2020-03-26, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har förstått att du är övertygad om att blod med LW:s DNA har hittats på SD:s tvättmaskin, men det jag inte förstår är hur du kommer fram till det. Åtminstone verkar det varken ha undersökts eller hittats någonting på tvättmaskinen den 16/5-2018 som du är inne på. Det gjordes tre platsundersökningar av SD:s bostad 2018:

1.Undersökningsprotokoll, 15:e maj 2018 (aktbil.157, s.224-245)
2.Undersökningsprotokoll, 16:e maj 2018 (aktbil.157, s.246-268)
3.Undersökningsprotokoll, 28:e sep 2018 (aktbil.157, s.269-279)

På sid.277 kan du läsa om topsningen av tvättmaskinen (S099-100) som alltså gjordes vid den tredje undersökningen 28/9 2018, och det är den här topsningen du kan läsa om i NFC-rapporten du hänvisar till (aktbil. 160, sid. 110).

Du har fel.

3. Husrannsakan 21/6, protokoll skrivet 28/9.

AB 157B sid 277 finns ett foto.

Det märkliga är att då har storstädning ägt rum, men besudlingen har man uppenbarligen missat
Citera
2020-03-26, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Frågan är ju om det inte är lite mer än bara bajsbilder de utbyter med varandra?

Jag har sett rätt bra argument med tecken för att det skulle kunna finnas en kärleksrelation mellan Stefan Davidsson och Jerry Gray. Hur som helst är det iaf ofattbart att Jerry fortsatt skydda Stefan fram till åtminstone någon vecka sen! Jag bedömer honom dock som troligast av honom och Hanna Davidsson att berätta allt de vet om Stefan

Ja min tilltro är att både HD o JG räddar sin egen värdighet om de nu vill fortsätta leva och verka i Örebro framöver.

Ingen aning om de är mer än bros. Tycker se att de har nära band med bla gemensamma vänner, fritidsintresse, byggnadsintressen mm JG har dessutom släp o massa saker hos SD, de lånar av varandra & byter tjänster osv.

Tror JG är grymt besviken på SD som han höll väldigt högt och behöver smälta. Sen kan han nog spotta ur skägget.

HD saknar tyvärr viss självinsikt och är längre bak i processen så du kan mycket väl ha rätt här.

Men de båda läser här inne så hoppas att de får så pass på fötterna att de vågar vara ärliga.
Citera
2020-03-26, 15:17
Medlem
Citat:
Frågan är ju om det inte är lite mer än bara bajsbilder de utbyter med varandra?

Jag har sett rätt bra argument med tecken för att det skulle kunna finnas en kärleksrelation mellan Stefan Davidsson och Jerry Gray. Hur som helst är det iaf ofattbart att Jerry fortsatt skydda Stefan fram till åtminstone någon vecka sen! Jag bedömer honom dock som troligast av honom och Hanna Davidsson att berätta allt de vet om Stefan.

Det låter absolut inte off! Kanske dock med tillägget att Lena fått reda på att Stefan Davidsson och Jerry Gray hade en kärleksrelation och tänkte avslöja även det..
Hur vet du hur Jerry tänker? Han har ännu inte varit på något vittnesförhör? Så vad menar du att han fortsätter skydda SD? Jag tror definitivt inte på nån sorts kärleksrelation mellan honom och SD. Däremot en lång vänskap med en grundmurad lojalitet som är svår att bryta. Jag tror också att Jerry kommer undvika att ljuga i vittnesförhör. Han inser nog vikten med att tala sanning och att inte undanhålla något vid fråga. Men det är ju vad jag tror - har ju ingen aning.
Citera
2020-03-26, 15:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, båda verktygen du visar här är tänkbara. Men MGM måste ju haft med sig ett vapen han kunde dölja under sina kläder, annars hade nog Lena blivit rejält misstänksam...så en påk lär vara utesluten.

