Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-26, 15:43
Medlem
hehehos avatar
https://www.naturvardsverket.se/upload/stod-i-miljoarbetet/vagledning/buller/buller-skjutbanor/ljudmatningar-finkalibriga-vapen.pdf

edit:https://www.caohc.org/UserFiles/file/Shot%20of%20Prevention%20extra%20handout.pdf

lite om hur högt olika vapen låter framifrån och bakifrån

https://www.caohc.org/UserFiles/file/Shot%20of%20Prevention%20extra%20handout.pdf
Senast redigerad av heheho 2020-03-26 kl. 15:51.
Citera
2020-03-26, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag förstår. De betonar att det rör sig om en stenbotten. De säger att vapnet inte har legat i sediment, då hade det varit betydligt mera rostigt. Däremot kan då de två sämsta delarna ha utsatts för nån "skit". Ex jord.

Så kan det vara, ska man komplicera det ändå mer kan man ta upp blåneringen som i sig är en rostskyddande process. Om den är gjord efter konstens alla regler bör den ha haft stor inverkan på graden av rostangrepp.
De lösa delar som ser ut att ha rostat mera, tex avtryckarmekanismen kan ju ha genomgått en helt annan process i tillverkningen.
Jag bara gissar 😀
Citera
2020-03-26, 15:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Att Mockfjärdskulan identifierats komma från samma "batch" som mordkulorna är ju en uppgift som vi har, men hur var det med bom-spåren?
Har vi några uttalanden om dom? Försöker minnas och undrar om det var så att man inte kunde säga varken bu eller bä..
Men källor, någon?

Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Litar du på Stig?

Jag menade en jämförelse mellan mockfjärdskulan som gick genom Grabb Gunnars ben och mordplatskulorna?
Citera
2020-03-26, 15:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
visst jag menar som vi diskuterat...

edit: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Ah, OK. Tack.
Citera
2020-03-26, 15:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Ber om ursäkt för tjat. Men en 357 Magnum revolver låter satans högt. Vilka vittnesmål finns om dessa starka smällar, till skillnad från snack om kinapuffar?

Citat:
agree, det var ingen .357 med metal piercing X (överljudshastighet), jag minns det som något enstaka vittne som säger att det var en hög smäll, flera pratar om smällare, avgassmäll etc.

Stämmer.
Se Gul kolumn till höger, så ser ni vem som sa vad.
Ex. Leif L. och Jan A. i samma bil har olika uppfattning om smällarna..

https://drive.google.com/open?id=1uKe0G2i3fhHz-OPlmY7MdX5Qsd36GJNw291K6YkWU2g
Citera
2020-03-26, 16:12
Medlem
Citat:
Ber om ursäkt för tjat. Men en 357 Magnum revolver låter satans högt. Vilka vittnesmål finns om dessa starka smällar, till skillnad från snack om kinapuffar?
Sisådär 130-135db. Lägg på sten, betong och glas som miljö. LP står en meter bort, och säger sig vända sig mot OP för att kommentera barnens smällare...
Senast redigerad av AtlasMountain 2020-03-26 kl. 16:13. Anledning: Felskrivning
Citera
2020-03-26, 16:44
Medlem
Citat:

LP har sagt att hon tror det var ljuddämpare.

Tjejen som väntade på bussen en bit från Grand sa punktering.

De andra som tex Taxichaufförer, passagerare, AB har oftast refererat det till avgasknall, påsksmällare.

NF refererade till det som ett skott från ett vapen.

Funderar på om ljudet påverkades av gränden (Tunnelgatan) med byggbaracker.

Det är anmärkningsvärt om det bara var som en "smällare".

Är bekant med bangers och det är lite värre än ett vapen som avfyras men det är nog få som skulle säga smällare om en banger. Har aldrig skjutit revolver men +10 pistoler. Och det är mer oljud än en smällare.
Citera
2020-03-26, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redpilling
LP har sagt att hon tror det var ljuddämpare.

Tjejen som väntade på bussen en bit från Grand sa punktering.

De andra som tex Taxichaufförer, passagerare, AB har oftast refererat det till avgasknall, påsksmällare.

NF refererade till det som ett skott från ett vapen.

