2020-03-26, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Mm det är så jävla illa! Såhär sa kriminalteknikern om det i rättssalen

– Vi hade blod och hade en misstänkt person som kunde ha med detta att göra. Jag ville gå vidare och undersöka handfat och dusch.

– Uppskattningsvis behöver man minst en dag för att kunna göra en hyfsad noggrann undersökning i ett sådant stort hus. Men tyvärr fick jag till svar av åklagaren att vi var tvungna att avbryta. Det här var samma dag som Lena anmäldes försvunnen.

https://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=2919445&Page=0&overlay=false

Det har ju spekulerats om en eventuell relation mellan Stefan Davidsson och jouråklagaren jag ej minns namnet på, någon skrev det igår(?). Men det har inte grävts något nämnvärt i det eller?

"Jag, Brodin och Schwarz ringde därefter upp åklagare Mats Berg och föredrog tillsammans,
via högtalartelefon, vad som framkommit i huset."

AB 157B sid 225. Husrannsakan 15/5 2018
Citera
2020-03-26, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror allt mynnar ut i kontroll. Så länge LW bråkade med SD så var allt lugnt för SD. Då visste han att hon ville ha honom och han kunde styra henne. Likaså HD - henne styrde han också. I slutet när hon tänkte åka till Norge, och då hon sa att "du har ingen makt över mig längre", då brast det för SD. Då skulle han inte ha kontroll över henne längre. Han ville ha henne - men bara för sex. Hon har funnits där i 6 år för honom. Så länge han höll moroten framför henne (resan till Kilimanjaro), så var hon fast med honom. Och då var han nöjd.

SD hade sin familj, och den tänkte han ha kvar. Men kontrollen över LW tänkte han inte släppa. Nu finns hon inte längre och SD är nöjd. Han behöll kontrollen in i det sista. Precis som Tovas mördare, Billy. När Billy var i häktet meddelade hans advokat att "Billy sover gott om nätterna". Tro fan det - han behövde inte oroa sig för var hon var eller vem hon umgicks med. Han har fortfarande kontrollen.

Jag tror det är så enkelt. SD, kontrollfreaket, tänkte INTE låta LW springa lös utom hans kontroll. Hellre dödade han henne. Och det gjorde han. Många problem löstes där.

Ja tror också kontroll, eller bristen av den, är den springande punkten i detta triangeldrama.

Hoppas nu bara JG slutar skita tillsammans med SD och HD fattar att hon är grundlurad av sin kuf till ex.
Citera
2020-03-26, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Har inte heller riktigt koll på vem han är, men det finns ett PM från Missing People i FUP som vidarebefordrar ett mejl från honom (?) som skickades på onsdagen efter försvinnandet.
A 151 / S 75

Tycker att scenen där han bär Lena naken till sängen är oerhört charmerande
Citera
2020-03-26, 14:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Har inte heller riktigt koll på vem han är, men det finns ett PM från Missing People i FUP som vidarebefordrar ett mejl från honom (?) som skickades på onsdagen efter försvinnandet.
A 151 / S 75
Är det inte han som kallar sig speedlinkan i cachesammanhang?
Citera
2020-03-26, 14:24
Medlem
Citat:
Jag tror allt mynnar ut i kontroll. Så länge LW bråkade med SD så var allt lugnt för SD. Då visste han att hon ville ha honom och han kunde styra henne. Likaså HD - henne styrde han också. I slutet när hon tänkte åka till Norge, och då hon sa att "du har ingen makt över mig längre", då brast det för SD. Då skulle han inte ha kontroll över henne längre. Han ville ha henne - men bara för sex. Hon har funnits där i 6 år för honom. Så länge han höll moroten framför henne (resan till Kilimanjaro), så var hon fast med honom. Och då var han nöjd.

SD hade sin familj, och den tänkte han ha kvar. Men kontrollen över LW tänkte han inte släppa. Nu finns hon inte längre och SD är nöjd. Han behöll kontrollen in i det sista. Precis som Tovas mördare, Billy. När Billy var i häktet meddelade hans advokat att "Billy sover gott om nätterna". Tro fan det - han behövde inte oroa sig för var hon var eller vem hon umgicks med. Han har fortfarande kontrollen.

Jag tror det är så enkelt. SD, kontrollfreaket, tänkte INTE låta LW springa lös utom hans kontroll. Hellre dödade han henne. Och det gjorde han. Många problem löstes där.

