2020-03-26, 20:21
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Förstår inte de här inläggen, vad vill du egentligen ha sagt?

Och källa på ditt påstående.

Källa TV4 just nu. Nån uberdoktorprofessor som heter Johan.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Jaha, de vill införa en kraftig kortvarig åtgärd precis i början istället för när det behövs som mest så den effektivt hindrar förberedelsearbetet?
Joråsåatt..

Nej?

Här kan du läsa om strategin om du nu är förmögen till att klara av det:

https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(20)30073-6/fulltext
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Hann du uppfatta vad preparatet innehöll för aktiv substans (om inte kanske namnet på preparatet)?
Det heter Camostat mesylate.

Här:

Går alt, som forskerne håber, kan danske covid-19-patienter behandles med lægemidlet allerede i næste uge - som de første i verden.
- Forskere i Tyskland og Japan har været langt fremme med forskning i det her, men vi har handlet ekstremt hurtigt og fået det her sat i værk. Det har vi kunnet, fordi vi har alle de rigtige kompetencer til at kunne udføre det her ganske hurtigt, siger Mads Fuglsang Kjølby, der en af forskerne bag projektet.
Behandlingen skal vise, om lægemidlet faktisk har den effekt, forskerne håber på.
Håbet er færre patienter på intensiv
Det japanske lægemiddel hedder camostat mesylate og er for flere år siden udviklet til behandling af halsbrand og betændelse i bugspytkirtlen.
Men lektorerne Mads Fuglsang Kjølby og Ole Schmeltz Søgaard fra henholdsvis Klinisk Farmakologisk afdeling og Infektionsmedicinsk afdeling på Aarhus Universitetshospital, håber på, at midlet også kan bruges til at bremse coronavirusset.”
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
För att den förändras. Jag vet inte hur jag ska svara mer än så.

Precis! Du vet inte, bra!
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hur många intensivvårdas nu? Tycker det rör sig runt 200 hela tiden.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Jag läste någonstans flyktigt att viruset betedde sig mer som ett gift än ett virus.

Är dödligheten proportionell mot hur mycket virus man utsätter sig för?
Eller hur många olika muterade virusstammar man utsätter sig för?
Eller dribblar stressen med immunförsvaret.

Mm man börjar ju undra när dom rullar in tusentals gentrifierade hipsters födda på åttiotalet på akuterna i Brooklyn.
Citera
Medlem
Stegvis blir allt högre nivåer av dödsfall normaliserade. Nu verkar det rätt okej med 6 döda på en dag i Stockholm:

Citat:
18 dödsfall rapporterades från Stockholm i går.

Dagens siffra är inte alls lika dramatisk – sex nya dödsfall.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAO4Wx/farre-nya-dodsfall-i-stockholm-i-dag

För en vecka sedan hade 6 döda på en dag i samma region chockat alla. Nu låter det som rena solskenshistorien.

Så småningom kommer "bara" 100 på en dag att presenteras som en framgång.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag med faktiskt. Skulle ju vara mer behändigt också för alla som ska forsla bort de som dör.
Herregud, jag tror inte jag säger det här .....

Sanslöst att man ens tänker i de banorna. Jag hade hellre önskat att jag blev bränd direkt. Skräckscenariot är om de bränner flera kroppar samtidigt så mina anhöriga inte ens kan få min aska att sänka ner i graven.
Citera
2020-03-26, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Svårt, omöjligt? att nå fram i bruset av ryska troll och dårar i den här tråden, men provar.

Det tycks föras samtal om hårdare åtgärder i Stockholm, vad tror ni?

Själv tycker jag det vore bra, verkar som om många fullständigt skiter i alla restriktioner, vad är det för fel på Stockholmare? förutom allt som redan så uppenbart är fel på dom?
Jag tycker också det är bra att isolera Stockholm nu. Då kan resurser och materiel som saknas koncentreras dit från andra ställen så det inte blir allt för mycket kaos. En smitthärd i taget är nog bäst då det saknas så mycket och har vi tur hinner produktion och leveranser ikapp. Får vi flera smitthärdar i landet blir det tufft, svårt att släcka.

Det är många som lever i en bekvämlighets och trygghetsbubbla dom inte vill att någon sticker hål på och inte bara Stockholmare. Nu kommer verkligheten att göra det för dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Man stoppar det mesta(isolering). Sen testar man många(väldigt många)och de man hittar som är smittade isolerar man. Det kommer ta tid men det är det bästa sättet att stoppa spridningen. Källa WHO

Hur länge ska man hålla på med detta då?
1 år?
10 år?
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Fakta:
Dagligen dör ca 1500 människor i Italien, jämt

Fakta:
Testkiten som Italien använder ger positivt corona utslag på vanlig förkylning

Slutsats:
Situationen i Italien är precis som vanligt när det gäller antalet förkylda och döda, skillnaden är den mediala hypen.

Sluta gå på lögnen och sluta var rädda.

Helt ointressant jämförelse. 1500 är ett ganska stabilt värde. Medan dödsfallen för Corona typ dubblas varje vecka utan kraftiga åtgärder. Fattar du ens var en dubbling varje vecka innebär på tex ett halvårs sikt? Om inte, räkna på det!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Du vet att smittan kommer att spridas ändå och bland de som måste jobba vilket är ganska många för att samhället ska funka.
Sen är vi beroende av import för vår vård och sånt.
Singapore har fått spridning igen btw.

LÄS ARTIKLARNA INNAN DU SVARAR.

TACK!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in