Funderar på om ljudet påverkades av gränden (Tunnelgatan) med byggbaracker.

Det är anmärkningsvärt om det bara var som en "smällare".

Är bekant med bangers och det är lite värre än ett vapen som avfyras men det är nog få som skulle säga smällare om en banger. Har aldrig skjutit revolver men +10 pistoler. Och det är mer oljud än en smällare.
Att vittnen som är >20m ifrån direkt relaterat ljudet till smällare eller avgasknall kan naturligtvis förklaras rent psykologiskt; man förknippar med ljud man känner igen. Revolverskott var inte direkt vardagsmat 1986.
Att de vittnen som är närmast, LP och AB, kallar det smällare är däremot inte förenligt med en odämpad magnum. Skulle gå så långt som att säga att den smällen hade orsakat större skada på LPs hörsel än på hennes rygg.
Citera
2020-03-26, 17:38
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Så kan det vara, ska man komplicera det ändå mer kan man ta upp blåneringen som i sig är en rostskyddande process. Om den är gjord efter konstens alla regler bör den ha haft stor inverkan på graden av rostangrepp.
De lösa delar som ser ut att ha rostat mera, tex avtryckarmekanismen kan ju ha genomgått en helt annan process i tillverkningen.
Jag bara gissar 😀

Du gissar mkt mer övertygande än jag.😊 Själv är jag renons på vapen och rostskydd.

Apropå vattnet just i den här sjön borde det väl egentligen vara så svårt att googla fram vad som hänt här, jag tänker på utsläpp o annat. Det finns väl hos länsstyrelsen i varje län?

Samtidigt är det väl lite overkill kanske?

Det vore dock kul att få fram fakta om vapnet från rånet till sjön.
Citera
2020-03-26, 17:38
Medlem
Citat:
Var det inte 9 som var en polis som dog för några år sedan som i sig hade en del mystifiering. Han kom från Östersund.
Vid denna konfrontation 86-03-17 fanns VG med som nr 6 men pekades inte ut av LP.
Hon kommenterar även nr 5 men säger sedan: -Ja av de här kan jag bara tycka nr 9.
Nr 9 var den person som gripits i Köpenhamn och sedan satt häktad i 14 dagar i Sthlm.
Anér kallar honom "smugglaren Lennart" och har ingående beskrivit fallet i sin bok från
1998 "Dominoeffekten" Använd sökfunktionen.
Citera
2020-03-26, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Du gissar mkt mer övertygande än jag.😊 Själv är jag renons på vapen och rostskydd.

Apropå vattnet just i den här sjön borde det väl egentligen vara så svårt att googla fram vad som hänt här, jag tänker på utsläpp o annat. Det finns väl hos länsstyrelsen i varje län?

Samtidigt är det väl lite overkill kanske?

Det vore dock kul att få fram fakta om vapnet från rånet till sjön.

Haha, nej jag har inte heller några större kunskaper i varken vattendrag eller skjutvapen. Det låter bara stort när katten skiter...
Men det är kul att googla, och alltid lär man sig något nytt hela tiden.
Blåneringen och syrehalten är dock faktorer som jag vet påverkat rosten.
Lösa rörliga delar, tja, låt säga fjädrar och annat bråte som jag föreställer mig finns i avrtyckarmekanismen...
Vill man ”gå till botten” i frågan om sjöns biologiska liv bör man nog kontakta berörda myndigheter, men vi är inte där riktigt än....😀
Citera
2020-03-26, 18:41
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Men tänk på att även Grand-mannen hade en blå lite längre jacka. Mårten Palme beskriver det i det första förhöret som en blå täckjacka som gick en bit ner på låren.
Även Storhöök och Korhonen ger liknande beskrivningar.
Det är långt från givet att NF:s observation handlar om AB.
Jag det har du rätt i.
Funderat lite mer och inte alls säkert att NF stod så högt upp på Sveavägen.
Ett tag funderade jag på ett helt annat scenario dvs att NF ingick i en väldigt tight grupp och med få st. Sen hans kommentar i första förhöret där han uttryckligen säger att han inte hejade på Palme. Varför benämna? Underlig figur den där NF. Men alla underliga figurer den där kvällen behöver inte ha något med mordet att göra ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in