Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-26, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Revolvern befinner sig nog hos PU. Rapporten skickades till Hans Melander 30/1 2008 och då skickade man väl även in revolvern antar jag.

Är inte en av poängerna just att PU meddelade att revolvern var i så dåligt skick att den inte kunde provskjutas?

Vet ej vem som hade den senast.

Det sista du skriver förstår jag inte.

Tack för svar!

Det sista jag avsåg var:

Det finns ju risk för att någon/några är ute efter belöningen eller lite tipspengar från media.

Då kan man ju slänga i en revolver och tipsa media.

Det kan ju till och med vara någon som haft tillgång till mordvapnet efter mordet.
Bytt pipa på revolvern, lämnat in den för provskjutning.
Pipan (barell) hamnar på villovägar eller stjäls.
Någon eller GN sätter den pipan på en annan Magnum och slänger den i sjön.
Någon annan får skulden.

Speciellt "rövarvapen" brukar plockas isär och ihop med olika delar.
Varför slänga ett fungerande vapen om det bara är att byta pipa?
Det är fördelen med revolver jämfört med semi-automatiska pistoler.
Lätt att byta "magasin" och pipa.
Citera
2020-03-26, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Noterade att den s.k expertrapporten påstår att revolvern hittades fullt synlig typ ovanpå sjöbotten som skulle vara stenig. I Expressen som låg bakom fyndet står det att revolvern låg nedsjunken i bottenslammet. Expressen hävdar vidare att revolvern låg i en plastpåse när den dumpades i sjön, det nämns inte alls i expertrapporten.

I min utbildning o yrkesroll har jag sysslat en del med sjöar o provtagning av bottensediment. Att det i en sådan typ av sjö på 5 m djup inte skulle finnas någon form av bottenslam/sediment känns inte rimligt. Det troliga är att ett tyngre föremål skulle sjunka ner lite o att matrial skulle sedimentera o lägga sig över föremålet. Hur mycket som sedimenterar beror på en rad faktorer, bl.a sjöns näringsstatus, storlek på sjö o avrinningsområde (omsättningstid), djupförhållanden m.m. Komplext alltså.

Rost är, som se flesta förhoppnings vet, avhängigt tillgången på syre. Föremål kan ligga i sötvatten hur länge som helst o inte oxidera om det inte finns tillgång till syre. I detta fall är det alltså avgörande hur utsatt för syre vapnet var. Hur var syre förhållandena i sjön, hur låg det i bottensedimentet, låg det i en plastpåse?
Ja, syretillgången är ju A och O, och man borde väl utgå från att korrosionsinstitutet tagit med det i beräkningarna, men eftersom man inte har rapporten till hands så kan man inte veta.
Jag vill minnas att jag för inte så länge sedan läste en fullständigt osannolik historia om ett järnålderssvärd som hittats på någon sjöbotten och det höll ihop efter över 1000 år. Så osannolikt att jag fortfarande tror att det är en skröna, eller att det var någon typ av legering.

Dock vet vi att dött syrefattigt vatten som rinner och står stilla i våra radiatorsystem inte ger upphov till rost pga att det saknas syre.
Citera
2020-03-26, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Att Mockfjärdskulan identifierats komma från samma "batch" som mordkulorna är ju en uppgift som vi har, men hur var det med bom-spåren?
Har vi några uttalanden om dom? Försöker minnas och undrar om det var så att man inte kunde säga varken bu eller bä..
Men källor, någon?

Litar du på Stig?
Citat:
Revolvern har provskjutits, men insidan av pipan är för skadad av gravrost för att det ska vara möjligt att dra några slutsatser.
– Vi kan inte säga att det är mordvapnet. Men vi kan heller inte avföra det, säger Stig Edqvist, chef för Palmegruppen.
Citera
2020-03-26, 14:48
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Ingen aning...
"Dog mystiskt" och "kom från Östersund" är för lite info för att få igång min puls, i vilket fall.
visst jag menar som vi diskuterat...

edit: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Senast redigerad av heheho 2020-03-26 kl. 14:59.
Citera
2020-03-26, 14:51
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redpilling
Tack för svar!

Det sista jag avsåg var:

Det finns ju risk för att någon/några är ute efter belöningen eller lite tipspengar från media.

Då kan man ju slänga i en revolver och tipsa media.

Det kan ju till och med vara någon som haft tillgång till mordvapnet efter mordet.
Bytt pipa på revolvern, lämnat in den för provskjutning.
Pipan (barell) hamnar på villovägar eller stjäls.
Någon eller GN sätter den pipan på en annan Magnum och slänger den i sjön.
Någon annan får skulden.

Speciellt "rövarvapen" brukar plockas isär och ihop med olika delar.
Varför slänga ett fungerande vapen om det bara är att byta pipa?
Det är fördelen med revolver jämfört med semi-automatiska pistoler.
Lätt att byta "magasin" och pipa.

