2008-04-10, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Är inte tillverkningen tillbaka i Sverige?

Nepp.
Citera
2008-04-10, 16:38
Medlem
Great Gargamels avatar
mamma brukar koka varm choklad åt mig gjort på cacao, den borde smaka likadant om man dricker den kall
Citera
2008-04-10, 16:44
Medlem
Big Ms avatar
Är inte Pucko gjord på konserverad mjölk? Det har jag alltid trott.
Citera
2008-04-10, 19:26
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Plupps chokladmjölk var också en riktig höjdare, tog slut fort som fan.

Ja just ja! Det blåhåriga trollet ja. Det enda jag kommer ihåg just nu var att jag tyckte att den smakade som om de haft lite väl många teskedar med O'boy.
Citera
2008-04-15, 16:47
Medlem
Sereenas avatar
Den där soyamjölken med chokladsmak är väldigt lik pucko, men mycket kraftigare, brukar blanda den 50/50 med vanlig mjölk.
Citera
2009-04-07, 15:38
Medlem
MassiveBs avatar
Någon annan som har förslag på hur man gör egen Pucko?
Citera
2009-04-08, 08:21
Bannlyst
Jag råkade göra egen Pucko en gång. En dag gjorde jag choklad med kakao och socker och såklart mjölk. Det blev kvar och det ställde jag i kylskåpet.
Dagen efter så var jag törstig och såg då denna rest av choklad. Drack upp det hela och det första jag skrek när jag kom ut ur kylskåpet var: "Pucko!"
Citera
2020-03-26, 11:30
Moderator
manamanahs avatar
Tråd öppnad.

Mod.
Citera
2020-03-26, 15:26
Medlem
Jag hittade det här receptet:

https://estote.se/gor-din-egen-pucko/

Där de gör vanlig drickchoklad med en skvätt grädde, men de lägger också till en klick kolasås. Kan det vara den aromen som gör att Pucko är godare än O'boy och vanlig drickchoklad?

Jag hade mina funderingar om kanske vanillinpulver var den "hemliga aromen", men det kanske är en svag kolasmak i stället?
Citera
2020-03-26, 15:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Jag hittade det här receptet:

https://estote.se/gor-din-egen-pucko/

Där de gör vanlig drickchoklad med en skvätt grädde, men de lägger också till en klick kolasås. Kan det vara den aromen som gör att Pucko är godare än O'boy och vanlig drickchoklad?

Jag hade mina funderingar om kanske vanillinpulver var den "hemliga aromen", men det kanske är en svag kolasmak i stället?

Puckon är gjord på UHT-mjölk. Jag blandade i somras Oboy med Lidls UHT-mjölk. Blev i princip exakt som pucko. (UHT-mjölk har gräddigare smak än vanlig "färskmjölk").
Citera
2020-03-26, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Puckon är gjord på UHT-mjölk. Jag blandade i somras Oboy med Lidls UHT-mjölk. Blev i princip exakt som pucko. (UHT-mjölk har gräddigare smak än vanlig "färskmjölk").

Jag provade faktiskt att blanda med UHT-mjölk så sent som igår, men det är fortfarande något som fattas i smaken. Det blir gott, men inte mitt i prick.

Pucko har innehållet mjölk (fetthalt 1,5 %), socker 5 %, fettreducerad kakao 1 %, salt, surhetsreglerande medel (natriumkarbonat) och aromer. Just "aromer" hänger jag upp mig på. Vad kan det vara? En gnutta salt måste provas också.
Citera
2020-03-26, 16:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Jag provade faktiskt att blanda med UHT-mjölk så sent som igår, men det är fortfarande något som fattas i smaken. Det blir gott, men inte mitt i prick.

Pucko har innehållet mjölk (fetthalt 1,5 %), socker 5 %, fettreducerad kakao 1 %, salt, surhetsreglerande medel (natriumkarbonat) och aromer. Just "aromer" hänger jag upp mig på. Vad kan det vara? En gnutta salt måste provas också.

Möjligen mer kakao? Typ "Ögon-kakao". (Oboy innehåller inte så mycket kakao egentligen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in