2018-11-07, 14:55
Medlem
GladaGrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Det finns alldeles för mycket fel, antaganden och logiska felaktigheter för att kunna ta ditt inlägg seriöst. Hur skulle du kunna veta att de som var aktiva i gruppen på Facebook var aktivister eller "ryska nättroll" vars existens ännu inte påvisats? Att polisen sedan skulle hyra en bostad av din granne för fysiskt spaning och dessutom i polisens namn låter aldeles för bra för att vara sant.

Därefter kommer den svenska 007 varianten, "han som bott i Öst och Väst", vilket är som kopierat från en amerikansk propagandafilm från 70-talet ökar inte trovärdigheten. Självklart för att det hela ska bli extra spännande talar även personen ryska vilket du självklart inte kan ha en aning om såvida du inte känner personen och själv talar ryska.

Riktigt dåligt inlägg och billigt försök till att få uppmärksamhet.
Jag ska inte påstå att hans inlägg är lögn rakt av. Däremot är jag tveksam till att det just skulle vara KSI, jag tror i så fall att det är Säpo som agerat. Verkar dock väldigt konstigt att de skulle lägga ner sådana resurser för ett sådant ärende om det inte dykt upp något som föranlett en mer fördjupad spaning.

Jag har egna erfarenheter av hur den öppna polisen och säkerhetspolisen arbetar när de spanar, med öppna polisen avses NOA. Förvisso är mina kunskaper rätt gamla men jag tror inte så väldigt mycket har förändrats. Någon gång avser jag att skriva av mig på Flashback gällande detta, det var därför som jag skapade den här användaren. Jag lär inte kunna berätta något revolutionerande nytt eller spännande men jag ska försöka beskriva mer ingående senare, förhoppningsvis utan att röja mig själv. Jag ska också försöka skilja på sådant som jag har egna erfarenheter av (och därmed vet är sant) och egna spekulationer. Jag kommer även redogöra en del för spanarnas utbildning. Jag är inte jätteinitierad men jag är troligen mer insatt än de flesta som skrivit i ämnet på Flashback. Jag är rätt förvånad över att så lite framkommit i ämnet, varken på internet eller i litteratur.

På återhörande!
Citera
2018-11-07, 15:39
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaGrodan
Jag ska inte påstå att hans inlägg är lögn rakt av. Däremot är jag tveksam till att det just skulle vara KSI, jag tror i så fall att det är Säpo som agerat. Verkar dock väldigt konstigt att de skulle lägga ner sådana resurser för ett sådant ärende om det inte dykt upp något som föranlett en mer fördjupad spaning.

Jag har egna erfarenheter av hur den öppna polisen och säkerhetspolisen arbetar när de spanar, med öppna polisen avses NOA. Förvisso är mina kunskaper rätt gamla men jag tror inte så väldigt mycket har förändrats. Någon gång avser jag att skriva av mig på Flashback gällande detta, det var därför som jag skapade den här användaren. Jag lär inte kunna berätta något revolutionerande nytt eller spännande men jag ska försöka beskriva mer ingående senare, förhoppningsvis utan att röja mig själv. Jag ska också försöka skilja på sådant som jag har egna erfarenheter av (och därmed vet är sant) och egna spekulationer. Jag kommer även redogöra en del för spanarnas utbildning. Jag är inte jätteinitierad men jag är troligen mer insatt än de flesta som skrivit i ämnet på Flashback. Jag är rätt förvånad över att så lite framkommit i ämnet, varken på internet eller i litteratur.

På återhörande!

Gör gärna det, skulle vara väldigt intressant att läsa
Citera
2018-11-07, 16:15
Medlem
lillapaddingtons avatar
Tror nog du redan har intresserat myndigheterna, du kan lika gärna outa de. Skulle du åtminstone kunna lägga upp lite screenshots från Facebookprofilen? Hur tror du att de hittade din riktiga identitet? Om du inte tabbade dig grovt på ’trollkontot” så kan man anta att Facebook har lämnat ut IP, man kan då också anta att myndigheten motiverade det i stil med ”fara för rikets säkerhet” till Facebook då jag inte tror att de har resurser till att dela ut IP till mindre brottsmål. Eller har jag fel ang det om Facebook?

Mvh
Citera
2018-11-07, 16:31
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington
Tror nog du redan har intresserat myndigheterna, du kan lika gärna outa de. Skulle du åtminstone kunna lägga upp lite screenshots från Facebookprofilen? Hur tror du att de hittade din riktiga identitet? Om du inte tabbade dig grovt på ’trollkontot” så kan man anta att Facebook har lämnat ut IP, man kan då också anta att myndigheten motiverade det i stil med ”fara för rikets säkerhet” till Facebook då jag inte tror att de har resurser till att dela ut IP till mindre brottsmål. Eller har jag fel ang det om Facebook?

