2019-01-09, 04:04
Medlem
-EE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Möjligheterna till informationsinhämtning, både legal och illegal, har aldrig varit så stora och gynnsamma som nu. Samtliga svenskar under 60 lever ett i princip helt digitalt liv. Vi lämnar efter oss digitala spår när det gäller nästintill rubbet av våra liv. Detta är en guldgruva för nämnda myndigheter.

Att tro att SÄPO och de övriga alltid håller sig till lagen är att vara naiv. Givetvis använder de tveksamma och illegala metoder.

Vill inte ens tänka på alla de hållhakar de sitter på när det gäller höga ämbetsmän, ministrar osv...

FRA har tillgång till NSA:s analysverktyg XKeyscore. Ett slags "google" för underrättelseanalytiker. Där kan de se i princip det mesta om vad en person gör på internet. (Det finns verktyg och metoder att skydda sig från eventuell övervakning men den diskussionen lämpar sig bättre i en annan forumsdel.)

Möjligheterna för övervakning växer för varje år som går. Nu har tex snart alla en röstassistent i sina hem. Alexa, Siri, Google Home... you name it. En möjlighet för rumsavlyssning 24/7 frivilligt installerad i sin bostad .

MUST/KSI - SÄPO - FRA har ett nära samarbete.

https://en.wikipedia.org/wiki/XKeyscore

https://www.svt.se/ug/read-the-snowden-documents-from-the-nsa

https://www.nybooks.com/articles/2017/01/19/the-swedish-kings-of-cyberwar/

Att låta organisationer som KSI operativt styras av politiker är lika med demokratur i en nästan Orwellsk anda.
Senast redigerad av -EE- 2019-01-09 kl. 04:10.
Citera
2019-01-29, 05:09
Medlem
-EE-s avatar
Kan uppdatera tråden med att jag anmälde mitt ärende till:

http://www.sakint.se/

http://www.siun.se/

Svaren blev som väntat att inga "regelbrott" skett vid eventuell spaning.

Det intressanta är att SIUN ärendet tog ganska lång tid och de sammanträdde flera gånger enligt kansliet. Hade det inte funnits något att granska hade de kunnat avfärda det efter ett sammanträde.

För nytillkomna läsare är det dessa tre inlägg som är mest relevanta:
Del 1
Del 2
KSI-agent röjd
Senast redigerad av -EE- 2019-01-29 kl. 05:17.
Citera
2019-02-21, 09:27
Medlem
-EE-s avatar
Det känns som man nått vägs ände med denna tråden nu.

Vet inte vilka fler instanser som kan vara aktuella mer än SIUN och SAKINT?

Traditionell MSM är inte heller intresserade av att gräva vidare. Har gett dem fler uppgifter än de som står i tråden. En mindre nättidning har visat intresse men har begränsat med resurser.

Har ytterligare en KSI-agent som kan outas här men det känns onödigt att förstöra mer än nödvändigt för Försvarsmakten.

Tips? Åsikter?
Citera
2019-05-22, 00:51
Medlem
-EE-s avatar
https://www.svd.se/mustchefen-till-svd-visst-far-vi-anvanda-vald (bak betalvägg)

C MUST svarar på fråga från SVD:

Citat:
Gunnar Karlson ryckte in som värnpliktig 1977. Några år tidigare, 1973, hade den tidens underrättelsetjänst IB avslöjats, en organisation som till skillnad från Must verkade helt i det fördolda och bland annat sysslade med åsiktsregistrering av människor på just vänsterkanten.

– Som jag förstår det, utan ha specialstuderat det, så var det en olycklig och direkt felaktig sammanblandning av vad utrikesunderrättelsetjänsten skulle göra och vad som var säkerhetsfrågor. Jag är tacksam för att jag inte behövde vara med på den tiden, säger Gunnar Karlson.

Det går inte till som på IB-tiden i dag?

