2020-03-26, 13:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tänker att en del av motivet ligger i den destruktiva relationen som finns mellan de tre; SD, H*anna och L*ena. Här är vad jag tror:

Varken SD eller LW kunde bryta med varandra, samtidigt håller HD att glida ur händerna på SD. Även HD har en bundenhet till SD som inte känns sund.

L*ena får ett allt större dåligt mående allteftersom relationen pågår. Hon har på en gång en stor insikt och förståelse för sin situation (att hon är tillsammans med en psykopat som är hotfull och farlig), samtidigt som hon inte förmår sig att bryta. Hon har själv förståelse för att hon behöver kvalificerad hjälp och önskar få diagnos. Hon har egna teorier om att det kan handla om Borderline, men hennes kompis som är psykolog (minns inte namnet nu) är inne på att det handlar om de psykiska trauman hon har efter adoptionen handlar mer om separationsångest. Till skillnad från SD verkar LW ha ett stort lidande. Hon pratar runt med många om allt och söker desperat om hjälp. Har insikt, men förmår sig inte hjälpa sig själv. Till skillnad från SD som utåt verkar som vanligt, döljer och inte söker hjälp, och har inte insikt, vilket för mig är ett tecken på psykopati. Det som skiljer dom åt är att SD själv inte verkar lida nämnvärt, det är mer de omkring honom som lider.

Som det verkar har L*ena en förhoppning om att det ändå ska bli de två. Varifrån hon får de här tankarna borde väl vara att SD förespeglar henne något om det? Han verkar ju fortsätta att träffa L*ena trots allt. Varför bryter han inte? Klarar han inte av det? Varför fortsätter han att dölja allt för HD? Varför lägger han inte bara upp korten på bordet?

Till sist känner SD att allt är utom kontroll. L*ena kräver, och SD märker att HD glider iväg. HD litar inte längre på SD efter all otrohet och att han gått in i hennes mobil för att läsa om J*onas. Nu beslutar SD att han ska ha tillbaka HD och att de ska resa tillsammans till USA. Han vill hålla det hemligt för L*ena.

L*ena verkar samtidigt veckorna före mordet (efter att hon fått veta om USA-resan?) geocacha med många andra män, säger att nu har SD inte makten över henne längre.

Aktbil 150/5,
förhör S Alb*insson:

Aktbil 150/95
Förhör H*annas kompis T*herese B:

Förhör H*elena Å, Lenas vän och geocachingbekant:

Aktbil 150/686

Det är ”synd” att SD är rubbad för det gör det nog svårare för LW att fatta att felet med SD inte ligger i om han är rubbad eller inte, eller om hon själv är rubbad eller inte, utan i att han är gift. Va kan dä va som drar mä gifta män? Undra sa flundra. Hade SD vart lite friskare i huvet hade kanske det varit lite mer uppenbart. Och gärna LW också då. Om man får idealisera lite. Det är inte sjätte budet som är det största problemet här (med en religiös adaption på problematiken), utan det första, synes det. Och de flesta övriga... och, ja, rubbet.
Citera
2020-03-26, 13:27
Medlem
Jag tror allt mynnar ut i kontroll. Så länge LW bråkade med SD så var allt lugnt för SD. Då visste han att hon ville ha honom och han kunde styra henne. Likaså HD - henne styrde han också. I slutet när hon tänkte åka till Norge, och då hon sa att "du har ingen makt över mig längre", då brast det för SD. Då skulle han inte ha kontroll över henne längre. Han ville ha henne - men bara för sex. Hon har funnits där i 6 år för honom. Så länge han höll moroten framför henne (resan till Kilimanjaro), så var hon fast med honom. Och då var han nöjd.

SD hade sin familj, och den tänkte han ha kvar. Men kontrollen över LW tänkte han inte släppa. Nu finns hon inte längre och SD är nöjd. Han behöll kontrollen in i det sista. Precis som Tovas mördare, Billy. När Billy var i häktet meddelade hans advokat att "Billy sover gott om nätterna". Tro fan det - han behövde inte oroa sig för var hon var eller vem hon umgicks med. Han har fortfarande kontrollen.

Jag tror det är så enkelt. SD, kontrollfreaket, tänkte INTE låta LW springa lös utom hans kontroll. Hellre dödade han henne. Och det gjorde han. Många problem löstes där.
Citera
2020-03-26, 13:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
LW:s sökande efter en man gick till ytterligheter.

