Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Det har florerat uppgifter om 12-22 knarkspanare verksamma i kvarteren mellan Oxen och Grand på mordnatten.
Spaningen skulle ha avbrutits runt kl 22.
Dokument finns som i stället påstår att de var fyra namngivna spanare ute varav tre som var sysselsatta med fysisk spaning, den fjärde i TK-rummet, vars uppgift var att avlyssna Sigges telefon.
Bjur-ärendet kallades det visst.
Därutöver var det en grupp på 6-8 poliser (om jag minns rätt) som ägnade sig åt gatuprostitution i kvarteret Malmskillnadsgatan med viss spaning på spelklubben Oxen.
Nu har budet 23 knarkspanare med ett stort planerat tillslag under mordkvällen dykt upp, det är något förvirrande.
Förklaring?
Precis, detta är förvirrande. Sen nämns både "knarkspanare" och "spanare". Vi har Barbrogrupper, Klara Lidingö FBU, de tre Säpomännens övervakning, en begränsad knarkspanargrupp som avbröt 22.30 och säkert något annat jag glömt. Vad gäller?
Det vore välgörande om de som har närmare information om denna röra kan ange källa och klargöra vilka spanare/knarkspanare som var ute, hur många de var och var de befann sig när Palme mördades.
Man kan liksom inte väga in obekräftade uppgifter i en granskning av brottet.
De många vittnesmålen om WT-män i området direkt väster om mpl före mordet är fortfarande oförklarade. Jag tänker på 2 på Norra latins skolgård, 5-6 på västra Tunnelgatan, 1 vid Hötorgets t-bana och 1 vid Kammakargatan.
Vi har även 2 i hörnet Regeringsgatan/DB gata 5-6 minuter före mordet + 4 (1 kvinna och tre män) på Apelbergsgatan.
Och direkt efter mordet har vi då Magnus Prims uppgift.
Spanare, knarkspanare, Barbrogrupper, Säpo....?