– Det är absolut inte så det går till nu för tiden. De grundläggande ramarna för vad vi gör framgår av försvarsunderrättelselagen, där det står att vi inte får utföra polisiära uppgifter. Innan dess så styrde man ju på helt andra sätt där regeringen beslutade i stället för att det fanns en lag som var stiftad av riksdagen.

I call... bullshit
Citera
2020-03-25, 05:15
Medlem
-EE-s avatar
Kan uppdatera tråden lite.

Ett par grävande journalister från MSM har jobbat med saken. Det är dock tvärstopp. Så länge ingen pratar så går det inte att komma vidare. Och inom underrättelsetjänster som KSI sitter det i ryggmärgen att inte prata.

KSI-agenter väljer att vara tysta trots att de blivit både brända och kastade till vargarna av illojala chefer. Chefer som valt att hellre bränna och sälja ut sina medarbetare än att ha en dialog. Den typen av chef hade jag inte velat ha bredvid mig i skyttegraven i ett skarpt läge. Man sviker inte en vapenbroder.

Man får väl dock säga att det hedrar de KSI-agenter som håller kodexen att aldrig prata. Semper Occultus.

Så länge det inte rapporteras i media är de nog rätt nöjda på KSI. En anonym tråd på flashback som drunknar bland andra är inte hela världen.

Men Svenska folket bör vara medvetna om att KSI verkar inom riket på samma sätt som IB gjorde på sin tid. Det bör även poängteras att de operativt är politiskt styrda. Det är inte bra för demokratin. Vad som anses som subversiv verksamhet av en kan anses som en demokratisk rättighet av en annan.

Jag har valt att radera det bildmaterial och den information som länkades från flashback på minfil.com. Dock är det så att en gång bränd – alltid bränd.
Citera
2020-03-28, 12:06
Medlem
-EE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellout
text

Utifrån det individuella perspektivet är det extremt integritetskränkande att utsättas för riktade spaningsinsatser och inhämtning av den typen som KSI använder sig av. Där är ingen som helst proportionalitetsprincip i förfarandet. Har man inte brutit mot lagen ska inte heller staten kränka ens rättigheter.

Utifrån ett samhällsperspektiv är det ännu värre. Att på operativ nivå låta underrättelsetjänster styras av politiker är inte bra för demokratin. Att använda militär förmåga för att komma åt politiska motståndare. Det är sådant som normalt sett bara sker i totalitära diktaturer.

Utifrån ett säkerhetspolitiskt perspektiv är det helt horribelt att man kan allokera resurser för ett sådant här ärende. Att bränna KSI-agenter för en sak som denna. De kan inte användas operativt längre. Det finns tusentals våldsbejakande islamister i vårt rike som utgör riktiga säkerhetshot. Där tycker jag man ska använda sig av KSI’s förmågor istället. Att använda sig av sk ”särskilda metoder” och bryta mot lagen för att komma åt terrorister är mer proportionellt.

Jag kan inte öppet beskriva hur användandet av sk ”särskilda metoder” går till. Då finns risken för självdoxxning inför den stora massan. Men det jag kan säga är att KSI har enorma befogenheter som helt går utanför Svensk lagstiftning. De har förmågor och metoder som skulle få Svenska folket att häpna. De kan verka i alla miljöer. Bilden av en Carl Hamilton är skrattretande. Jobbar man inom KSI är det Mr Grey som gäller, att smälta in i den grå massan. I princip 100% hjärna och 0% muskler.

KSI’s samarbete med FRA är mycket tajt. När de kör den typen riktade spaningsinsatser är där stor operativ samverkan mellan de båda. FRA kör SIGINT och KSI kör HUMINT och de är helt synkade.