Jag kan dock inte släppa en tanke jag har:
HD tappade förtroendet för SD.
HD ställde krav på SD, vilka var att han skulle bryta helt med LW för att det ens skulle kunna vara möjligt för dom att hitta tillbaka till varandra.
HD träffade en ny och SD fortsatte att dölja sin relation med LW (eftersom han ändå inte trodde att det var något seriöst mellan HD och Sillen).
LW hotade med att berätta för HD om deras relation om de åkte till USA.
SD försökte dölja det in i det längsta, men LW fick reda på det ändå flera dagar innan avresa.
I deras konversationer tycker jag mig ändå ana ett litet uns av hot mot SD: Nånting i stil med att de kan skicka bilder till varandra när de ligger på hotellrummet i vardera världsdel. Samt att hon triumferande skriver att hon inte är rädd för SD längre och att han inte längre har makten över henne.
I mina öron så låter det som att hon är fri att bryta de regler han satt upp, så som RT osv som skulle kunna få HD att fatta galoppen OCH att hon då får sin hämnd på båda D-ssons.
LW verkar vara på väg bort från honom samt att han tappat kontrollen över henne och att hon samtidigt i princip kan sabba alla hans framtidsplaner med "drömkvinnan" = SD hade kniven mot strupen och LW har övertaget SAMTIDIGT som hon är på väg bort från honom.
Han står som förlorare med alla nitlotter och är slagen i sitt eget spel, för LW har egentligen ingenting att förlora vid det här laget medan SD har ALLT att förlora: Kontrollen, sina kvinnor och sin jävla heder.

Så går det när man både vill äta kakan och ha den kvar.
Nu står han kränkt och NÄSTAN ertappad med handen i tom kakburk?

Låter det helt off??
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-26 kl. 14:28.
Citera
2020-03-26, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Stämmer.

Aktbilaga 151, s 74-75.

Berätta om mailet.
Vi fick mailet till oss från mailadressen info@teab.se och vi svarade ganska omgående med
ett standardmail till mailadressen att han skulle skicka in en anmälan till oss om försvunnen
person. Det kom aldrig någon anmälan om försvunnen person. Nu när vi läser i Aftonbladet
så förstår vi att det är kvinnan som är försvunnen i Örebro och då tänkte vi att polisen skulle
få ta del av mailet.
Har ni haft någon mer kontakt med mailadressen?
Nej, ingenting.
Har ni haft någon kontakt A*nders L*indström, den som undertecknat mailet?
Nej. Vi svarar alltid med ett standardmail om att det krävs en polisanmälan för att man ska
kunna anmäla en person försvunnen till oss. Standardmailet skickas manuellt tillbaka till
samma adress. Vi har inte hört av mannen, han har varken ringt eller mailat igen.

Hej!
En mycket nära vän är försvunnen sedan måndag natt.
Sista tecknet fr
ån henne var vid 23.30 tiden via messenger till en annan
vän.
Hennes son fyllde 13 år i tisdags, hennes exman och barnen skulle komma
över till henne på tisdagsmorgonen
för att äta frukost och bli gratulerad.
När de kom så stod ytterdörren på glänt, och sonens paket låg på
matbordet, halvt ihopslaget.
Hon mådde bra och såg fr
am emot en resa till Norge idag med andra vänner.
Sedan 23.30 i måndags kväll så har vi inte ett livstecken.
Vet inte vad ni kan göra men jag blir galen av att sitta still.
Händelsen är polisanmäld.
Hälsn.
A*nders L*indström

Men har jag drömt att det stått i tråden att det skulle ha varit JG som kontaktat MP..??
Citera
2020-03-26, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag såg bänkhammaren och en annan liknande hos J*la (i ”liknande varor” undertill) men minns inte om jag länkade specifikt till dessa.

Här en bänkhamamre:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/slag-brytverktyg/hammare/bankhammare-100027/

Här en överkomlig listhammare:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/slag-brytverktyg/hammare/listhammare-100024/

Lite försiktigt skeptisk till ”nöjet” att gå lös med 17 slag av nån sånt. Skulle spontant gissa på något annat val av tillhygge som ger lite mer räckvidd och har större kraft och träffyta (påk, spö, metallrör) men mindre punktuellt genomslag. Men vad vet man egentligen om hur burkletare roar sig när de får bestämma helt själva...?