Mvh

De är skyldiga att lämna ut uppgifter om alla som misstänks för brott (om det hela sker genom de svenska myndigheterna eller nere i Bryssel vet jag inte). Faktum är att Facebook, Google med fler har överlämnande av personuppgifter som en affärside, de tar betalt per person. Det finns en bra föreläsning av en expert inom datasäkerhet från Defcon om ämnet.
Citera
2018-11-07, 19:52
Medlem
GladaGrodans avatar
Citat:
Gör gärna det, skulle vara väldigt intressant att läsa
Frågan är om jag ska starta en ny tråd eller posta i någon befintlig? Någon som har något förslag?
Citera
2018-11-08, 05:54
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Frågan är om jag ska starta en ny tråd eller posta i någon befintlig? Någon som har något förslag?

Starta en egen
Citera
2018-11-08, 07:48
Medlem
Möjligheterna till informationsinhämtning, både legal och illegal, har aldrig varit så stora och gynnsamma som nu. Samtliga svenskar under 60 lever ett i princip helt digitalt liv. Vi lämnar efter oss digitala spår när det gäller nästintill rubbet av våra liv. Detta är en guldgruva för nämnda myndigheter.

Att tro att SÄPO och de övriga alltid håller sig till lagen är att vara naiv. Givetvis använder de tveksamma och illegala metoder.

Vill inte ens tänka på alla de hållhakar de sitter på när det gäller höga ämbetsmän, ministrar osv...
Citera
2018-11-09, 01:17
Medlem
-EE-s avatar
Citat:

På återhörande!

Det kan ha varit en operation i samverkan. MUST/KSI - SÄPO - FRA ingår i den sk underrättelsetriangeln och samverkar ofta. SÄPO kanske rekvirerat "holken" (bostaden) medan KSI stått för sin del. Det som gör mig säker på att KSI varit inblandade är att det endast är dom som kan använda sig av sk "särskilda metoder". KSI-agenten jag nämner har som sagt varit verksam bla i Ryssland och SÄPO verkar inte utomlands.
Citera
2018-11-11, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Möjligheterna till informationsinhämtning, både legal och illegal, har aldrig varit så stora och gynnsamma som nu. Samtliga svenskar under 60 lever ett i princip helt digitalt liv. Vi lämnar efter oss digitala spår när det gäller nästintill rubbet av våra liv. Detta är en guldgruva för nämnda myndigheter.

Att tro att SÄPO och de övriga alltid håller sig till lagen är att vara naiv. Givetvis använder de tveksamma och illegala metoder.

Vill inte ens tänka på alla de hållhakar de sitter på när det gäller höga ämbetsmän, ministrar osv...
Exakt

MSB kan utvecklas till att bli Sveriges nya IB i övervakningssamhället
Citat:
Alla nya nätmedier i Sverige betraktar denna utveckling som leds av myndigheter som MSB och EU:s Stratcom som klart illavarslande. Lägg till faktagranskande public service-sajter och Näthatsgranskaren i ekvationen. Håller Sverige på att bli ett Stasiland med angiveri och övervakning i centrum?
https://newsvoice.se/2018/11/msb-sveriges-nya-ib/
Citera
2018-11-13, 09:23
Medlem
-EE-s avatar
Citat:
Riktigt dåligt inlägg och billigt försök till att få uppmärksamhet.

Storyn är som sagt helt sann. Jag har dock viss förståelse för att en del inte tror på den.
Citera
2018-12-05, 15:40
Medlem
-EE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -EE-
Det kan ha varit en operation i samverkan. MUST/KSI - SÄPO - FRA ingår i den sk underrättelsetriangeln och samverkar ofta. SÄPO kanske rekvirerat "holken" (bostaden) medan KSI stått för sin del. Det som gör mig säker på att KSI varit inblandade är att det endast är dom som kan använda sig av sk "särskilda metoder". KSI-agenten jag nämner har som sagt varit verksam bla i Ryssland och SÄPO verkar inte utomlands.

Jag testade att begära ut spaningspromemorior från SÄPO men blev som väntat nekad att ta del av dessa.

http://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/menyer/faq/hur-begar-jag-ut-info-fran-sakerhetspolisen.html
Citera
2018-12-26, 21:18
Medlem
-EE-s avatar
Har som sagt kontaktat MUST ett flertal ggr per brev och bett om en förklaring. Var i kontakt med dom per email nu för någon vecka sedan. De vägrar att ens bemöda sig att svara.

Det är oacceptabelt att låta KSI-agenter verka inom riket mot vanliga hederliga medborgare som inte ens begått något brott. Dessutom med mycket integritetskränkande metoder. KSI ska verka mot främmande makt. Inrikesdelen är SÄPOs uppgift.

MUST har fått sina chanser. Det enda jag begärde var en förklaring och en ursäkt.

KSI agent 1 tidigare kallad "Han som bott i Väst och Öst"

Operationsområden:
Sverige
Ryssland
Kina
mfl

Täckmantel. Precis som Nordströmaffären 1996 är denna person också på ytan affärsman. Men jobbar också åt KSI. Social och trevlig. Det är hans chefer som ska ha skit.

Bild:
https://minfil.com/Qc84L9oaba/al_jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in