2020-03-26, 19:36
Medlem
TheCrystalShips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag är relativt hoppfull. Om man undantar retrovirus (som hiv), så utvecklas alltid något slags immunitet mot virus. Människan vinner alltid så att säga. Du blir sjuk, du utvecklar antikroppar, du blir frisk. När viruset sedan återkommer är du immun. Ibland kan antikropparna tillbakabildas och du blir sjuk igen om viruset skulle återkomma, men då har din kropp sparat "ritningarna" så du producerar antikroppar snabbare andra gången och sjukdomsförloppet blir lindrigare. Likadant vid mutationer. Allt muterar ju inte på viruset, så antikropparna du har gör även här att förloppet blir lindrigare.

Precis, bra beskrivet. Jag är försiktigt hoppfull också.
Citera
2020-03-26, 19:37
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Du får gärna tycka det bakom din datorskärm. Det finns som bekant fullsmockat med ”experter” på Flashback. Dock saknas så gott som alltid lite tyngd bakom orden. Visst har Anders gjort några misstag, men det är nog inte helt lätt att som anonym kastas in i hetluften och bli halshuggen av både journalister och medborgare. Nu är han mer känd än kungen. Han är säkerligen pressad och stressad 24/7

Tegnell har varit läkare sen 1985, avlade filosofie doktor-examen vid Linköpings universitet 2003. Master of Science-examen 2004. Arbetade på smittskyddsinstitutet 2004–2005
2010–2012 var han chef för avdelningen för kunskap vid Socialstyrelsen.
2012–2013 avdelningschef vid smittskyddsinstitutet. Sedan 2013 är Tegnell statsepidemiolog, först vid Smittskyddsinstitutet och från och med 2014 vid Folkhälsomyndigheten.

Vad har ni ”proffs” på erat CV?

Snarare ett bevis på att utbildning inte ger en sunt förnuft. Det är medfött.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Flockimmunitet genom smitta är ju tänkt att ske utan att riskgrupper blir smittade - i synnerhet äldre som kan bilda stora sociala kluster av oskyddade. Och även om viruset försvinner från Sverige genom denna flockimmunitet så kan ett enstaka fall utifrån spridas ohämmat om det kommer i kontakt med ett sådant kluster.

Exempel på kontaktyta kan vara diakonen Stina i församlingen som inte blivit immun, när hon kommer hem från sin utlandsresa är hon lite småförkyld och råkar ovetande smitta ner en hel drös äldre försmalingsmedlemmar som i sin tur sprider smittan vidare till andra äldre innan de märker att det börjar bli allvarligt sjuka och COVID-19 upptäcks.

Eller så kan det vara Bengts barnbarns nya pojkvän Pedro som är utbytesstudent från Bolivia, eller vad som helst.

Poängen är att COVID-19 enkelt kan spridas inom oskyddade kluster tills vaccin finns.
Förhoppningsvis kommer det att finnas snabba tester som gör det enklare för vem som helst att kolla om de har viruset. Vi är inte riktigt där än, men det verkar vara på gång. The Guardian hade en artikel om det igår. Ett test man kan göra hemma och få svar på 15 minuter. Det håller på att utvärderas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
[/b]

Oslo ansees å være senter for smitte og utbredelsen av den her. Noe over 500 nordmenn fikk smitten fra Italia/ Østerrike etter vinterferien. De smittet noe over 500 når de kom hjem, så ble det oppdaget, og siden har smitten bredt seg videre uten at vi kunne spore alle.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGmvlB/en-maaned-med-coronaviruset-i-norge Tidslinje fra dag 1 som var 26 februar (omtrentlig) Jeg tror smitten kom en tid før, et par uker kanskje.

Den sista punkten var en vild gissning, däremot är jag helt övertygad om att alla andra punkter stämmer. Mycket talar för det.

Och varför stoltserar du ens? Ni är en humanitär katastrof. Ni har misslyckats totalt. Det är därför dina politiker vill införa ännu strängare åtgärder nu. Inse en sak, när det är aerosolsmitta och när karantänen inte införs i rätt tidpunkt, då är det verkningslöst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Nej. De amerikaner jag känner gillar Trumps ledarskap och tror på att han löser det här. Han må vara galen på sitt sätt men han är mer intelligent än många.

Einstein jag talar inte om hans popularitet utan skötseln av virus pandemin. Han borde spärras in helt enkelt och en tredje våg från US är vad expertisen förväntar sig redan i höst. Så Trumps skötsel av viruset syns redan nu, sen hur många anhängare han har är totalt ointressant.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Du förstår att Nederländerna har 17 miljoner invånare på en yta som motsvarar 1/20 av Sveriges?
Det är ju inte så väl känt i Sverige men Holland gick på Englands och Sveriges linje och körde "flockimmunitetsstrategin" fram tills att Boris Johnson tvärvände. Då ändrade sig Holland också.
Citera
2020-03-26, 19:38
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Eftersom tråden är i vetenskapliga delen av forumet, tänkte jag ställa en vetenskaplig fråga.

Kan jag som covid19-oskuld få blodplasma av en som tillfrisknat från det, och på det sättet få ett skydd?

Betänk detta, apor blir immuna
https://www.the-scientist.com/news-opinion/monkeys-develop-protective-antibodies-to-sars-cov-2-67281
Jag har varit plasma-donator och är vetgirigt lags, så jag försökte så klart lära mig om vad plasma används till. Och såvitt jag förstår, så ser man till att filtrera bort vita blodkroppar. Titta på wikipedia-artikeln om aferes (https://en.wikipedia.org/wiki/Apheresis).

En annan situation är stamcellstransplantation. I det fallet skulle man kunna tänka sig att effekten blir den du strävar efter.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Och kinesiska myndigheter säger att lungorna försämras. Litar mer på Kina än svenska låtsas läkare.

Jag också.
Sägs få allvarliga bestående men.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Det skulle ju förklara hur dom lyckats döda viruset så effektivt.

Jag håller på att söka i tråden, vet att det har diskuterats
Citera
2020-03-26, 19:39
Medlem
Hursomhelstings avatar
Tegnell drar allt som oftast paralleller till andra länder för att hävda sig och nu är det Norge som gäller.
Norge är en försökskanin lika mycket som Sverige, enligt Tegnell.

Jag kan förstå varför andra länders ledare och folk är avigt inställda till Sverige.
Dessa ständiga svepande uber oben uttalanden om andra länder och även nu under en pandemi!

Tror inte att sjukvårdspersonalen i Norge behöver köpa regnkläder privat och göra skydd av det som finns till hands, läser man vad som rapporteras ur vården så ser det ju ut som att vi är ett U-land!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vi är mitt i en pandemi.
I sverige har den tyvärr knappt börjat och det är redan kris i sjukvården. Man kan undra vart skattepengarna tagit vägen i alla dessa år. De äldre som byggt detta land sorteras nu bort. Skamligt!
Citera
Medlem
Citat:
Eftersom tråden är i vetenskapliga delen av forumet, tänkte jag ställa en vetenskaplig fråga.

Kan jag som covid19-oskuld få blodplasma av en som tillfrisknat från det, och på det sättet få ett skydd?

Betänk detta, apor blir immuna
https://www.the-scientist.com/news-opinion/monkeys-develop-protective-antibodies-to-sars-cov-2-67281
Om det nu potentiellt skulle fungera så är det inte som vaccin, utan som behandling under pågående sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in