Ja, båda verktygen du visar här är tänkbara. Men MGM måste ju haft med sig ett vapen han kunde dölja under sina kläder, annars hade nog Lena blivit rejält misstänksam...så en påk lär vara utesluten.
Citera
2020-03-26, 14:35
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, båda verktygen du visar här är tänkbara. Men MGM måste ju haft med sig ett vapen han kunde dölja under sina kläder, annars hade nog Lena blivit rejält misstänksam...så en påk lär vara utesluten.

Han kan ha placerat ut mordvapnet i ett tidigare skede.
Citera
2020-03-26, 14:37
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Lite försiktigt skeptisk till ”nöjet” att gå lös med 17 slag av nån sånt. Skulle spontant gissa på något annat val av tillhygge som ger lite mer räckvidd och har större kraft och träffyta (påk, spö, metallrör) men mindre punktuellt genomslag. Men vad vet man egentligen om hur burkletare roar sig när de får bestämma helt själva...?
Jag tänker att ett metallrör skulle behöva vara ganska tjockt för att inte krökas av slagen och därmed väga mer, vilket skulle göra större skada fortare. Så då lurar jag mer åt en rundstav. Den är också väldigt lätt att göra sig av, något som kan vara väldigt praktiskt om man vill förbli fri.

Men sen läste jag detta och kände att det är rimligt det med såklart.
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Vilket vapen använde mördaren och var finns det idag?
Utifrån den bild jag fått av SD verkar han vara bunden av traditioner. I och med detta tror jag att han gärna sparar på saker som är bra att ha och särskilt om han ser flera användningsområden. Därför tror jag att han kan ha haft svårt att göra sig av med mordvapnet utifall att det skulle vara användbart verktyg t ex. Därför tror jag man kan finna vapnet hos någon närstående som t ex JG, HD eller svärföräldrarna. De bör nog backa bandet och fundera på om SD innan mordet har lånat något som är cylinderformat och av hårt material eller om han efter mordet har lånat ut eller placerat något hos dem.

Spoilern innehåller länkar till FUP, Stämningsansökan och Sammanfattning
Men jag tror nog fasen mest på den där ficklampan han köpte väldigt nära inpå mordet.
Citat:

Såhär tänker jag med och att det är ganska uppenbart, speciellt med tanke på hans tidigare planer på mord som lösning på problem.
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast det som StudebakerHog666 och jag diskuterade var ju eventuellt blod på tvättmaskinen, och det var en upptäckt som gjordes först i september. Det du pratar om nu är "de blodiga kläderna" som hittades redan den 15 maj:
Du är för trög men framförallt alldeles för agendadriven för att jag ska orka diskutera med dig.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
NA:

"Polisteknikern berättade under rättegången att hans magkänsla var att något inte stod rätt till.

– Det kändes som att skulle den här personen ha med händelsen att göra så hade det varit väldigt viktigt att fortsätta här och nu för att kunna undersöka bättre. Jag var själv där och hade inte med mig utrustningen.

I inledningen av utredningen var en jouråklagare inkopplad på fallet. Det handlar om samma åklagare som tidigare lade ned utredningen där Lena Wesström anmälde 45-åringen för misshandel i november 2016."

Nu blir det lite surrigt där, eftersom i nov- 16 är anmälan om ofredande.

Aktbil 161, sid 16-18
Verkar vara en M*ats B*erg som är den åklagare som la ned anmälan om ofredandet.
Om jag fattade det rätt.

Misshandeln ägde rum jan-17.
Den har jag inte kollat på.

Har sett att någon i tråden skrev något annat namn på åklagare, så det jag har skrivit kanske inte stämmer alls.

Kan det inte vara så att det var på alltför vaga grunder som SD misstänktes initialt och att det inte fanns tillräckliga skäl för att ge tillstånd för husrannsakan?

Huuuu, vilken dålig start för att klara detta brott.

Om SD går fri i TR, eller HR; då är det en hemsk situation för många människor.
M*ats B*erg alltså. Någon från Örebrotrakten som vet något om den lirarn?
Citera
2020-03-26, 14:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Jag kan inte säga att jag kan följa dig hundra proc för det är en liten gåta (för mig) att SD inte kan nöja sig med att de ”separerar”. Men, man kan ju konstatera att en levande LW som skulle vara s.a.s. avknoppad från TeamD-sfären framstår som ett fortsatt, levande hot mot paret D och familjen D. Givet att de hade kunnat förenas, vilket inte är säkert. SD framstod nu kanske inte lika attraktiv för HD längre, om hon hade chansen att välja... Och skvallret och hånet från LW kunde antas fortsätta hagla... Så då står SD ensam mitt emellan. Där kan man väl även se hämndmotiv, liksom en förhoppning att radera ut det som fortsatt skulle påminna om äktenskapets ruin, vilket kanske kunde ge honom familjen tillbaka.