Med ”vem kan döma” menade jag kanske mänskligt sett i vidaste bemärkelse, men det finns också dimensionen att saker förvrids eller ter sig förvridna när de intellektualiseras och kommuniceras (och läses i efterskott), vilket f.ö. i gynnsamma fall kan handla om att problemen förtingligas och förskjuts. Tror jag. Det är terapeuters bord, inte allmänhetens.

Med det sagt så är hon likförbannat helt vilse. Såvitt man kan bedöma. Det är å andra sidan inte lätt, och tre barn på visstid gör inte saken enklare precis. Det blir lätt lite inbyggd obalans...

Sen då själva kompassen (utifrån valet av föremål) är helt crazy förstås.
Citera
2020-03-26, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Elektroniskt underskriven av Ulf Svensson 2019-06-19 10:56
at1one t orens1s t centrum • Sakkunnigutlåtande (Slutredovisning) Datum Vårt diarienummer 2019-06-19 2018010081 Ert datum Er beteckning 2018-05-16

Dokumentet skrivs ett datum, proverna tas ett annat datum.

5702/23383-18/S099
Polismyndigheten
Två tops Vä frontsida på tvättmaskin i källare Uppdragsgivarens beteckning: 5702/23383-18/S099 Forums materialnr: 201801008141 Materialhantering: Materialet återgår Metodik: 852*, 666*, 869*, 744*,7 27*, 736*
Två tops. Vä frontslda på tvättmaskin i källare Forums materia/nr: 201801008141 Vid en förnyad analys av den tops som gav indikation på blodförekomst (se delredovisning 2 daterad 2018-10-05) påvisades DNA, Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t kommer från Lena Wesström (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.

Det är kanonsvårt att kopiera, så det kan verkligen bli knas. Men, om man (jag) läser så får man (jag) fram att
* den 16/5 -18 ("er beteckning") topsades vänster frontsida på tvättmaskin hos SD
* denna tops gav indikation på blodförekomst
* vid förnyad (förfinad?) undersökning av denna tops med blodförekomst så påvisades DNA från LW

Det står att läsa i 160/110 till exempel. Dock ej i klartext, utan i rapportform, eller hur jag ska uttrycka det.

(Det nämns två tops, och att man tar prover från fronten och luckan på tvättmaskinen. Jag vet inte på rak arm vilken tops som tillhör vilket parti av tvättmaskinen, men ovanstående citat från 160 övertygar åtminstone mej om att blod med LW:s DNA hittats på SD:s tvättmaskin, och att detta skett 16/5 -18. Ingenstans står att läsa att "gojs och tvättmedel tillsammans kan indikera blodförekomst".)

Glasklart, men detta faktum räcker nog ändå inte för den tvehågsne...trots att det genom dna dessutom visar att det var Lenas blod.
Citera
2020-03-26, 13:40
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har förstått att du är övertygad om att blod med LW:s DNA har hittats på SD:s tvättmaskin, men det jag inte förstår är hur du kommer fram till det. Åtminstone verkar det varken ha undersökts eller hittats någonting på tvättmaskinen den 16/5-2018 som du är inne på. Det gjordes tre platsundersökningar av SD:s bostad 2018:

1.Undersökningsprotokoll, 15:e maj 2018 (aktbil.157, s.224-245)
2.Undersökningsprotokoll, 16:e maj 2018 (aktbil.157, s.246-268)
3.Undersökningsprotokoll, 28:e sep 2018 (aktbil.157, s.269-279)