När det gäller FRA’s inblandning i det hela kan man inte tekniskt sett bevisa detta. Det finns ingen teknisk möjlighet att se om man är utsatt för signalspaning. Det man kan göra är att trycktesta informationsflöden och se vad som händer. För att tydliggöra lite vad jag menar så kan vi ta ett exempel som alla förstår. Vi säger att du som gangster misstänker att du är utsatt för telefonavlyssning från polisen. Detta kan du inte märka tekniskt sett. Men du kan t.ex. initiera ett samtal med en bekant där ni bestämmer träff för att göra upp en fejkad illegal stor narkotika eller vapenaffär. Sen kör ni ett möte och överlämning av skrymmande paket. Märker man då att spaning pågår eller att det blir ett tillslag sker så är telefonavlyssningen bekräftad.

Nej nu får jag nog snart lägga ner så man inte slutar som rättshaverist.
Citera
2020-03-28, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -EE-
Utifrån det individuella perspektivet är det extremt integritetskränkande att utsättas för riktade spaningsinsatser och inhämtning av den typen som KSI använder sig av. Där är ingen som helst proportionalitetsprincip i förfarandet. Har man inte brutit mot lagen ska inte heller staten kränka ens rättigheter.

Utifrån ett samhällsperspektiv är det ännu värre. Att på operativ nivå låta underrättelsetjänster styras av politiker är inte bra för demokratin. Att använda militär förmåga för att komma åt politiska motståndare. Det är sådant som normalt sett bara sker i totalitära diktaturer.

Utifrån ett säkerhetspolitiskt perspektiv är det helt horribelt att man kan allokera resurser för ett sådant här ärende. Att bränna KSI-agenter för en sak som denna. De kan inte användas operativt längre. Det finns tusentals våldsbejakande islamister i vårt rike som utgör riktiga säkerhetshot. Där tycker jag man ska använda sig av KSI’s förmågor istället. Att använda sig av sk ”särskilda metoder” och bryta mot lagen för att komma åt terrorister är mer proportionellt.

Jag kan inte öppet beskriva hur användandet av sk ”särskilda metoder” går till. Då finns risken för självdoxxning inför den stora massan. Men det jag kan säga är att KSI har enorma befogenheter som helt går utanför Svensk lagstiftning. De har förmågor och metoder som skulle få Svenska folket att häpna. De kan verka i alla miljöer. Bilden av en Carl Hamilton är skrattretande. Jobbar man inom KSI är det Mr Grey som gäller, att smälta in i den grå massan. I princip 100% hjärna och 0% muskler.

KSI’s samarbete med FRA är mycket tajt. När de kör den typen riktade spaningsinsatser är där stor operativ samverkan mellan de båda. FRA kör SIGINT och KSI kör HUMINT och de är helt synkade.

När det gäller FRA’s inblandning i det hela kan man inte tekniskt sett bevisa detta. Det finns ingen teknisk möjlighet att se om man är utsatt för signalspaning. Det man kan göra är att trycktesta informationsflöden och se vad som händer. För att tydliggöra lite vad jag menar så kan vi ta ett exempel som alla förstår. Vi säger att du som gangster misstänker att du är utsatt för telefonavlyssning från polisen. Detta kan du inte märka tekniskt sett. Men du kan t.ex. initiera ett samtal med en bekant där ni bestämmer träff för att göra upp en fejkad illegal stor narkotika eller vapenaffär. Sen kör ni ett möte och överlämning av skrymmande paket. Märker man då att spaning pågår eller att det blir ett tillslag sker så är telefonavlyssningen bekräftad.

Nej nu får jag nog snart lägga ner så man inte slutar som rättshaverist.

Du tror att KSI har inget annat för sig än att hyra en lägenhet för att spionera på personer är med i facebookgruppen "Stå upp för Peter Springarne"? Om du hade varit Osama bin Laden eller hade sluggat 1 ton kokain eller 100 AK 47 så kanske det hade varit rimligt.

Hur vet du att det är KSI har dom presentarat sig och get dig ett visitkort eller?
Citera
2020-04-15, 16:41
Medlem
-EE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Du tror att KSI har inget annat för sig än att hyra en lägenhet för att spionera på personer är med i facebookgruppen "Stå upp för Peter Springarne"? Om du hade varit Osama bin Laden eller hade sluggat 1 ton kokain eller 100 AK 47 så kanske det hade varit rimligt.