För andra, vanliga dödliga, ser det kanske ut mest som en handling i en form av desperation, eller av sårad stolthet, eller som hämnd efter upplevt fullbordat faktum. Eller som bortrensande av ett uppstudsigt och oförutsägbart, ständigt (socialt) hot. ”Kontroll” är det ju i alla händelser. Alltid kanske.
Citera
2020-03-26, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Jag tänker att ett metallrör skulle behöva vara ganska tjockt för att inte krökas av slagen och därmed väga mer, vilket skulle göra större skada fortare. Så då lurar jag mer åt en rundstav. Den är också väldigt lätt att göra sig av, något som kan vara väldigt praktiskt om man vill förbli fri.

Men sen läste jag detta och kände att det är rimligt det med såklart.

Men jag tror nog fasen mest på den där ficklampan han köpte väldigt nära inpå mordet.

Såhär tänker jag med och att det är ganska uppenbart, speciellt med tanke på hans tidigare planer på mord som lösning på problem.

Du är för trög men framförallt alldeles för agendadriven för att jag ska orka diskutera med dig.

M*ats B*erg alltså. Någon från Örebrotrakten som vet något om den lirarn?

Fetade: Ja, och särskilt om han och MGM känner varandra.
Citera
2020-03-26, 14:43
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja tror också kontroll, eller bristen av den, är den springande punkten i detta triangeldrama.

Hoppas nu bara JG slutar skita tillsammans med SD och HD fattar att hon är grundlurad av sin kuf till ex.
Frågan är ju om det inte är lite mer än bara bajsbilder de utbyter med varandra?

Jag har sett rätt bra argument med tecken för att det skulle kunna finnas en kärleksrelation mellan Stefan Davidsson och Jerry Gray. Hur som helst är det iaf ofattbart att Jerry fortsatt skydda Stefan fram till åtminstone någon vecka sen! Jag bedömer honom dock som troligast av honom och Hanna Davidsson att berätta allt de vet om Stefan.
Citat:
Jag kan dock inte släppa en tanke jag har:
HD tappade förtroendet för SD.
HD ställde krav på SD, vilka var att han skulle bryta helt med LW för att det ens skulle kunna vara möjligt för dom att hitta tillbaka till varandra.
HD träffade en ny och SD fortsatte att dölja sin relation med LW (eftersom han ändå inte trodde att det var något seriöst mellan HD och Sillen).
LW hotade med att berätta för HD om deras relation om de åkte till USA.
SD försökte dölja det in i det längsta, men LW fick reda på det ändå flera dagar innan avresa.
I deras konversationer tycker jag mig ändå ana ett litet uns av hot mot SD: Nånting i stil med att de kan skicka bilder till varandra när de ligger på hotellrummet i vardera världsdel. Samt att hon triumferande skriver att hon inte är rädd för SD längre och att han inte längre har makten över henne.
I mina öron så låter det som att hon är fri att bryta de regler han satt upp, så som RT osv som skulle kunna få HD att fatta galoppen OCH att hon då får sin hämnd på båda D-ssons.
LW verkar vara på väg bort från honom samt att han tappat kontrollen över henne och att hon samtidigt i princip kan sabba alla hans framtidsplaner med "drömkvinnan" = SD hade kniven mot strupen och LW har övertaget SAMTIDIGT som hon är på väg bort från honom.
Han står som förlorare med alla nitlotter och är slagen i sitt eget spel, för LW har egentligen ingenting att förlora vid det här laget medan SD har ALLT att förlora: Kontrollen, sina kvinnor och sin jävla heder.

Så går det när man både vill äta kakan och ha den kvar.
Nu står han kränkt och NÄSTAN ertappad med handen i tom kakburk?

Låter det helt off??
Det låter absolut inte off! Kanske dock med tillägget att Lena fått reda på att Stefan Davidsson och Jerry Gray hade en kärleksrelation och tänkte avslöja även det..
Senast redigerad av StefanDavidsson 2020-03-26 kl. 14:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in