På sid.277 kan du läsa om topsningen av tvättmaskinen (S099-100) som alltså gjordes vid den tredje undersökningen 28/9 2018, och det är den här topsningen du kan läsa om i NFC-rapporten du hänvisar till (aktbil. 160, sid. 110).
aktbil.157, s.225
Kvällen 2018-05-15
Jag, (Jag=polisassistent Arvid Gunnarsmo, SbH:s anm) Brodin och Schwarz ringde därefter upp åklagare Mats Berg och föredrog tillsammans, via högtalartelefon, vad som framkommit i huset. Schwarz berättade bland annat om de blodiga shortsen. Han påtalade även att det skulle kunna ta flera dagar att genomföra en mer fullödig kriminalteknisk undersökning av huset, men att det vid första påseende inte fanns några konkreta tecken på att det förekommit våld (jag minns inte exakt hur han uttryckte sig). Åklagare Berg gav uttryck för att det inte fanns tillräckliga skäl att behålla Davidsson anhållen och han var inne på att häva anhållandet. Jag påtalade då att jag inte hade någon kännedom om vad som framkommit i ärendet i övrigt och att jag inte visste vad kollega Yvonne Eriksson, som hade hand om själva utredningen vid tillfället, hade fått fram. Det blev överenskommet att jag skulle be Eriksson att ringa upp Berg. Eriksson ringde sedan upp Berg. Han beslutade att häva anhållandet och han hävde även avspärrningen på Betesvägen 14.

Hittade här den åklagare som diskuterades för ett par dagar sedan. Då "kom vi fram till" att det var en A W, men här hittar man vem som hävde avspärrningen.

Återkommer angående blod, med mera.
Citera
2020-03-26, 13:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
aktbil.157, s.225
Kvällen 2018-05-15
Jag, (Jag=polisassistent Arvid Gunnarsmo, SbH:s anm) Brodin och Schwarz ringde därefter upp åklagare Mats Berg och föredrog tillsammans, via högtalartelefon, vad som framkommit i huset. Schwarz berättade bland annat om de blodiga shortsen. Han påtalade även att det skulle kunna ta flera dagar att genomföra en mer fullödig kriminalteknisk undersökning av huset, men att det vid första påseende inte fanns några konkreta tecken på att det förekommit våld (jag minns inte exakt hur han uttryckte sig). Åklagare Berg gav uttryck för att det inte fanns tillräckliga skäl att behålla Davidsson anhållen och han var inne på att häva anhållandet. Jag påtalade då att jag inte hade någon kännedom om vad som framkommit i ärendet i övrigt och att jag inte visste vad kollega Yvonne Eriksson, som hade hand om själva utredningen vid tillfället, hade fått fram. Det blev överenskommet att jag skulle be Eriksson att ringa upp Berg. Eriksson ringde sedan upp Berg. Han beslutade att häva anhållandet och han hävde även avspärrningen på Betesvägen 14.

Hittade här den åklagare som diskuterades för ett par dagar sedan. Då "kom vi fram till" att det var en A W, men här hittar man vem som hävde avspärrningen.

Ja, det där har alltså ingenting med något eventuellt blod på någon tvättmaskin att göra. Tydligen var det alltså de omtalade blodiga kläderna man inte var överens om betydelsen av den 15/5 2018:
Polisen hittade blodiga kläder i misstänkts hus
https://www.aftonbladet.se/tv/a/255214/polisen-hittade-blodiga-klader-i-misstankts-hus
Åklagaren Mats Berg ansåg kanske inte att de blodiga kläderna var jättespännande, men dagen efter (16/5) tog åklagare Åsa Hiding över ansvaret för utredningen, och hon kanske tänkte att det var LW:s blod på SD:s byxor?
Citera
2020-03-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Aktbilaga 168, s 52. LW messar med A*nders L*indström.

Lena Wesström
Tänker på ATT du BAR MIG!
26 apr 2018 21 :33
A*nders L*indstrom
Du var naken
26 apr 2018 21 :33
A*nders L*lndstrom
Tänker på när jag bar dig till sängen
26 apr 2018 21 :32
Lena Wesström
Jag med!
A*nders L*indstrom
Jag tyckte det var toppen

Vem denna A*nders L*inström är har jag noll koll på, svårt att hålla reda på alla män=objekt <<<< som LW kallar sina, män.

LW satt/låg inte med benen i kors det var full action dygnet runt.

Har inte heller riktigt koll på vem han är, men det finns ett PM från Missing People i FUP som vidarebefordrar ett mejl från honom (?) som skickades på onsdagen efter försvinnandet.
A 151 / S 75
Citera
2020-03-26, 13:57
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
aktbil.157, s.225
Kvällen 2018-05-15

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det där har alltså ingenting med något eventuellt blod på någon tvättmaskin att göra. Tydligen var det alltså de omtalade blodiga kläderna man inte var överens om betydelsen av den 15/5 2018:
Polisen hittade blodiga kläder i misstänkts hus
https://www.aftonbladet.se/tv/a/255214/polisen-hittade-blodiga-klader-i-misstankts-hus
Åklagaren Mats Berg ansåg kanske inte att de blodiga kläderna var jättespännande, men dagen efter (16/5) tog åklagare Åsa Hiding över ansvaret för utredningen, och hon kanske tänkte att det var LW:s blod på SD:s byxor?

