2020-03-26, 19:09
Medlem
p.norths avatar
Skulle träffa "maffian' i Göteborg, sa L. L
vad skulle dom göra i Köpenhamn?
Hämta nå gods? Eller leverera hem något?
B. P hade han nå koppling till Sigge eller polackerna? Hade förmodligen skumma affärer för sig.

[QUOTE QUOTE=Myllo|70904018]Vid denna konfrontation 86-03-17 fanns VG med som nr 6 men pekades inte ut av LP.
Hon kommenterar även nr 5 men säger sedan: -Ja av de här kan jag bara tycka nr 9.
Nr 9 var den person som gripits i Köpenhamn och sedan satt häktad i 14 dagar i Sthlm.
Anér kallar honom "smugglaren Lennart" och har ingående beskrivit fallet i sin bok från
1998 "Dominoeffekten" Använd sökfunktionen.[/quote]
Citera
2020-03-26, 19:47
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redpilling
LP har sagt att hon tror det var ljuddämpare.

Tjejen som väntade på bussen en bit från Grand sa punktering.

De andra som tex Taxichaufförer, passagerare, AB har oftast refererat det till avgasknall, påsksmällare.

NF refererade till det som ett skott från ett vapen.

Funderar på om ljudet påverkades av gränden (Tunnelgatan) med byggbaracker.

Det är anmärkningsvärt om det bara var som en "smällare".

Är bekant med bangers och det är lite värre än ett vapen som avfyras men det är nog få som skulle säga smällare om en banger. Har aldrig skjutit revolver men +10 pistoler. Och det är mer oljud än en smällare.

Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Jag det har du rätt i.
Funderat lite mer och inte alls säkert att NF stod så högt upp på Sveavägen.
Ett tag funderade jag på ett helt annat scenario dvs att NF ingick i en väldigt tight grupp och med få st. Sen hans kommentar i första förhöret där han uttryckligen säger att han inte hejade på Palme. Varför benämna? Underlig figur den där NF. Men alla underliga figurer den där kvällen behöver inte ha något med mordet att göra ;-)

För mig är det obegripligt att inte alla förstår var han i verkligheten var? Han var inte längst bort, han var närmast.
Citera
2020-03-26, 20:09
Medlem
elysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag förstår. De betonar att det rör sig om en stenbotten. De säger att vapnet inte har legat i sediment, då hade det varit betydligt mera rostigt. Däremot kan då de två sämsta delarna ha utsatts för nån "skit". Ex jord.
Omedelbart skulle jag tro:

- att järnsaker rostar mer exponerade på en stenbotten, ofta syrerikt vatten
- att just vattnet inte är vad som skiljer föremåls syreexponering på botten av svenska sjöar
- att en påtaglig chans att bevaras där är att hamna en bit ner i ett mjukt sediment, syrefritt
Citera
2020-03-26, 20:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Vid denna konfrontation 86-03-17 fanns VG med som nr 6 men pekades inte ut av LP.
Hon kommenterar även nr 5 men säger sedan: -Ja av de här kan jag bara tycka nr 9.
Nr 9 var den person som gripits i Köpenhamn och sedan satt häktad i 14 dagar i Sthlm.
Anér kallar honom "smugglaren Lennart" och har ingående beskrivit fallet i sin bok från
1998 "Dominoeffekten" Använd sökfunktionen.

Är smugglarlennart svensk? Vet du när han greps i Köpenhamn?
Citera
2020-03-26, 20:20
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Vid denna konfrontation 86-03-17 fanns VG med som nr 6 men pekades inte ut av LP.
1998 "Dominoeffekten" Använd sökfunktionen.
"SMUGGLAREN
hade gripits för smuggling i Köpenhamn och förts till Stockholm. Han är även känd
under täcknamnet "Lennart" och mycket lik fantombilden. Han satt häktad under
maxtid (14 dagar) trots att han hade ett starkt och lättkontrollerat alibi.
Den 17 mars 1986 pekade Lisbeth Palme ut honom i en grupp av sju personer där
även VG fanns med. LP -Det är nummer nio. F.led - Mannen som sprang in på Tunnel-
gatan? LP -Ja. Detta utpekande förtegs totalt (normalt läckte ju PU till medierna)."
Citera
2020-03-26, 20:21
Medlem
hehehos avatar
det var polisen kjell jag tänkte på som pekades ut i konfrontation, och där något sprayat internet (nyligen) med kommentarer om att han gjorde det.
Citera
2020-03-26, 20:24
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Stämmer.
Se Gul kolumn till höger, så ser ni vem som sa vad.
Ex. Leif L. och Jan A. i samma bil har olika uppfattning om smällarna..

https://drive.google.com/open?id=1uKe0G2i3fhHz-OPlmY7MdX5Qsd36GJNw291K6YkWU2g

toppen !
Citera
2020-03-26, 20:25
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
det var polisen kjell jag tänkte på som pekades ut i konfrontation, och där något sprayat internet (nyligen) med kommentarer om att han gjorde det.

KAK?
Citera
2020-03-26, 20:32
Medlem
hehehos avatar
ur denna kan man uttyda att vapen+ammo skulle gett permanenta hörselskador för LP efter ett enda (oförberett) skott:

https://www.researchgate.net/publication/50998872_Auditory_Risk_to_Unprotected_Bystanders_E xposed_to_Firearm_Noise
Citera
2020-03-26, 20:55
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
ur denna kan man uttyda att vapen+ammo skulle gett permanenta hörselskador för LP efter ett enda (oförberett) skott:

https://www.researchgate.net/publication/50998872_Auditory_Risk_to_Unprotected_Bystanders_E xposed_to_Firearm_Noise
Det var en 357 Magnum revolver + Winchester Western Metal Piercing patroner. Men ingen fikk hörselskador, eftersom ljudet var dämpat.
Citera
2020-03-26, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Vi vet verkligen inte att vapnet vid MOP var en S&W Magnum (med sin ljudbild). Vi har endast fått veta att de två kulor som upphittades skulle kunna komma från ett dylikt vapen. Det är synnerligen tunt.

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig. För experterna bör det två upphittade kulorna innebära att de skulle ha kommit från ett vapen som för vittnena skulle resulterat i reaktionen: "vilken djävla smäll!".(ggr 2)
Det kan vi inte säga var summan av reaktionerna. Vad är konklusionen av detta? Hör folk dåligt eller är kulorna inte de riktiga?
Citera
2020-03-26, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det var en 357 Magnum revolver + Winchester Western Metal Piercing patroner. Men ingen fikk hörselskador, eftersom ljudet var dämpat.
Moderna ljuddämpare till grovkalibriga vapen drar ner ljudet med storleksordningen 30db. Fortfarande en rejäl smäll, icke att förknippa med filmernas fjuttande ljud. En sådan dämpare är ca 25 cm lång, vilket gör totallängden på vapnet bortåt halvmetern.

Vilka dämpare som var tillgängliga -86 låter jag någon annan svara på. Hemgjorda varianter kan såklart tänkas, men för att ge tydlig effekt utan att inverka negativt på revolverns slagkraft krävs det något alldeles extra. Varianter av tjock textil kan vi glömma, de tar eld direkt av mynningsflamman.

Vidare, börjar vi tala seriösa ljuddämpare kan vi nog ganska snabbt börja fundera på en betydligt mer avancerad organisation och planering än ”Hey, titta, Palme, jag går och hämtar min puffra”.

Just saying.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in