2020-03-26, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det talas mycket om att det finns ett enorm mörkertal av smittade. De som har fått diagnos är bara toppen av isberget. Dels finns det en del som blir lindrigt sjuka och bara stannar hemma några dagar. Dels finns det en del som är asymptomatiska. De är smittade men har i stort sett inga symptom.
Det jag undrar är varför man inte gör en mängd stickprovstester. Gjorde man det skulle man fä en mycket bättre av hur många som kan bli sjuka och när kulmen nås. Finns det något land där an har testat en stor del av befolkningen slumpvis?

De prioriterar att testa de personer som redan är på sjukhus/äldreboenden etc. och det räcker inte ens till alla dom (vårdtagare och anställda).
Alltså har vi för få tester här i Sverige för att kunna göra stickprov (tyvärr).
Citera
2020-03-26, 20:28
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Vaccin ligger massvis med år fram i tiden.

Karantän är historiskt sätt bästa sättet.

Så du vill att vi ska ha karantän massvis med år?
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Hur länge ska man hålla på med detta då?
1 år?
10 år?

Nej men om man stoppar spridningen(de sjuka kan man inte göra något åt nu) och det gör man via isolering och om man har möjlighet så testar man i princip så många som är möjligt och isolerar dem. Då kommer majoriteten av de som är sjuka(smittspridare) inte kunna sprida det vidare och då kan man släppa på restriktioner. Isolering 2-3 månader kanske och sen kan man lätta på allt. Man behöver så klart inte testa alla men om majoriteten är hemma så kommer de bli sjuka hemma och då kan de testa de som har symptomen och rimligtvis så är hela familjen också smittade samt återställda.

Kan man inte testa så tar allt mycket längre.
Citera
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genos
Någon som vet varför inte Sverige sätts i Karantän i 3-4 veckor? Då borde viruset försvinna och de som har det hinna tillfriskna?
Om jag förstått rätt så vill FHM kunna använda karantän som en sista utväg då det inte är hållbart i längden. Man menar på att det efter en karantän på 3 veckor fortsätter viruset att spridas, så det ska till en drastisk förändring av intensivvårds patienter och avlidna innan en karantän är att tala om. Rätta mig inte om jag har fel!
//Skalman
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Italien har 4.5 läkare per 1000 invånare, eller 0.45%.

Hittills har totalt 8,215 människor dött i Italien med corona.

Förväntat antal döda läkare med corona är alltså 0.45% av 8,215, dvs. 37 personer. Då har man inte ens tagit hänsyn till att läkare alltid har relativt hög ålder.

33 döda läkare betyder alltså att läkare är något underrepresenterade bland dödsfallen.
Medelåldern på läkarna är ju mycket lägre jämfört med medelåldern på samtliga döda. Om de flesta läkare varit i 80-års åldern hade de dött i stora antal.
Citera
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Det har snackats en del om flockimmunitet, men om man haft covid -19 . Hur länge är du immun?
Ingen som vet. När det gäller immunitet finns det ingen bra info än så länge
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Tegnell fick frågan om man inte kunde isolera Gotland så inte smittan skulle spridas dit.
Han svarade att det inte går. OK.
Nej det sa han inte. Han sa att karantänlagstiftningen är tillämplig på att isolera ett område med mycket smitta och inte tvärtom. Lyssna är underskattat.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
De flesta andra länder tycker att det är en bra idé.

Ja jag har märkt det. Jag bara beskriver den svenska linjen.
Citera
2020-03-26, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Bra fråga! Tycker alla andras länders presidenter och premiärministrar gör tal nästan var dag. Men inte Svetsarn, han stämplade ut med en förinspelad video.

Kan det vara så att han har Covid-19, och ligger i respirator? Jag har ingen aning, nån som vet?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag också.
Sägs få allvarliga bestående men.

Ja, 30% får 20% kroniskt nedsatt lungkapacitet, något sådant stod det.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
För många elever är detta det enda målet för dagen, så ja dom skall stå för det tycker jag.
Du vet väl att det finns extremt fattiga människor i Sverige va? Inget snack om saken och pengar är inte viktigt då det handlar om liv och död.

Nej, vaccin kommer inte ta massivt med år.

Massvis kanske inte är rätt benämning, men garanterat minst ett år innan det kan ges till en bred allmänhet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Stegvis blir allt högre nivåer av dödsfall normaliserade. Nu verkar det rätt okej med 6 döda på en dag i Stockholm:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAO4Wx/farre-nya-dodsfall-i-stockholm-i-dag

För en vecka sedan hade 6 döda på en dag i samma region chockat alla. Nu låter det som rena solskenshistorien.

Så småningom kommer "bara" 100 på en dag att presenteras som en framgång.

Siffran kommer mest troligt att ligga på +80 nydöda i bästa fall när Tegnell presenterar allt 14:00 imorgon.

Nu kör vi Stefan och Tegnell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in