Om du läser denna tråden från början ser du att det var lite mer än så. Givetvis läggs det inte krut på enskilda individer bara för att man är medlem av en facebookgrupp med 200 000 medlemmar. Jag var en extremt framträdande profil redan från starten mitt trollfbkonto "Sven Svensson" drog igång många saker. Var den som organiserade blommogramskickandet till Springare's arbetsplats på polistationen. Ett skyddsobjekt som översvämmas av blommogram.... personer och media som filmar hela grejen. Makten häcklas. Regeringen blir nervösa. Psyops från FM i fbgruppen. Mediakampanj i MSM med Fakenews mm.

Det var väl därför jag blev ett intressant mål. Borde ju varit SÄPO som skött grejen tycker man ju. De har ju "Författningsskydd" som en deluppgift. Varför KSI blandades in kan jag fortfarande inte helt förstå. Trodde man att jag var en del av en påverkanskampanj från främmande makt? GRU som körde lite maskirovka?

Jag ska skriva om vad begreppet "särskilda metoder" inom KSI innebär. Måste dock skriva om en del saker och anonymisera mig själv, miljön och "fotsoldaterna" från KSI. Har som sagt inget emot KSI i sig, det jag tycker är horribelt är att de är politiskt styrda på operativ nivå. INTE bra för demokratin.

Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Hur vet du att det är KSI har dom presentarat sig och get dig ett visitkort eller?

Någon chef på KSI klantade sig å det grövsta. De använde sig av en långsiktig "humint-legend" som verkat bla i Ryssland. Denna person använde de i sin lilla säkerhetsoperation. Extremt korkat!

OPSEC = Spill inte brödsmulor.
SEPERATION = Blanda inte svarta och vita kulor.

Båda bitarna ovan misslyckades dom med. Framförallt var det biten med att inte blanda svarta och vita kulor som fallerade. Att inte spilla några brödsmulor alls är ju omöjligt.
Citera
2020-04-17, 16:24
Medlem
-EE-s avatar
Är man lite väl konspiratoriskt lagd.... eller är det för någon mer som denna tråden nästan är borta från google nu?

Tex en googlesökning på "Kontoret för särskild inhämtning" har tidigare alltid gett sökträff på denna tråden topp 5 det senaste året oavsett ipnr. Har tappat helt extremt i pagerank på bara någon dag..... Something is rotten in the state of.....

Någon mer som kan konfirmera?
Senast redigerad av -EE- 2020-04-17 kl. 16:38.
Citera
2020-04-18, 12:23
Medlem
-EE-s avatar
Vill återknyta till en länk jag tidigare postat.

https://www.fokus.se/2007/02/sapo-varnar-for-nytt-ib/

Citat:
Enskilda kommer [...] att utsättas för betydlig mer omfattande övervakning från det allmännas sida«, skriver Säpo i sitt remissvar från tidigare i januari. »Dessutom innebär förslaget att personer som deltar i civil fullt laglig verksamhet kommer att kunna vara föremål för KSI:s inhämtningsåtgärder.«

Säkerhetspolisen vill inte kommentera sina synpunkter ytterligare, men andra bedömare liknar KSI:s framtida befogenheter med den likaledes hemliga spaning mot svenskar som bedrevs av den så kallade Informationsbyrån, IB, som avslöjades på 1970-talet.

– Det här är spöket från IB-tiden som kommer tillbaka. Det var den spricka som uppstod på 60-talet då Säpo insåg att militären hade en parallell, hemlig organisation till polisen som bedriver hemlig polisverksamhet utanför alla lagrum. De gör precis som de vill, säger Wilhelm Agrell, professor i underrättelseanalys vid Lunds universitet.

Efter att ha tagit del av såväl lagrådsremissen som synpunkterna, menar Agrell att om Säpo har rätt i sin kritik är det ett allvarligt hot mot rättssäkerheten.