Det var påkens princip jag tänkte på. Den kan vara kortare, som vissa polisbatonger på sina håll. Närmare ridspö. Samtidigt kan längd och tyngd ha en vits, medan bredd eller volym kanske inte har det. Jag må vara lite distanserad till saken som den sett ut, men att veva med nånting sjutton gånger... Alltså, det gör ”man” nog inte med vilken pryl som helst.

Och hammaren får man ta i med, och träffa huvudet, för att få resultat, men då blir det förvisso desto större... Nåt slags slagträ med spikar i?, ett stålrör eller -spett, ett bräckjärn..? Sen vill han väl inte behöva hålla på hur länge som helst heller förstås...

Samtidigt så ska han helst kunna ha det under jackan eller nåt. Eller ha lagt ut det i buskarna dagar innan. Det låg väl en hammare i en slänt där... Kanske reserven?

Hammare är kanske inte så dumt ändå. Nåt slags.
Citera
2020-03-26, 15:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Han kan ha placerat ut mordvapnet i ett tidigare skede.

Precis. Eller två: Hammaren i slänten.
Citera
2020-03-26, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Jag kan dock inte släppa en tanke jag har:
HD tappade förtroendet för SD.
HD ställde krav på SD, vilka var att han skulle bryta helt med LW för att det ens skulle kunna vara möjligt för dom att hitta tillbaka till varandra.
HD träffade en ny och SD fortsatte att dölja sin relation med LW (eftersom han ändå inte trodde att det var något seriöst mellan HD och Sillen).
LW hotade med att berätta för HD om deras relation om de åkte till USA.
SD försökte dölja det in i det längsta, men LW fick reda på det ändå flera dagar innan avresa.
I deras konversationer tycker jag mig ändå ana ett litet uns av hot mot SD: Nånting i stil med att de kan skicka bilder till varandra när de ligger på hotellrummet i vardera världsdel. Samt att hon triumferande skriver att hon inte är rädd för SD längre och att han inte längre har makten över henne.
I mina öron så låter det som att hon är fri att bryta de regler han satt upp, så som RT osv som skulle kunna få HD att fatta galoppen OCH att hon då får sin hämnd på båda D-ssons.
LW verkar vara på väg bort från honom samt att han tappat kontrollen över henne och att hon samtidigt i princip kan sabba alla hans framtidsplaner med "drömkvinnan" = SD hade kniven mot strupen och LW har övertaget SAMTIDIGT som hon är på väg bort från honom.
Han står som förlorare med alla nitlotter och är slagen i sitt eget spel, för LW har egentligen ingenting att förlora vid det här laget medan SD har ALLT att förlora: Kontrollen, sina kvinnor och sin jävla heder.

Så går det när man både vill äta kakan och ha den kvar.
Nu står han kränkt och NÄSTAN ertappad med handen i tom kakburk?

Låter det helt off??
Nej, det låter mycket plausibelt. Han har målat in sig i ett hörn. LW hade egentligen inget att förlora. Hon kunde pressa honom, och hade träffat en ny. Och han ville ha HD. Men om LW berättade om allt för HD så tänkte han kanske att då är det kört för all framtid. Så en levande LW var ett reellt hot, om det nu var så att hon var på väg från honom, och han inte längre hade makt över henne - precis som hon sa. Kontrollen var ju det som gjorde att hon höll sig på mattan - makten som hennes känslor för honom utgjorde, gjorde att hon inte var så farlig då. Men tappade han den makten - vilket det ju verkade som - då var han körd. Då kan han inte manipulera henne längre. Ouch, hon måste bort. Fullt ut.

Ja, så kan det faktiskt vara.
Citera
2020-03-26, 15:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag tänker att ett metallrör skulle behöva vara ganska tjockt för att inte krökas av slagen och därmed väga mer, vilket skulle göra större skada fortare. Så då lurar jag mer åt en rundstav. Den är också väldigt lätt att göra sig av, något som kan vara väldigt praktiskt om man vill förbli fri.

