folkehelseinstituttet 24. mars 2020" , der de beskriver "to mulige strategier, kalt Brems og Undertrykk, og beskriver utfordringer og fordeler med hver av dem."
Jeg har kun lest deler av denne, og har ikke fått satt meg inn i det.
Citera
2020-03-27, 05:24
Medlem
arbetets avatar
Från Facebook. Jag skiter i att länka då inlägget är väldigt personligt:
Kära dagbok

Idag har jag haft mitt tuffaste pass hittills som sjuksköterska. Jag har blivit omplacerad till en avdelning som endast tar emot multisjuka och äldre patienter som smittats med covid-19. Avdelningen är full. Och remisserna ligger i långa köer. Ambulanspersonalen står i gasmasker och väntar på att få lämna över ytterligare en patient. Anhöriga ringer och gråter i telefonen. Alla mina patienter har svårt att andas och är syrgaskrävande. Den ena har just nu 12 liter syrgas (man får 10 liter vid ett hjärtstopp) och kan ändå inte syresätta sig ordentligt. När man har svårt att andas får man ångest och panik. Jag känner mig helt hjälplös. Jag är ingen superhjälte som alla påstår. Jag är en helt vanlig tjej som med mina två armar försöker göra allt jag kan för att du inte ska dö. Jag har spänningshuvudvärk efter mitt visir och munskyddet har gett mig trycksår på näsan.

Kära lilla sköra patient. Jag vet att du inte kommer stå pall det här.
Och jag ser i dina ögon att du också vet det.
Citera
2020-03-27, 05:26
Avslutad
Citat:
Jeg kan ikke lese artikkelen i lenken din, men jeg fant denne artikkelen i Nettavisen:

https://www.nettavisen.no/nyheter/advarer-alle-oyeleger-i-usa-om-nytt-covid-19-symptom/3423944415.html

Citat:
Foreningen henviser til en relativ ny studie som viser at én av 30 undersøkte koronapasienter i Kina hadde konjunktivitt.
Altså en øyekatarr.
Citera
2020-03-27, 05:31
Medlem
qwerty-66s avatar
Snygg tidslinje med Trump's Corona uttalande där man ser o hur vad han sagt Vid olika tidpunkter av pandemi.

En liknande med Tengele hade varit fint

https://youtu.be/wfGUpS5s7yA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in