– Övervakning av teletrafik i all ära, men en underrättelseverksamhet som inte är bunden av lagarna längre, den kan utsätta medborgarna för rättsövergrepp av en omfattning och art som inte kan jämföras.

Har anmält saken till SIUN ytterligare en gång. Har även kontaktat SIUN's ledarmöter via meddelande på sociala medier mm och bett dem att titta på saken riktigt noga denna gång.

http://www.siun.se/ledamoter.html

Citat:
Nämndens ledamöter
Caroline Hindmarsh, lagmanordförande
Jan Öhman, lagmanvice ordförande
ClasGöran Carlsson, riksdagsledamotledamot
Margareta Pålsson, f.d. riksdagsledamotledamot
Helene Petersson, f.d. riksdagsledamotledamot
Anders Schröder, f.d. riksdagsledamotledamot
Per Westerberg, f.d. riksdagsledamotledamot

Om dom inte har invändningar denna gång så är Sverige på samma nivå som totalitära stater som Kina!!!
Citera
2020-05-11, 10:28
Medlem
-EE-s avatar
Var i kontakt med SIUN per telefon precis. Har fortfarande inte fått svar på min senaste begäran om kontroll. Dock är förhoppningen om att svaret ska bli annorlunda än senast inte särskilt stora.

Enskild person kan endast begära kontroll om sk otillbörlig signalspaning skett från FRA. Enskild person kan ej begära kontroll av andra delar av försvarsunderrättelseverksamheten. Mao är KSI helt utan kontroll. De gör precis som de vill utan någon större insyn från någon annan myndighet. Att begära kontroll av KSI's användande av sk "särskilda metoder" går inte!

Demokraturen Sverige!

Björn Rosengren myntade begreppet “den sista Sovjetstaten” 1999. Han avsåg då Norge. Men nej… den sista Sovjetstaten är Sverige!

Sovjetunionen hade sina politiska kommissarier – politrukerna!

Sveriges regim har sina politiska kommissarier – “kontoristerna” på KSI….. de verkar helt utan lagar och regler samt insynen är obefintlig!

SIUN är endast en chimär. Ett spel för galleriet! Det sjuka är att det endast är FRA som går att granska utifrån en enskild persons begäran.
Citera
2020-05-11, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -EE-
Sovjetunionen hade sina politiska kommissarier – politrukerna!

Sveriges regim har sina politiska kommissarier – “kontoristerna” på KSI….. de verkar helt utan lagar och regler samt insynen är obefintlig!

SIUN är endast en chimär. Ett spel för galleriet! Det sjuka är att det endast är FRA som går att granska utifrån en enskild persons begäran.

Jag tror att de flesta ställer upp på att man spanar på "samhällsomstörtande verksamhet" isv inom riket. Det gäller nog de flesta länder, Sverige såväl som utomlands. Det är nog närmast en förväntan medborgarna har, att jihadister eller revolutionärer granskas och spanas på av myndigheterna.

Dilemmat ligger väl som du säger i att de är hemliga och ganska oreglerade och, teoretiskt sett, skulle kunna härja fritt. Inte mycket av detta har i så fall kommit till allmänhetens ljus (i Sverige då) av uppenbara skäl (att det bedrivs i hemlighet).

Men den här typen av gråzonsverksamhet har väl ALLTID funnits? Operation Gladio, vår militära underrättelsetjänst, osv? Man kan ju jämföra med Italien, där det spårade ur i antikommunistiska provokationsbombningar, eller Ergenekon i Turkiet?

Det finns nog inte direkt nåt motgift mot att det *skulle kunna* flippa ut, annat än ett i övrigt välordnat samhälle där eventuella false flag-terrordåd inte går att gömma bakom revolutionärer och där folk inte hux flux kan "försvinna" osv.

Det är väl ett rätt dåligt argument att "det har ju funkat hyfsat tidigare" men det är nog faktiskt det enda jag har att komma med. Skulle KSI börja kidnappa eller skjuta av folk som är obekväma skulle det förhoppningsvis kolla ut i ljuset via media, osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in