Men sen läste jag detta och kände att det är rimligt det med såklart.

Men jag tror nog fasen mest på den där ficklampan han köpte väldigt nära inpå mordet.

Såhär tänker jag med och att det är ganska uppenbart, speciellt med tanke på hans tidigare planer på mord som lösning på problem.

Du är för trög men framförallt alldeles för agendadriven för att jag ska orka diskutera med dig.

M*ats B*erg alltså. Någon från Örebrotrakten som vet något om den lirarn?

Honan6 har ju alltid rätt men traditioner kan vara sorten, inte nödvvis exemplaret. Det här är en kille som rör sig med manicker o pryttlar och specialverktyg, ovanpå vardagens mer ordinära kvalitetsverktyg. Och som tillbringat ungdomen med att slå omkring sig i högt torrt gräs med olika käppar för att se vilken som gör jobbet bäst. Han har en idé. Det är en del av utförandet sannolikt, för han har föreställt sig detta en tid. Det är trots allt så man löser problem. Det finns en publik. Det finns tyst jubel o bragging rights nånstans långt bak.

Ett tämligen ordinärt verktyg skulle jag tänka mig.
Citera
2020-03-26, 15:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Du har fel.

3. Husrannsakan 21/6, protokoll skrivet 28/9.

AB 157B sid 277 finns ett foto.

Det märkliga är att då har storstädning ägt rum, men besudlingen har man uppenbarligen missat

Så kan det gå. Frugan var kNske utflyttad då och mindre motiverad att städa...
Citera
2020-03-26, 15:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tycker att scenen där han bär Lena naken till sängen är oerhört charmerande

Nu får vi försöka hålla oss till ännet...

Sen ska man också tänka på att nästa gång någon av mellansveriges lika eller mer flitigt aktiva damer blir ihjälslagen så kan kanske tillräckligt många av herrarna i adressboken (och deras fruar) anse att priset som betalas på fb är på tok för högt. Vare sig de höll i hammarn eller inte. Och de kan ha lite andra jobb...

Men förmodligen har de väl snabbt glömt det igen då...

Man ska inte passa på att hänga ut sidofigurer... Det är inte riktigt brottsförebyggande i det stora hela tror jag.
Citera
2020-03-26, 15:53
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror allt mynnar ut i kontroll. Så länge LW bråkade med SD så var allt lugnt för SD. Då visste han att hon ville ha honom och han kunde styra henne. Likaså HD - henne styrde han också. I slutet när hon tänkte åka till Norge, och då hon sa att "du har ingen makt över mig längre", då brast det för SD. Då skulle han inte ha kontroll över henne längre. Han ville ha henne - men bara för sex. Hon har funnits där i 6 år för honom. Så länge han höll moroten framför henne (resan till Kilimanjaro), så var hon fast med honom. Och då var han nöjd.

SD hade sin familj, och den tänkte han ha kvar. Men kontrollen över LW tänkte han inte släppa. Nu finns hon inte längre och SD är nöjd. Han behöll kontrollen in i det sista. Precis som Tovas mördare, Billy. När Billy var i häktet meddelade hans advokat att "Billy sover gott om nätterna". Tro fan det - han behövde inte oroa sig för var hon var eller vem hon umgicks med. Han har fortfarande kontrollen.

Jag tror det är så enkelt. SD, kontrollfreaket, tänkte INTE låta LW springa lös utom hans kontroll. Hellre dödade han henne. Och det gjorde han. Många problem löstes där.