Som jag skrev, eller vad som var andemeningen av det jag skrev, så kom jag in på ett sidospår - eftersom det häromdagen dryftades vem som var ansvarig för att avspärrningen hävdes, och han dök upp här som gubben i lådan.
Kollar vidare om blodet på tvättmaskinen.
Det är inte alldeles självklart med datum. Undersökning kan ha skett en dag, rapport skrivs en annan dag och sen scannas det och läggs det till en aktbilaga en tredje dag, stämplas en fjärde, typ...
Citera
2020-03-26, 14:04
Medlem
Citat:
Faktiskt helt obegripligt att undersökningen avbröts!

Vem var åklagaren som beordrade att undersökningen skulle avbrytas? Vet du?
Citera
2020-03-26, 14:05
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Har inte heller riktigt koll på vem han är, men det finns ett PM från Missing People i FUP som vidarebefordrar ett mejl från honom (?) som skickades på onsdagen efter försvinnandet.
A 151 / S 75

Stämmer.

Aktbilaga 151, s 74-75.

Berätta om mailet.
Vi fick mailet till oss från mailadressen info@teab.se och vi svarade ganska omgående med
ett standardmail till mailadressen att han skulle skicka in en anmälan till oss om försvunnen
person. Det kom aldrig någon anmälan om försvunnen person. Nu när vi läser i Aftonbladet
så förstår vi att det är kvinnan som är försvunnen i Örebro och då tänkte vi att polisen skulle
få ta del av mailet.
Har ni haft någon mer kontakt med mailadressen?
Nej, ingenting.
Har ni haft någon kontakt A*nders L*indström, den som undertecknat mailet?
Nej. Vi svarar alltid med ett standardmail om att det krävs en polisanmälan för att man ska
kunna anmäla en person försvunnen till oss. Standardmailet skickas manuellt tillbaka till
samma adress. Vi har inte hört av mannen, han har varken ringt eller mailat igen.

Hej!
En mycket nära vän är försvunnen sedan måndag natt.
Sista tecknet fr
ån henne var vid 23.30 tiden via messenger till en annan
vän.
Hennes son fyllde 13 år i tisdags, hennes exman och barnen skulle komma
över till henne på tisdagsmorgonen
för att äta frukost och bli gratulerad.
När de kom så stod ytterdörren på glänt, och sonens paket låg på
matbordet, halvt ihopslaget.
Hon mådde bra och såg fr
am emot en resa till Norge idag med andra vänner.
Sedan 23.30 i måndags kväll så har vi inte ett livstecken.
Vet inte vad ni kan göra men jag blir galen av att sitta still.
Händelsen är polisanmäld.
Hälsn.
A*nders L*indström
Citera
2020-03-26, 14:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tack. Den sk bänkhammaren är nog det verktyg som hittills verkar troligast som vapen. Både med tanke på Lenas skador och på hacken i trädet. @lönnrot visade ett stort antal verktyg inatt, men jag minns ej omm det var en bänkhammaren med där.

Jag såg bänkhammaren och en annan liknande hos J*la (i ”liknande varor” undertill) men minns inte om jag länkade specifikt till dessa.

Här en bänkhamamre:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/slag-brytverktyg/hammare/bankhammare-100027/

Här en överkomlig listhammare:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/slag-brytverktyg/hammare/listhammare-100024/

Lite försiktigt skeptisk till ”nöjet” att gå lös med 17 slag av nån sånt. Skulle spontant gissa på något annat val av tillhygge som ger lite mer räckvidd och har större kraft och träffyta (påk, spö, metallrör) men mindre punktuellt genomslag. Men vad vet man egentligen om hur burkletare roar sig när de får bestämma helt själva...?
Citera
2020-03-26, 14:07
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vem var åklagaren som beordrade att undersökningen skulle avbrytas? Vet du?

Citat:
aktbil.157, s.225
Kvällen 2018-05-15

Ja, här kommer han, om jag förstått allting rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in