Okej, jag förstår hur du menar.

Att folk som kan vapen skruvar och fixar har jag förstått och att byta delar verkar vara rätt vanligt.

Kan de mest rostiga delarna komma från ett annat vapen? Vet ej, jag bara frågar.
Citera
2020-03-26, 15:02
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, syretillgången är ju A och O, och man borde väl utgå från att korrosionsinstitutet tagit med det i beräkningarna, men eftersom man inte har rapporten till hands så kan man inte veta.
Jag vill minnas att jag för inte så länge sedan läste en fullständigt osannolik historia om ett järnålderssvärd som hittats på någon sjöbotten och det höll ihop efter över 1000 år. Så osannolikt att jag fortfarande tror att det är en skröna, eller att det var någon typ av legering.

Dock vet vi att dött syrefattigt vatten som rinner och står stilla i våra radiatorsystem inte ger upphov till rost pga att det saknas syre.

Apropå att uttala sig i ämnen man inte kan.😊

Fråga: Är det rimligt att tänka sig att den aktuella sjön har ungefär samma syrehalt som andra svenska sjöar i samma slags miljö?
Citera
2020-03-26, 15:08
Medlem
Citat:
Apropå att uttala sig i ämnen man inte kan.😊

Fråga: Är det rimligt att tänka sig att den aktuella sjön har ungefär samma syrehalt som andra svenska sjöar i samma slags miljö?
Ja, det tror jag. Vissa sjöar användes ju för deponi av diverse sattyg och blev kraftigt förgiftade, ingen aning om hur det förhåller sig här.
Jag säger varken bu eller bä i frågan om när vapnet dumpades, det enda jag vill ha är ju en bekräftelse på att man räknat in andra faktorer som bottensediment och syrehalt. Då blir jag nöjd😀
Citera
2020-03-26, 15:17
Medlem
Citat:
Okej, jag förstår hur du menar.

Att folk som kan vapen skruvar och fixar har jag förstått och att byta delar verkar vara rätt vanligt.

Kan de mest rostiga delarna komma från ett annat vapen? Vet ej, jag bara frågar.

Med tanke på hur åklagare, polis och kriminella klippte och klistrade inför rättegången med CP så är det mer än högst troligt att även andra försöker med alla möjliga medel snickra ihop en beviskedja för att anklaga någon oskyldig som GM. Helst någon som avlidit och någon gång sagt något negativt om OP.

Se på hur SE har blivit uthängd som GM av media.

Det finns många som var negativa till OP och SAPs politik 1986.

Det har varit en häxjakt på dem från första början.
Tyvärr har MOP använts av vänsterorienterade för att hänga ut och jaga helt oskyldiga inte för att hitta GM utan för att misstänkliggöra de som varit regimkritiker och oppositionella.

På så sätt var GMs handling kontraproduktiv.

Ännu ett bevis för att användande av våld för att nå politiska mål alltid slår tillbaka.
Citera
2020-03-26, 15:22
Medlem
Det är min förhoppning att KP kommer att ha handfasta bevis för vem som var GM och vilka eller vem som var bakom detta fruktansvärda dåd som genomfördes 28 februari 1986.

Då kanske äntligen oskyldiga kan slippa att hängas ut som GM.

Om KP lägger ned utredningen är min fråga om allt material kommer att destrueras?
Citera
2020-03-26, 15:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, det tror jag. Vissa sjöar användes ju för deponi av diverse sattyg och blev kraftigt förgiftade, ingen aning om hur det förhåller sig här.
Jag säger varken bu eller bä i frågan om när vapnet dumpades, det enda jag vill ha är ju en bekräftelse på att man räknat in andra faktorer som bottensediment och syrehalt. Då blir jag nöjd😀

Jag förstår. De betonar att det rör sig om en stenbotten. De säger att vapnet inte har legat i sediment, då hade det varit betydligt mera rostigt. Däremot kan då de två sämsta delarna ha utsatts för nån "skit". Ex jord.
Citera
2020-03-26, 15:33
Medlem
Kn Kroks avatar
Ber om ursäkt för tjat. Men en 357 Magnum revolver låter satans högt. Vilka vittnesmål finns om dessa starka smällar, till skillnad från snack om kinapuffar?
Citera
2020-03-26, 15:37
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Ber om ursäkt för tjat. Men en 357 Magnum revolver låter satans högt. Vilka vittnesmål finns om dessa starka smällar, till skillnad från snack om kinapuffar?

agree, det var ingen .357 med metal piercing X (överljudshastighet), jag minns det som något enstaka vittne som säger att det var en hög smäll, flera pratar om smällare, avgassmäll etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in