Jag tror också det handlar om kontroll som du säger. Jag tror dock att han kände att han höll på att tappa kontrollen på båda kvinnorna. Jag tror på något sätt att det fanns nåt ultimatum från HD beträffande LW. Jag tror hon hade fått nog. Och om inte SD får ha LW ska ingen annan få ha henne heller... och så har han gjort det för HD - "allt ska bli så bra nu".
Citera
2020-03-26, 16:02
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag kan inte säga att jag kan följa dig hundra proc för det är en liten gåta (för mig) att SD inte kan nöja sig med att de ”separerar”. Men, man kan ju konstatera att en levande LW som skulle vara s.a.s. avknoppad från TeamD-sfären framstår som ett fortsatt, levande hot mot paret D och familjen D. Givet att de hade kunnat förenas, vilket inte är säkert. SD framstod nu kanske inte lika attraktiv för HD längre, om hon hade chansen att välja... Och skvallret och hånet från LW kunde antas fortsätta hagla... Så då står SD ensam mitt emellan. Där kan man väl även se hämndmotiv, liksom en förhoppning att radera ut det som fortsatt skulle påminna om äktenskapets ruin, vilket kanske kunde ge honom familjen tillbaka.

För andra, vanliga dödliga, ser det kanske ut mest som en handling i en form av desperation, eller av sårad stolthet, eller som hämnd efter upplevt fullbordat faktum. Eller som bortrensande av ett uppstudsigt och oförutsägbart, ständigt (socialt) hot. ”Kontroll” är det ju i alla händelser. Alltid kanske.

Fast om man tänker i banorna att SD är psykopat så ingår sexuell promiskuitet i själva biten och även att ta onödiga risker. De saknar konsekvenstänk här. Att separera alternativt bryta helt med LW ingår inte i hans verklighetsbild - i hans värld är dom båda hans ju. Den ena ger trygghet ekonomiskt och fixar med barnen. Den andra kan han ligga med när han vill. Jag tror också att han gillar hela spelet med henne. Plus att det nog är sunt att vi inte riktigt fattar. Då är vi ju inte som han
Citera
2020-03-26, 16:10
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Honan6 har ju alltid rätt men traditioner kan vara sorten, inte nödvvis exemplaret. Det här är en kille som rör sig med manicker o pryttlar och specialverktyg, ovanpå vardagens mer ordinära kvalitetsverktyg. Och som tillbringat ungdomen med att slå omkring sig i högt torrt gräs med olika käppar för att se vilken som gör jobbet bäst. Han har en idé. Det är en del av utförandet sannolikt, för han har föreställt sig detta en tid. Det är trots allt så man löser problem. Det finns en publik. Det finns tyst jubel o bragging rights nånstans långt bak.

Ett tämligen ordinärt verktyg skulle jag tänka mig.
Well well, vi får se om vi någonsin får veta helt enkelt!
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hur vet du hur Jerry tänker? Han har ännu inte varit på något vittnesförhör? Så vad menar du att han fortsätter skydda SD? Jag tror definitivt inte på nån sorts kärleksrelation mellan honom och SD. Däremot en lång vänskap med en grundmurad lojalitet som är svår att bryta. Jag tror också att Jerry kommer undvika att ljuga i vittnesförhör. Han inser nog vikten med att tala sanning och att inte undanhålla något vid fråga. Men det är ju vad jag tror - har ju ingen aning.
Det kanske bara var rykten i tråden men han ska ju tydligen gått runt till olika människor i bekantskapskretsen och beskyllt dem för Lenas mående etc och då uppenbarligen inte tagit åt sig något av det N*a skrev. Men jag vet inte. Lustigt är det iaf, jag har nog aldrig sett sådan lojalitet förut, bortsett från typ organiserad brottslighet. Eller Knutby då kanske.
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Nej, det är inte enbart rykten i tråden. Tyvärr. Man kunde ju önska att han vaknade till, men det verkar dessvärre dåligt med det. Jag vet också om detta. Från en säker och pålitligt källa med god insikt IRL.

Men hoppet är det sista som överger oss. Förhoppningsvis försöker han vara ärlig. Att HD skulle vara det är jag tveksam till. Men givetvis hoppas jag att även hon väljer sanningen.

#TeamÅsaHiding
Tack för bekräftelsen! Och ja som du säger, bara att hoppas han tar sitt förnuft till fånga!
Senast redigerad av StefanDavidsson 2020-03-26 kl. 16:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in